Nekromanti Sjökampanj- SPOILER!

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
SPOLIER FÖR MINA SPELARE


Hej.
Har haft en plan på att spelleda en sjökampanj väldigt länge och nu börjar det dra ihop sig för att äntligen spela denna.

rollpersonerna som precis är nyutbildade officerare på Den kungliga akademin för sjöfart och handel i Calnia.

Pågrund av att flottans nybyggnadtioner inte är färdiga än och att dessa ynglingar är såpass sjösugna så kan dom tyvär inte få det erkännande dom väntat på hela skolningstiden.
Det ända val dom har att gå till sjöss kommer när en väldigt rik och exentrisk hertig och solika greve bestämmt sig för att utöka sin handelsflotta och erbjuder rp´s hyra på ett utav hans skepp.
Tyvär så är detta skepp inte vad rp skulle kalla ett fartyg utan en liten jakt.
men då rp är unga naiva och strävar efter att få leda och styra ett fartyg till havs så frågar dom heller inte så mycket utan tar jobbet.

innan dom hinner märka allt för mycket så befinner dom sig på denna lilla jolle(JAKT!) som skall inkasera rikedomar till hertigen genom att åka fram och tillbaka igenom consaber med olika handelsvaror för att få ut så mycket som möjligt.

Om Rp´s håller i jobbet och fraktar sakerna utan att klaga(så mycket) och lyckas göra sitt tappra jobb så kommer dom så småningom få större skepp och viktigare handelsleder.
Dessa sjömän rp´s är kanske tillochmed lyckas göra sig själva ett namn och bli kända på de sju haven.
Tillslut kanske dom erbjuds jobb inom kungliga handelsflottan eller kanske kungliga örlogsflottan eller andra handelshus.
vart kommer deras lojalitet ligga i slutet och hur går deras rykte. men framförallt kommer lasten att komma framm i tid så man kan tjäna en hacka på det och kunna avnjuta en ledig tid i hamnen?


Spelet kommer att lägga mycket tid vid viktiga händelser till havs och navigation och viktiga beslut(dvs, vi kan ta vägen igenom tigertandssundet och vinna minst 3 dagars seglats, men risken att gå på grund spettsas mot klipporna och pirater i området är stort. ELLEr så kan vi ta vägen runt hela skärgården, det är en säker väg, inga grund och heller inga kända pirater där. dock så brukar stilje inträffa den här årstiden)
Även mycket spelande kommer vara mellan rps´och senare Resten av besättningen. mycket kommer också ligga i skumma hamnar och hamnkrogar. köpslåendet av varor och fram för allt hinna först med lasten.
Senare i spelet kommer även finnas plats för upptäcktsresande och handel med främmande och mytomspunna länder långt i öst och väst.

tre nyckelord kommer vara. Stämmning, hustomtande och ett svårt liv till havs.

Ge gärna tips eller ta insperation.

Som det ser ut på forumet så är det för lite äventyrande till havs :gremwink:

PS. Vi ska försöka hålla Pirates of the carrabian så lågt som möjligt... Mer stel gentlemanna engelskt sjöfarande a lá master and comander och myteriet på bounty. DS
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Avslutade just en lång sjöfartskampanj som började med att två tirakiska sjömän gav sig av från Takalorr mot stora arkipelagen för att hitta tre mystiskt/magiskt försvunna tirakflickor och som slutade med en expedition till Mundanas sydpol.

[ QUOTE ]
Ge gärna tips eller ta insperation.


[/ QUOTE ]

Har du några mer konkreta frågor eller funderingar kan jag säkert komma på en hel del.

/Bjorn
 
G

Guest

Guest
Låter intressant. Skulle själv vilja spela en kampanj som utspelar sig(i alla fall delvis) till sjöss. Det blir dock inte särskilt fartfyllt om man jämför med vanliga landbaserade äventyr. I alla fall inte om man väljer att spela alla moment. Till sjöss är tristess ett av de värsta momenten, långa perioder då man inte kan göra mycket alls, men om man väljer att utlämna dessa stunder och bara koncentrerar sig på det intressanta så kan det bli mycket bra.

Om du inte redan har Sjöfarare och Pirater bör du köpa den modulen. Även om jag tyckte att det var för mycket onödiga regler och för lite inspirationsstoff så är det en väldigt användbar modul för sjöfartsbaserat rollspel. Kanske kändes informationen tunn för mig eftersom livet till sjöss inte är nytt för mig. Jag har precis avslutat min värnplikt i flottan, och vaktsystem, sjömanstermer och hur allt hänger ihop på ett fartyg var inga nyheter för mig, inte heller navigation, redskap, vind och väder osv... men men, vet man inte sen innan kanske det är intressant.

Det jag skulle lägga tonvikt på är hur farligt och oförutsägbart havet kan vara. När jag låg i flottan reste vi till Norge i två veckor under hösten. Nordsjön under en höststorm är en upplevelse kan jag lova. 20 sekundmeter vind, ett fartyg på 100 meter som gungar som en liten eka, sjö surrade saker som sliter sig, livflottar som flyger iväg, gå 7 meter ovanför havsytan och känna hur vågorna slår upp mot dig samtidigt som det regnar och vinden piskar.

Sånt skulle jag utsätta spelarna för. Kanske åker någon över bord, lasten sliter sig, seglet sliter sönder masten, man hamnar i stiltje i flera veckor och det finns risk att man törstar ihjäl osv. Men var noga att varva sådana här farligheter med solsken och friska vindar, kanske måla upp bilder av hur de äntligen kommer in mot land i soluppgången. Skapa gärna kontraster där land och hamn är säkerheten där man kan roa sig och spendera pengar medan havet är okänt och farligt. Då slipper du kasta pirater på dom hela tiden när det blir tråkigt. Själva resan i sig är en fiende man inte ska underskatta.

Som inspiration i film och litteratur skulle jag rekommendera:
Film och bok: Myteriet på Bounty (finns flera filmer, ex The Bounty med Anthony Hopkins och Mel Gibson)
Film, tv-serie och bok: Hornblower-serien
Film och bok: Aubrey/Maturin-serien (Master and Commander)

Hoppas ni får en trevlig kampanj i Neptuns gröna salar. :gremwink:
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Lite stämning

En gammal novell jag använde för några år sedan när vi körde en sjökampanj, håll till godo. Har inte rättat eventuella fel, hoppas det duger iaf.


"Havet dansade och slängde sig brutalt mot skeppets svarta skrov, som om vågorna önskade ta med sig skeppet ner i djupet. De cirefaliska mezek-segeln var hissade, de fångade skickligt all vind som havet gav. Skeppet plöjde fram mellan vågorna som en fruktansvärd best. På akterdäck stod en svartskäggad man i en stor mörkblå rock och iakttog sammanbitet horisonten, som om han väntade sig att se någonting där. Hans ansikte var fårat av den piskande vinden, hans ögon var lika svarta som havens djup. Han var inte någon stor reslig man, men på något vis utstrålade han hållning, självsäkerhet. Mannen var ingen annan än cirefaliern Zertze Ciromelian. Den beryktade kaptenen som sade sig ha anlagt alla mundanas betydelsefulla hamnar, samt beseglat alla de stora världshaven. Zertze var kaptenen som handelsmännen slogs om, alla ville hyra hans skepp för sina varor. Hans besättning var nästan lika beryktad som kaptenen själv, de sades i folkmun att de var mundanas skickligaste besättning. Och att utan dem skulle kapten aldrig ha kommit längre ut än till bryggan. De utgjorde tidens mest beryktade fartyg, fruktat av pirater och respekterat av handelsmännen. De var dem som utgjorde Havsvaggan’s besättning.
Kapten Zertze lade en hand på sin styrmans axel.
”Än har jag skådat inget regn. Det ser även ut som att vinden kommer mojna.” Styrman Tam pekade ut över havet och upp mot ett strimmigt molnparti.
Kaptenen log. ”Där har du fel styrman. Den där molnformationer tyder på en kraftig vindvändning… Men du hade rätt angående regnet.”
Tam suckade sammanbitet, kaptenen skyndade sig iväg mot nedre däck, där han gormade till sin besättning.
”Vinden slår om era maskar! Bidevind för styrbords halsar! Visa havet vad ni går för!” Besättningen var snabba upp i seglen och riggade snabbt om dem. Kaptenen återvände till styrmannen.
”Vi har gjort ett bra jobb, den här gången. Hoppas den där trokkan blir nöjd. Fan, jag trodde vi skulle nå Tiban redan idag. Det var två månader sedan jag fick mig en flickas värme.” Kaptenen skrattade. Han var sannerligen en kvinnornas man.
”Ja, det var en bit att segla till Caserion… Min första resa som styrman, hur tycker du…”
”Jag tycker att du gjort ett utmärkt jobb!” Skrattade kaptenen, och började långsamt plocka fram en tubkikare av mässing ur rocken.
”När vi väl kommer till Tiban får vi ta in på ett värdshus, jag bjuder alla på middag och sprit, och självklart kvinnor! Sen stannar vi där i en vecka, vi behöver hitta tre nya besättningsmän innan vi ger oss av.”
”Men kapten? Jag trodde det räckte med dem vi har? Vi har ju klarat oss fint!”
”Haha, Tam! Vi ska till Mühad, härnäst! Och dit tar långt att segla, då är det alltid bra att ha några händer för mycket än för få… Ökensolens land Tam! Jag tror att du kommer älska det!”
Tam stirrade bara fantasifullt ut mot det slående havet. Ökensolens land? Kaptenen avbröt hans tankar.
”Vad fan är det jag ser!” Han stirrade glatt igenom kikaren.
”Alle man! Takkalor babord!! Vi är framme era råttor!” Han lutade sig glatt mot relingen och stoppade ner kikaren.
”Styrman, du har gjort ett bra jobb. Jag hade aldrig klarat det på två månader min första gång.. Du är värd alla ära styrman! Femton gastar på död mans kista!”
”Och en flaska med rom, kapten?!”
”Och en flaska med rom…” "
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag började så sent som igår (helt utan att ha rippat dig faktiskt) att känna suget efter att spelleda ett äventyr på Mundanas hav.
Dock hade jag tänkt att RP skulle vara en grupp hyfsat välbärgade borgare i Asharien som ärver ett litet handelshus och en kogg av en morbror efter att denne tagit livet av sig...

(nedanstående spoiler är bara tänkt för mina egna spelare, och beskriver min preliminära plot:)

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Morbrodern, preliminärt kallad Onkel Mat, tog aldrig sitt liv utan blev mördad av den fruktade jargiske lönnmördaren Dareval Nattkåpa på order av greve Adrian Jerncroona, en soldisk adelsman som står på Hertig Silversparres sida i inbördeskriget. Onkel Mat sysslade med handel mellan Chadarians Hopp och An-Thalamur och blev utan att själv någonsin veta om det indragen i Rakhoris affärer genom att smuggla "flyktingar" (spioner) från Thalamur till Asharien. Greve Jerncroona fick reda på Onkel Mat's skumraskaffärer och konfronterade honom för att förhandla fram en deal mellan de soldiska upprorsmännen och Thalamur, men efter att Onkel Mat helt och hållet förnekat all samröre med den thalaskiska staten (i god tro) så bedömdes han vara en risk för hela upproret och mördades.</font></td></tr></table>

Tanken var att RP dels skall bli insyltade i den lukrativa Auccafruktsexportbranscen(TM), och allt efter deras egna vägval så kan de bli pirater, kapare, smugglare, pimps, soldiska grevar, kapitalister, upptäcktsresande, detektiver etc etc.
 
Top