Nekromanti Sjunkna Kontinenten

Telephalsion

Swordsman
Hejsan, för ett ganska bra tag sen så kalkerade jag av den sjunkna kontinenten och förstorade upp den till lite över A3 format. Tänkte kolla om någon är intresserat av konturerna, i vilket fall jag skulle kunna scanna in den och ladda upp den.

Sen tänkte jag, den kontinenten, ingen vet ju hur den ser ut. Om den skulle stiga ur vattnet. Skulel man kunna ha en koloniseringskampanj? Med en tabell där man slår fram terrängtyp?

wallahad

Swordsman
En hel kontinent kan ju vara lite för stort men börja med att skjuta upp ett bergsmasiv som Lettland stort.

Ymir

Liten kantbaron
Det blir nog inte riktigt en kontinent, inte med Mundanas skala; om Australien knappt passar definitionen av kontinent i vår värld, liksom. "Mikrokontinent" vore kanske ett bättre ord, egentligen, jfr Kerguelen. (Är någon sugen på total överkurs finns det här).

Jag har givetvis skrivit saker om Den sjunkna kontinenten, men jag behöver hysta upp lite väl många artiklar på Wikipedia Mundana för att få det begripligt, så, hmm, jag får fundera lite.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sjunkna kontinenten

Sen tänkte jag, den kontinenten, ingen vet ju hur den ser ut. Om den skulle stiga ur vattnet. Skulel man kunna ha en koloniseringskampanj? Med en tabell där man slår fram terrängtyp?
Vi kan utgå från att det finns en bergskedja på en slags halvö längst i norr, givet hur havsdjupen ser ut, och det faktum att det finns en ögrupp där. Här skrev jag lite om det.

I övrigt, om kontinenten plötsligt reste sig ur haven, tror jag att terrängen i hög grad hade varit...fuktig :gremwhistle:

Laowai

Hero

Jag fick lite hjärtklappning av det där tbh. Kommer det skrivas mer om området mögligtvis?

Telephalsion

Swordsman

Jag vet faktiskt inte. Jag har inte hört något officiellt om sjunkna kontinenten, men jag har spekulerat massor. Älskar potentiellt atlantis/numenor myspys.

Varning för spelarspoilers.
Min tanke är som följer:
Kort innan mörkret bryter ut så registrerar alla magikännare i hela mundana en magisk shockvåg. Präster och schamaner får visioner om kontinentens uppstigande och ett enormt lopp mellan nationerna startar. Kolonisationsflottor reser i rask takt för att undersöka och möjligen utnyttja den mystiska landmassa som stigit ur havet.

Vad som sen händer är jag lite kluven kring.

En idé är att låta spelarna vara bland de första som når fram till kontinentens stränder. Kustremsan är täckt av kropparna från djuphavsvarelser och dylikt. Men några hundra steg in så ser de en magisk barriär.
En soldat eller sjöman som har åkt med, och gärna fått lära känna rollpersonerna går fram och petar in handen i barriären, han skriker till, drar ut handen och alla noterar att handen vittrat sönder. Ett slag mot Läkekonst visar att handen verkar åldrats, ett slag mot Magiteori visar på kronotropiska effekten åldra.

Spelarna ser att där soldaten sträckt in handen börjar barriären sakta dra sig tillbaka. Allteftersom barriären dras tillbaka så uppdagas mer och mer land, det verkar som om den magiska barriären var en tidsbubbla, som lät tiden flyta såpass snabbt att träd hann växa sig enorma på bara några månader.

En annan tanke är att hela kontinenten bokstavligen är en havsbotten som stigit till ytan. På ön finns stora koralldjungler och skogar av rev. Men här och där på ön finns biotropiska monoliter som i rask takt sprider grönska omkring sig. Möjligen att spelarna kan aktivera dessa biotropiska monoliter genom lite uppdragande, för att sen få se den snabba form av trädgårdsmästeri som bland annat Aslan sysslar med (blommor växer i hans fotspår).

Ymir

Liten kantbaron

Jag vet faktiskt inte. Jag har inte hört något officiellt om sjunkna kontinenten, men jag har spekulerat massor.
Den nämns faktiskt i min artikel om Pärlemorhovet i Fenix 5/2008. Stycket där den nämns är ackompanjerat av diverse vaga antydningar som bygger på mina idéer om hur Skugglandet fungerar, delvis baserat på en diskussion om folkvandringar som vi hade här på forumet för länge sedan, men jag vet inte om jag borde förklara vad jag tänkte, det skulle kanske skada mystiken som den artikeln verkar vara så populär på grund av. Jag kan säga som så att Marmorhovet som eventuellt har och eventuellt inte har någon koppling till den sjunkna kontinenten var tänkta att bli föremål för en annan Fenixartikel; jobbet med den har gått i stå lite, men den skulle nog kunna bli verklighet omsider. Både den potentiella artikeln och den om Pärlemorhovet har som primär funktion att av-keltifiera Skugglandet, vilket jag anser är viktigt på grund av cirefalierna, men om jag förklarar det närmare kommer vi återigen på mystikdödandet så...hey, jag vet, vad dum jag är, jag kan ju använda en spoilertagg.

Okej, ni som är rädda att få mystik förstörd, undvik:

Skugglandet är delvis uppbyggt av oneirotropi och av drömmars och händelsers avtryck i Mundanas magiflöde; detta mäjkar särskilt mycket sense med den officiella premissen att Mundana är demiurgens dröm, men fungerar även med mitt Mörkret Redux Grande Tortilla, där Skugglandet är en buffert i psykosfärerna mellan Mundana och Antichton. Den ö med en trappstegspyramid som nämns i Pärlemorhovet är ett sådant avtryck i tiden av Edron, och de trasiga fartygen är resterna av det episka sjöslaget vid Quaran, där Nanórgona och Mûhad slängde sin vrede mot varandra för 2000 år sedan. Varför just dessa platser och händelser var viktiga för Drömmen är en öppen fråga; kanske på grund av Nanórgonas magi? Ön Edron i det verkliga Mundana är alltså sannolikt, åtminstone delvis, ett gränsland, varifrån man tenderar att nå just denna motsvarande ö i Skugglandet.

Marmorhovets ö är, på samma vis, resterna av den sjunka kontinenten, och gränslandet runt Atakalaua vars artikel jag länkade till i mitt förra inlägg tenderar nog att leda just dit (eller bara till Dimmornas hav). Marmorhovet har ett vagt typ iberiskt-greco-minoiskt tema, och anledningen är cirefalierna, som i den gamla forumdebatten om folkvandringar spekulerades komma från denna kontinent, vilket stämmer väl med diverse årtal som förekommit i officiellt material. Grejen är ju att Skugglandet är viktigt i cirefaliernas religion och folktro eftersom det framställs som helvetet, och detta var något jag hängde upp mig på eftersom det kändes som ett mycket mer signifikant fakta än de korta omnämnanden det fått tycks antyda. Vilken annan religion involverar liksom -Skugglandet-? Och att se det som -helvetet-? Det är ju jätteintressant stoff! Men jag tyckte Skugglandet as written rimmade illa med cirefalierna, för det är så extremt keltofilt, och cirefalierna är väldigt okeltiska; de behövde ett annat Skuggland. Jag ville därför fördjupa bilden av Skugglandet och skapa mer konflikter och fraktioner och kulturer så att säga internt i Skugglandet, så jag skapade fler hov, varav då ett, Marmorhovet, har en särskild koppling till cirefalierna. Det är drömska rester av deras barbariska förflutna i ett land som slukades av haven, ett otäckt rasminne av blodbesudlad forntid givet märkliga, monstruösa former i Skugglandets övervuxna trädgårdar. Och därför är det helvetet. Cirefalierna har glömt sitt ursprung på pappret och i det medvetna sinnet, men i drömmarna och på andeplanet fortlever det, och det är därför Skugglandet, somehow, fyller dem med instinktiv fasa; det är därför det är helvetet i Cirzas lära, som bröt med Den sjunkna kontintens präster och lämnade deras gudsförgätna land.

(Det här kan också kopplas till det faktum att Sällskapet i min artikel söker en allians med Havsdjupens moder; kanske vill de nå Det sjunkna riket och mäktiga svunna hemligheter som de menar rätteligen tillhör dem? Det vore en bitter ironi om de cirefalier som -inte- är rädda för att konfrontera sitt förflutna liksom är de mest moraliskt korrupta).

Och när vi ändå är inne på Skugglandet och läskiga saker, på tal om Atlantis-parallellerna du nämnde; this.

En annan tanke är att hela kontinenten bokstavligen är en havsbotten som stigit till ytan. På ön finns stora koralldjungler och skogar av rev. Men här och där på ön finns biotropiska monoliter som i rask takt sprider grönska omkring sig.
Askoolt, det där kan jag få tillfälle att använda...