Nekromanti Sjukdomar och gifter.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skulle gärna vilja veta hur ni hanterar sjukdomar och gifter. Särskilt i en pseudomedeltida värld. Under den verkliga medeltiden var trotsallt sjukdomar och infektioner ett högst reellt hot. Ibland kan jag tycka att sjukdomar och gifter är en åtgärd ifrån SL som spelarna kan ha mycket svårt att skydda sig mot. Hur många normala rollpersoner har egentligen de kunskaper som krävs för att känna igen symptomen på en dödlig sjukdom eller ett farligt gift.

Du hann före!

Jag hade också tänkt att starta en likande tråd. Särskilt om gifter. Jag skulle också vilja veta hur vanliga de var.

Vad gäller sjukdomar så gillar jag inte att döda karaktärer med sjukdomar så jag har löst det genom några enkla handgrepp i min värld:
1. Dödliga smittsamma eller allvarligt skadande sjukdomar finns inte naturligt (är ju inget som säger att baciller och virus måste funka som i vår värld). De orsakas av gudar, demoner eller andra övernaturliga orsaker. Därmed går det även att skydda sig med religion eller magi. Att bekämpa sjukdomar och deras källa blir också naturliga äventyr-/kampanjmål.
2. Läkekonsten har kommit längre än i vår medeltid. Kunskapen om hygienens påverkan är spridd, etc.
3. Övernaturlig (naturlig i världen i fråga!) läkekonst är någorlunda vanligt förekommande och väl fungerande.

Spelar jag i andra världar än min egen så är det främst punkt 3 jag kan reglera med.

Att låta karaktärer stryka med i en slumpvis epidemi är lite väl magstarkt för min del. Men jag tycker inte lösningen är att ignorera sjukdomarna för rollpersonernas del utan att modifiera världen. Det är också intressant att göra sjukdomar till något som är en integrerad och fungerande del i spelandet.

Krille

Lord
"Jag skulle gärna vilja veta hur ni hanterar sjukdomar"

På ungefär samma sätt som väder - antingen är det bakgrundsbrus som inte påverkar, eller så är det ett major plot event.

"och gifter"

Av någon ämlans anledning så har jag faktiskt inte använt gift i rollspel på flera år.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Du hann före!

Jag tycker att speciellt sjukdomar tillför det hela lite mer realism men problemet är bara att det hela lätt går över styr. Det känns inte riktigt rätt att upplysa en spelare om att han kommer att börja ruttna och gå en mycket plågsam död till mötes. Jag har inget emot att ge rollpersonerna sjukdomar som inte är så allvarliga eller som det finns bot för. Likadant med gifter. Även om det hade varit något mer realistisk att rollpersonerna blev förgiftade än överfallna så känns det fortfarande fel att så att säga måla in dem i ett hörn. Ibland kan de genom oaktsamt uppträdande kanske ha gjort sig förtjänta av det men oftast inte.

Cybot

Mest spelbar
Men det är ju en klassiker!

Hjälten som måste utföra sin uppgift innan krafterna sviker honom är ju en klassiker! Vare sig det är en långsamt verkande obotlig sjukdom eller gift så är det en av de varianter som har gjorts ack så många gånger förut!

Storuggla

Champion
In sickness and in health

Jag brukar utnyttja sjukdomar med måttlighet. Springer spelarna runt i ösregn eller snöstorm utan kläder då ska de banne mig ha en förkylning (vilket försvårar smygning /images/icons/wink.gif).

Gift däremot är jag sparsam med. Det verkar lite taskmörtigt att förgifta de stackars rollpersonerna utan att tokvarna innan, fast då blir det nog lite övertydligt. Tyvärr. Skulle gärna ha mer gift annars.

Förrsten, titeln på det är inlägget är en usel ordvits. "In sickness" är uppenbar, och "and in health" antyder på bröllopsritualen på engelska. Bröllop... gift... förlåt /images/icons/clown.gif

Storuggla, gillar ordvitsar

Rickard

Urverk speldesign
Beror lite på vad man har för "setting".. Ehh.. Hatar att använda engelska ord..

Spelar man hjälteäventyr så borde inte hjältarna åka på något så banalt som en förkylning, medan man bör se upp mer i griodlaräventyr..

Tyvärr glömmer jag bort sjukdomar som förkylning, men det bara för att jag antar att RP:na jämnt klär sig efter vädret.. Skulle de bli av med alla prylar kan jag börja tänka mer på förkylning.. Sedan är jag för dålig på sjukdomar och gifter för att ta med de i bakgrunden..

Fast nu ska jag börja med att sjukdomar drar ner PSY i DoD.. Då blir man mindre motståndskraftig mot magi, andar och shamaner.. En regel som gruppens magiker nog inte kommer gilla.. Hehe..

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara haft med gifter (och pest) som en del i något äventyr

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Men det är ju en klassiker!

Kanske en användbar klassiker men inte särskilt realistiskt. Att hjälten skulle hämnas någon gammal oförrätt innan hans böldpest fick alla hans fingrar att börja ruttna och ramla av hade kanske varit mer realistiskt./images/icons/smile.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nu är jag så himla tråkig och enkelspårig att jag faktiskt gilla det sätt som sjukdomar används på i Ars Magica (Snart tror ni att jag får procent av försäljningen från Atlas games). Där betraktas nämligen sjukdomen som onda andar som besätter kroppen, ja även tandvärk är en ond ande. Detta gör att en präst är bra mycket bättre än en läkare, som håller på och vimsar om hygien och åderlåtning."

Också ett annorlunda sätt att se på saken. Mycket intressant faktiskt. Fast jag tycker nog att hygien och levnadssätt borde komma in på något hörn. Åtminstone levnadssätt. Det borde finnas en anledning till att de onda andarna väljer ut just den drabbade.

Krille

Lord
"Fast jag tycker nog att hygien och levnadssätt borde komma in på något hörn."

I ett område som är dominant för True Reason, javisst.

Det finns ett antal krafter som sliter och drar i världen i Ars Magica. Den gudomliga kraften är en av dem, men det finns också en demonisk, en älvamagisk, en vanligt magisk och en förnuftsmässig. Var och en av dem har helt olika axiom. Beroende på vad som är dominant så får man olika effekter.

Så befinner du dig i ett universitet och är en halvagnostisk vetenskapsman så funkar nog rena kompresser bättre än om du är gudsfruktande bonde på landsbygden. Där är det nog definitivt bättre med en förbön.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Så befinner du dig i ett universitet och är en halvagnostisk vetenskapsman så funkar nog rena kompresser bättre än om du är gudsfruktande bonde på landsbygden. Där är det nog definitivt bättre med en förbön. "

Vad händer då om man har en blandad grupp och gruppens bonde blir sjuk? Han tror sig bara kunna bli botad med hjälp av innerliga och upprepade böner medan de andra betydligt mer agnostiska rollpersonerna säger åt honom att ta sig i kragen och dricka deras ihopblandade medicin. Blir han frisk av den om den hade kunnat bota en praktiskt lagd vetenskapsman?

Krille

Lord
"Han tror sig bara kunna bli botad med hjälp av innerliga och upprepade böner medan de andra betydligt mer agnostiska rollpersonerna säger åt honom att ta sig i kragen och dricka deras ihopblandade medicin. Blir han frisk av den om den hade kunnat bota en praktiskt lagd vetenskapsman?"

Det viktigaste är faktiskt vad den som botar tror och i vilket område han är. Om patienten befinner sig i ett område som är dominant Gudomligt så funkar en präst bättre än en halvagnostisk akademiker. Vad övriga rollpersoner tror spelar inte ett jota.

Kormantaouk

Veteran
hmmm....

ser ditt dilemma....

om du vill ha lite uppslag för regler..
inhandla det svenska rollspelet "En Garde", grymt bra med sjukdomsbeskrivningar
vi använder oss av dom i western å neotech