Nekromanti Sjukdomar saknas

Riddaren

Swashbuckler
Jag saknar framförallt två sjukdomar som är ett måste i en fantasyvärld som berör liknande förhållanden som Mundana.

Detta håller jag på att försöka råda bot i till mitt första nummer av mitt e-zine. Kommer nog några till, men som sagt var, två saknas framförallt.

Riddaren - säger inte vilka sjukdomar som åsyftas, det får gissas eller vänta och se

Även den bäste har dåliga dagar

Skrynkelberg

Veteran
Hmm... jag är värdelös på gissningslekar. Antar att det inte är influensa, i alla fall. Lunginflammation och... låt se... smittkoppor?

Ta med böldpest också, bara för sakens skull. Staden Ramdor i Drunok blev härjad av pesten, så sjukdomen måste ju existera (ev. har existerat). Kanske ett upplägg för en kampanj? Pesten har börjat härja, och det är upp till spelarna att hitta ett motgift, eller att hitta någon som kan göra ett motgift, eller så. Helt okej, om jag får säga det själv.

Johan K

Gammal & dryg
Är inte någon slags farsot ganska klassiskt ??
Sen så kan vi väll ta nån mystisk djungelsjukdom som groserar ibland ??
Hur låter detta ?

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Riddaren

Swashbuckler
"Hmm... jag är värdelös på gissningslekar. Antar att det inte är influensa, i alla fall. Lunginflammation och... låt se... smittkoppor?"

Nope..även om jag har funderat på att ta med Lungsot/blodsjukdom/Tuberculos/TBC...tja den har många namn.

"Ta med böldpest också, bara för sakens skull."

Varför då? Den finns ju redan i EON II.

Riddaren

Riddaren

Swashbuckler
"Är inte någon slags farsot ganska klassiskt ??"

Tja...båda är nog klassiska på sina sätt, och de skiljer väldigt mycket mellan dem.

Den ena är i praktiken utrotad från Europa idag, men finns i både Asien, Afrika och Sydamerika, läste precis att man beräknar ca 25 milj människor sjuka i den.

Den andra beror lite på vad man äter främst, beroende på näringsbrist... Ops...blev kanske för lätt, men för ca 10 år sedan drabbades en flicka på Irland av den, då hon bara åt godis.

Riddaren

Skrynkelberg

Veteran
Jaha, det fanns i Eon II. Någon som har det som kan berätta hur farligt det är?

Det finns väl en hemskt massa febersjukdomar också, särskilt i djungeln. Varför inte en Mundansk form av Malaria?

Om inte det också inkluderas i Eon II, förstås. Suck.

Johan K

Gammal & dryg
Jo det är det nog....
Men de funkar ju och sen så brukar de ju skapa en viss form av panik......

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Virocon

Swordsman
Koboldspelare orsakar Koboldspelledare
-socialstyrelsen/images/icons/wink.gif

Men visst, hur blir det med sjukdomarna? TÅL-slag, visst, men hur svårt är det att undkomma en förkylning?

Virocon

Swordsman
Angående det där med sjukdomar kan man ju tvinga spelarna, om de rör sig i jungler, att slå Ob3T6 mot TÅL för att inte få "djungelfebern", som då ger Ob1T6 poäng trauma varje dygn. Vad tror ni?
/Botemedel? Varför då? Okej då, hitta
lumeramplantan och koka te på den. Sen dricker
man eländet och tillfrisknar. Nämnde jag
att den plantan är sällsynt?

Elrond

Veteran
"och det är helyllefarligtnästan100%dödlighetjobbigt!!!</I>"

Hur kan nåt vara helyllefarligt...? Verkar vara en snäll sak egentligen... =)

[color:green]//Elrond</font color=green>

Ymir

Liten kantbaron
Tja, jag saknade verkligen regler för tuberkulos; speciellt då ett par slp:er i en av mina kampanjer insjuknat i en urgammal magisk variant av denna sjukdom. Blev lite besviken på neogames för att de inte hade tuberkulos, faktiskt...

- Ymir, besviken.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tuberkulos saknas

Tja, jag saknade verkligen regler för tuberkulos; speciellt då ett par slp:er i en av mina kampanjer insjuknat i en urgammal magisk variant av denna sjukdom. Blev lite besviken på neogames för att de inte hade tuberkulos, faktiskt...

- Ymir, besviken.

Riddaren

Swashbuckler

Förstår dig och jag har själv funderat på den...då två sjukdomar inte räcker att täcka 1-2 sidor som jag minst tänkt mig, så lär den vara en kandidat också, men jag lär säkert kalla den i första hand för Lungsot i sådant fall, som är den vanligaste benämningen från första halvan av 1800-talet och tidigare.

Riddaren

Ymir

Liten kantbaron

Mm. Jag skulle bli glad om du meddelar mig huruvida du har med den eller inte, när du bestämt dig och är klar.
Tack på förhand. :)

- Ymir, vill ge gulliga slp:er lungsot...

Riddaren

Swashbuckler
"Efter att ha läst igenom att annat här:
Skörbjugg och lungsot?"

Skörbjugg är rätt...men inte lungsot...men den kommer nog med för att kunna fylla jämt med sidantal. Den andra kan jag säga är nära släkt med lungsot efter egenforskning hur den funkade/funkar.

Dvs...smittbacillerna är nära släkt...insjuknande skiljer, Lungsot insjuknar man i på 6-8 veckor, den det gäller kan insjukningstiden vara så lång som 10 år.

Riddaren