Nekromanti Sjöslag

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Tjena!

Imorgon kväll är det sjöslag. Rollpersonerna (två lvl 2 och två lvl 1) åkter på en "ogg" (tänk kogg) på den stora floden (nedströms). Goblins kommer med tre mindre båtar och överfaller dem i skymningen.

De tre små båtarna har sju, tre och två rutor.

Rollpersonerna håller till över och under däck (de får rulla tärning om var de är). Jag har gjort kartor över alla plan i båten, med rutor i rätt skala. Rollpersonerna är Rogue, Warlock, Paladin och Warlord. De är inte speciellt vana vid systemet (inte jag heller).

Det stora skeppet har tre st fasta tunga armborst (Proficiency (military ranged) +1, skada 1t12, reload minor action).

Goblins:
De två minsta båtarna har en rorsman (goblin warriror) samt en Goblin sharpshooter samt i en av dem en goblin hexer.

Den stora båten är fullpackade med goblins:

Goblin underboss, 1st
Goblin skullkleaver 1st
Goblin warrior 2st
Goblin cutter 3st (minions)

De två småbåtarna kommer att hålla sig på lagom avstånd och anlägga eldunderstöd. Den större båten kommer att lägga sig jämsides med oggen och försöka bordning.

Det finns några sjömän på båten. Rorsmannen är första målet för artilleriet. Båten kommer att gå i spinn.

Rollpersonerna har några fördelar på sin sida:
* Alla attacker från vattnet över relingen räknas som cover. Lägger man sig ner får goblins inga line of sight från vattnet.

* Skjuter man en rorsman (eller skjuter sönder båten, de är ganska bräckliga) så försvinner snart skytten också.

* De tre (eller två beroende på hur de väljer) som försvarar relingen har ett bra läge. Under tiden goblinsen klättrar över relingen räknas de som på svår terräng och man har alltså combat advantage mot dem. Någon av dem kommer säkert att försöka bullrusha bort försvararna för att skapa ett brohuvud. Det kommer antagligen inte att lyckas.

* Det är fördelaktigt att putta folk över relingen. Då kommer nämligen visejaws. :gremsmile:

* Både hexern och bossen flyr om det verkar gå dåligt.

Är det för svårt? Något jag missat? Verkar det kul?
 

Attachments

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Ja, jag är också rädd för att de lyckas perfekt med att hålla relingen samtidigt som en eller två står i skydd och matar projektiler ner på goblinsen i båtarna.

Jag funderar på om den större båten kan åka till en plats på skeppet, lämpa av två tre goblins och sen åka till en annan plats och lämpa av resten. Då blir det plötsligt en massa strid på däcket istället för längs relingen. Jag har en känsla av att det inte blir så stora problem ändå.

För övrigt, sjömännen har jag tänkt ska vara tre st human rabble. Minimalt att administrera och det känns fånigt att försöka överlista sig själv med listiga manövrar.

Bra med improviserade regler. Ska fixa det. Och tack för bilden. Den är klockren.

Här kommer förresten kartor över de små båtarna samt under däck på skeppet. Jag har ingen aning om hur de egentligen såg ut under däck, koggarna alltså. Jag har bara gissat. Tydligen kunde en fullastad stor kogg ta 2000 man (nånstans läste jag det).

Det kommer en rapport i övermorgon!
 

Attachments

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Snow said:
Jag funderar på om den större båten kan åka till en plats på skeppet, lämpa av två tre goblins och sen åka till en annan plats och lämpa av resten.
Sätt en mast på gobbarnas skuta, en med en skyddad korg i vilken det kan sitta en kamikazegoblin vilkens uppgift är att, när striden väl dragit igång, kasta sig med dödsförakt ner på däcket bakom PCna för att ta dem i ryggen och på så sätt hjälpa sina kamrater att upprätta ett brohuvud på däcket.

Du kan även låta en vassrörsandandes undervattenstrupp dolda komma simmande från andra hållet för en överaskande äntring där dina spelare minst anar det. De kanske kan ta sig in genom akterkastellet fönster eller nått.

/Anders
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jäpp, det verkar kul.

En stor flod lämplig för oggar (riktigt festligt namn, jag ler stort när jag läser och skriver det) har nog inte grov sjögång som påkallar Acrobaticskollar och sådant, men lite bus kan man låta floden göra ändå.

- Låt båtarna kränga då och då av skepparnas manövrar för att undvika sandbankar de under normal färd på floden aldrig skulle komma i närheten av. Lätta Acrobaticskollar för att inte dratta omkull.

- Många båtar har roliga rörliga delar som kan komma svängande vid oväntade tillfällen. Utsätt folk på främmande däck för attacker motsvarande klubbslag ibland.

- Gör det markant trögare att simma eller åka båt mot strömmens riktning.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Organ said:
Snow said:
Jag funderar på om den större båten kan åka till en plats på skeppet, lämpa av två tre goblins och sen åka till en annan plats och lämpa av resten.
Sätt en mast på gobbarnas skuta, en med en skyddad korg i vilken det kan sitta en kamikazegoblin vilkens uppgift är att, när striden väl dragit igång, kasta sig med dödsförakt ner på däcket bakom PCna för att ta dem i ryggen och på så sätt hjälpa sina kamrater att upprätta ett brohuvud på däcket.

Du kan även låta en vassrörsandandes undervattenstrupp dolda komma simmande från andra hållet för en överaskande äntring där dina spelare minst anar det. De kanske kan ta sig in genom akterkastellet fönster eller nått.

/Anders
Den första gillar jag skarpt. Jag ser framför mig en katapult som skjuter iväg en goblin med vingar och hjälm med spets... nej, fel spel. :gremsmile:

Men en mast, en korg och en stege skulle vara perfekt för att låta ett par goblins kommer ner på däck snabbt.

Angående vassrörsvarianten så funkar den dåligt med tanke på det lokala djurlivet. :gremlaugh:

Det kommer rollpersonerna att märka när de väl tvingas överge skeppet (antagligen).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
En stor flod lämplig för oggar (riktigt festligt namn, jag ler stort när jag läser och skriver det) har nog inte grov sjögång som påkallar Acrobaticskollar och sådant, men lite bus kan man låta floden göra ändå.
Oggen är bara en blek kopia av kavarellen, namnmässigt. :gremsmile:

Bra förslag!

Min tanke är att goblins skjuter allt de har på rorsmannen tills han dör. Då snurrar skeppet okontrollerat, vinden kommer från olika håll etc. Då kommer diverse rep farande från olika håll. Dock finns ingen bom eftersom det är ett råsegel.

Sen kommer skeppet att köra på diverse stenar och sandbankar. Om rollpersonerna har en utkik (eller mot förmodan offrar en rollperson på att styra) kan denne styra undan eller varna för farligheter. Annars kommer med jämna mellanrum något otäckt att inträffa.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Snow said:
Angående vassrörsvarianten så funkar den dåligt med tanke på det lokala djurlivet. :gremlaugh:
Om gobbarna är hemmastadda i området och med den lokala faunan så kanske du kan låta dem ha smort in sig med någon slags ickevattenlöslig alkemisk dekokt gjord av bl.a. bottenslagg, svavel och koboldavföring, vilken fungerar avskräckande på vissa vattenpredatorer. Det kan dessutom ge lite extra krydda om du låter spelarna bli tagna i ryggen av några som inte bara är ännu ett gäng goblins utan några som även är nakna och dessutom insmorda med en fruktansvärt illaluktande sörja. (Som man som grädde på moset kanske även måste fortitude-savea mot för att inte få ett minus pga stanken.)

/Anders
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Såhär blev det

Jag tog i rätt rejält. Även om terrängen var kraftigt till rollpersonernas fördel så hade de ca 1600 xp mot sig.
En krokodil simmade i vattnet och tuggade på de som drattat i (mest döda goblins, men den tuggade lite på warlordens ben också).

Artilleriet på småbåtarna gjorde kort arbete av sjömännen. Hexern fick in en blindning hex på warlorden. Det släppte inte på fem rundor.

Sen börjar en lång rad dåliga tärningsslag för spelarna, och bra för mig. Paladinen missar sex attackslag på rad. Alla goblins rinner som en tusenfoting upp på däck (det var opportunity attacks paladinen missade). En stannar kvar och vaktar båten.

Jag slår tre krittar under striden. Rollpersonerna slår många missar. Men roguen får in bra träffar på bossen. Mycket tack vare bra samarbete med warlorden. 25 i skada några gånger hjälper fint. Efter ett tag har många rollpersoner använt sina engångsförmågor och helning och sånt. Skullkleavern är nästan oskadd. Bossen är dock rätt skadad och retirerar effektivt med sin goblin taktics. Han tar sig ner i båten igen. De förbereder sig på att sticka. Då säger warlorden: "Vad ska jag slå för att hoppa ner i båten?"

Jaja, både han och roguen hoppar ner i goblinsens båt och börjar puckla på dem. En av goblinsarna lyckas göra bull rush på warlorden och får ner honom i vattnet. Krokodilen kommer och tuggar på honom men han sliter sig lös och hoppar upp i båten igen. Under tiden är roguen helt ensam. Men han klarar sig förvånande nog galant.

Warlocken är helt oskadd och har som vanligt samlat ca 30 temporära hitpoints på olika håll. Han går fram till relingen och börjar vräka förbannelser ner i båten.

När bossen till slut går ner flyr artilleribåtarna. Krokodilen är mätt och simmar iväg, följt av lite armborstpilar och förbannelser.

Skullcleavern har under tiden utkämpat en envig mot paladinen. Paladinen får till slut in en träff som får skullcleavern att gå bärsärkt. Whaaa! 19 i skada. Paladinen går i däck (bokstavligt talat). Warlocken får vända sig om och med några välriktade förbannelser sänka den sista fienden.

Man pustar ut. Men då ser man att skeppet åker utan kontroll och är på väg mot en klippig ö. Förtvivlat försöker warlocken dra i styråran. Han drar åt fel håll och skepept åker i sicksack. När han fattar hur det funkar ser han lite stenar som han precis lyckas undvika. Tillslut går skeppet upp på stranden och fastnar.

Som tur är har man goblins båt så skeppet överges. Man tar sig utan vidare missöden in till staden.

Jag fruktade ett tag att det skulle gå illa, speciellt med rollpersonernas dåliga slag och mina bra. Men de redde ut det. Det blev bara en encounter under hela spelmötet, men den inbringade 300 xp till varje rollperson. Jag gav halv xp för de goblins som flydde. Alla satt som på nålar ett tag. Mycket trevligt.

Tack för alla tips, även om jag i stridens hetta "glömde bort" de elakare av dem.
 
Top