Nekromanti [Sjätte inseglet] Första intryck

Simon

Swashbuckler
Tjaa, nu är ju Genesis min erkände guru för tillfället, så det är kanske inte så konstigt att jag är förtjust såhär vid första genomläsningen. Som produkt så är spelet exakt i min smak, just nu. Litet i omfång och därmed snabbt genomläst, extremt låg arbetströskel för att fatta spelet tillräckligt för att börja spela det (till skillnad från ex-vis Mouse Guard, DnD4 och Burning Wheel), koncentrerat och lättbegripligt i sitt koncept, och, inte minst, utan en stor arbetsbörda av förberedelser på en eller flera av deltagarna.

Sen är ju formen jävligt läcker också. Jag gillar både krusidullerna i layouten, det glassiga omslaget och, inte minst, den något maniskt energiska tonen i tilltalet, som naturligtvis kan antas vara ett resultat av skapelseprocessen (från koncept till tillgänglig produkt på 24 timmar, för den som inte känner till det) men som också sätter mig som läsare i ett framåtlutat, hungrigt läge. I like that.

Ska försöka få det spelat inom en nära framtid också och se vad det går för live.

Någon som har andra tankar? (Eller samma?)

Genesis

Ni dés ni maître
Ingen annan har några tankar, eftersom du typ är den ende som köpt spelet. :gremsmile: Dock har Pilzeman och Han spelat det med mig (inte samtidigt).

Själv har jag spelat spelet typ fem-sex gånger, tror jag. Det är förvånansvärt återspelningsbart för ett så litet spel. Det enda problemet med att spela det många gånger är att man börjar bli tvungen att återanvända karaktärssvagheter, eftersom det kan vara svårt att hitta på nya. Men med litet kreativitet kan man återuppliva det hela. Jag har spelat med både "Vampyrism" och "min besatta flickvän" som karaktärssvagheter (bör dock bara göras om man själv eller någon annan vid bordet FATTAR SPELET).

Åh, och en sak som jag inte tror någonsin sägs rätt ut (men i alla fall antyds): Det är en klar fördel om spelaren sympatiserar med sin rollperson (alltså anser att hon är en god människa). Spelet funkar mindre bra om man spelar sin rollperson som en skitstövel. Enstaka resultatkombinationer på tabellerna (typ "hämndlysten mördare") kan göra att man behöver ha detta i åtanke.

Jag har köpt hem tio stycken och har de flesta kvar. Jag kommer att sälja dem för en kram styck på de konvent jag besöker i höst (A Con of You och SSK).

Christoffer

It's all pig.
Det låg i min Lulu-korg här om veckan, men sen råkade jag lägga dit Princes' Kingdom, för tänkte att det måste jag ju ha, och sen borde jag inte vara utan The Shadow of Yesterday i bokhyllan, så då råkade det också hamna i köpkorgen och tillslut hade jag inte råd och tänkte att jag köper allt nästa månad istället. Vilket dock går helt mot mitt löfte att sluta köpa rollspel och försöka spela dem istället.

Genesis

Ni dés ni maître
Förresten, här är en liten kul detalj om spelet: Ta en titt på baksidan av boken och kolla sedan på baksidan på lulus förhandsvisning. Då ser du vad som händer när man inte beställer provtryck.