Nekromanti skämt.

Baron

Veteran
Jag gav min karaktär färdigheten skämt men inser nu att jag inte kan dra några skämt som är medeltida i karaktären. Alla faller på moderna referenser.
Kan någon hjälpa mig, antingen göra om moderna skämt eller hitta på fatasybaserade sådana.

Jag hoppas innerligt på hjälp...

magoo

Hero
Du får göra om moderna!

Hur får man in fem drakar i en täckt vagn?
- Två fram och tre bak!

Hur får man in fem alver i en täckt vagn?
- Man tar ut drakarna först!

Hur ser man att det har varit en dvärg i jordkällaren?
- Fotspår i smöret!

Det var två kålrötter som var ute och gick. De gick över en väg och den ena blev påkörd av en skenande vagn. Då sa den andre:
- Kom, så går vi, rotmos!

Osv osv... såna där riktigt skitdåliga vitsar blir nästan bättre fantasy style...

Jarre

Swordsman
Hmm... Jag tycker inte att du (man) ska planera en massa skämt i förväg. Det blir bara långtråkigt och krystat. Visst, förstå grunderna i hur du ska omvandla moderna skämt för att passa in i er spelvärld, men låt dem komma naturligt i spelet.

Troberg

Sinister eater
Kan någon hjälpa mig, antingen göra om moderna skämt eller hitta på fatasybaserade sådana.
Fantasyraser innehåller mängder av saker man kan skämta om. Könsroller hos dvärgar. Dvärgas storlek ("Kan du läsa dvärgiska?" "Visst, har du ett förstoringsglas?"). Halvalver/halvorcher ("Vad ska man med dem till, de trillar ju bara omkull hela tiden?"). Orchers hygien ("Orchen har ett magiskt höftskynke. Hur mycket man än tvättar det blir det aldrig rent."). Trolls matvanor ("Vad kallar ett troll en skolklass? Frukost. Vad kallar ett troll en handelskaravan? Lunch. Vad kallar ett troll en riddare? Burkmat"). Alvers småfjolliga fin-i-kanten-het. Hober som bara äter och sover. Barbarers bristande intelligens ("Barbaren: Låt mig tänka... Komikern: OK, jag ska hämta din knölpåk.").

Bara hugg ett koncept och kör stenhårt på det så kommer det av bara farten.

Visst, det är lite rasistiskt, men med tanke på att de flesta fantasyvärldar är rasistiska och det inte är verkliga raser så tycker jag det är OK.

Feuflux

omjonasson.se
Massvis med humor

("Kan du läsa dvärgiska?" "Visst, har du ett förstoringsglas?")
("Orchen har ett magiskt höftskynke. Hur mycket man än tvättar det blir det aldrig rent.")

*Utnämner troberg till ett humoristisk geni*

Sedan finns ju en massa tidlösa skämt som:
Brandmannen: jag tycker elden är ovanligt lös i år.
Fiskaren: vilken rolig liten båt, men jag tror den driver med oss.
Har du hört om kannibalen som fick hela kungariket och halva prinsessan?
Vattnet är mycket viktigt. Om det inte fanns vatten skulle ingen lära sig simma och alla skulle drunkna.
Jag äter inte klockor... men jag dricker gärna ur!

- I vintras råkade jag ut för en hemsk olycka. Jag föll omkull på isen och blev liggande i tre veckor.
- Oj! Då frös du väl fast?

- Jag skulle vilja köpa en kanna.
- Ska det vara en med pip?
- Nej, jag vill ha en tyst.

Annars kan man modifiera lite (som magoo gjorde):
- Värdshusvärden, värdshusvärden, det är en fluga i min soppa.
- Inte då, det är en spindel.

- I går sköt jag en hare med pilbåge på hundra meter.
- Är din pilbåge så lång?
- Nej, jag menar att jag sköt med pilbåge en hare på hundra meter.
- Jaså? Finns det så stora harar?
- Nej! Jag sköt på hundra meter en hare med pilbåge.
- Då hade du tur att inte haren sköt först!

Två rika män stog och skröt om vem som var rikast.
- Jag är så rik att jag kan köpa hela Ereb Altor!
- Nej det kan du inte, för jag säljer det inte.

Stadsvakten stoppar ett ekipage.
- Får vi gå igenom er vagn?
- Javisst, men är det inte lättare att gå runt den?

Det var två troll som var ute och fiskade. Den ena fick napp och drog upp den.
- Nå..hur ska vi döda den?
- Jag vet,vi dränker den!!!!

Fasen också, jag kommer inte på ett endaste skämt med gamla glömska magiker... :gremsmile:

Blippe

Warrior
Efter en lång sommartorka faller ett uppfriskande regn över Göingebyggden. Johan Svensson, som med välbehag ser regnet falla över potatislandet utbrister:
- Det här regnet, det gör gott för mina potatisar och deras torra hud.

Det var på gamla Stadt i *staden* på den tiden holmsmårgåsen slog igenom såsom "en och femti mat" för att man skulle få en halva punsch. Punschen blev alltid drycken men smårgåsen blev aldrig uppäten, den tog gästen endast för syns skull. Sålunda vandrade dessa smårgåsar fram och tillbaka, ända tills de avgick. En kväll hände det att en gäst verkligen ville ha sin smårgås, och efter första tuggan sade ehan med behärskad vrede och silkesren röst
-Säg vaktmästaren, vad kallar ni den här för?
Vaktmästaren böjer sig över smårgåsen:
-Den där, det är ju gamle Hugo!

Snåle Per kommer körande i hästskjuts. Hästen skenar. En liten gosse lyckas stoppa honom. Patron hoppar hur vagner och ryter med tordonstämma:
-Påg vet du vad du har gjort?
Pågen:
-Nääh!
- Du har räddat mitt liv. Kan du växla en tia ska du få 25 öre.

Grevinnan förebrår Per torpare:
- Att per inte skäms över att arbeta på söndagen, och bryta mot sabbaten. Han ser ju inte mig arbeta på söndagen.
- Nä, svarar Pär, de vidd ja nock add hon ente gjorr nåd po söndan, men hon gjorr jagu ende nåd de annre dana heller.

Allihop är ihopsamlade av Gabriel Jönsson i början av 1900-talet, finns i nytryck från 1975 el. dyl. De flesta skämten har levat på landsbyggden i århundraden, och är totalt försvunna idag. Jag tror de är något mellan 3-10 i antal tillsammans (böckerna).

Hmm har fått lära mig i litteratur kunskapen att man på medeltiden i princip bara berättade "kiss och bajs" skämt. :gremtongue: Fast sådana skämt kanske du inte vill berätta? Speciellt inte om du verkligen vill vara rolig så att dina spelkamrater skrattar på riktigt...

Fast det vore historiskt korrekt...

Eksem

Champion
You say tomato, I say catch up (OT ANT)

Det var två kålrötter som var ute och gick. De gick över en väg och den ena blev påkörd av en skenande vagn. Då sa den andre:
- Kom, så går vi, rotmos!
Jag har aldrig förstått poängen med de där skämten. Någon som vill förklara?

Troberg

Sinister eater
Re: You say tomato, I say catch up (OT ANT)

Jag har aldrig förstått poängen med de där skämten. Någon som vill förklara?
Funkar bara på engelska. Catch up, ketchup.

Insignia

Swashbuckler

"Jag har aldrig förstått poängen med de där skämten. Någon som vill förklara?"

Jag förstod inte heller poängen förrän jag såg Pulp Fiction. Det är ju just att i det klassiska tomat-skämtet så används på engelska en ordlek av "ketchup"/"catch up" (mosad tomat respektive, "skynda på"). På svenska, samt med andra grönsaker än tomater, är de helt meningslösa. Men det är det ingen som bryr sig om :gremgrin:

Erufailon

Swordsman
skrattar högt...

gillar den med haren och pilbågen, har bara ett förslag, vilket står inom [], vet inte riktigt om det gör den bättre men man kanske får fram budskapet lite bättre där...

- I går sköt jag en hare med [en] pilbåge på hundra meter.
- Är din pilbåge så lång?
- Nej, jag menar att jag sköt med pilbåge en hare på hundra meter.
- Jaså? Finns det så stora harar?
- Nej! Jag sköt på hundra meter en hare med pilbåge.
- Då hade du tur att inte haren sköt först!
gillade trollen som fiskade oxå :gremwink:

Donnie

Veteran
Björn va inne på att "kiss och bajs" skämt var inne på medeltiden. Jag kan faktiskt ett "kiss och bajs" skämt som jag tycker är roligt (ett av de få som är roliga):

- Vad är det för skillnad på en bajskorv och diarré?
- Jo! en bajskorv kan man inte gurgla...

Man kan bli riktigt äcklad när man läser det här, men jag fick mig ett gott skratt första gången jag hörde den...

Eksem

Champion

Fast DET hade jag förstått (hoppades att min kryptiska rubrik skulle avslöja det), vad jag inte förstår är vem i hela friden som fick för sig att översätta skämtet? Och varför det spred sig till var mellanstadieskola i landet där det utvecklades spin-off-varianter med potatisar och mos osv? Jag menar, när det saknar den simpla ordleksfinessen finns det ju inte ett spår av humor i vitsen? Är det roligt med saker som blir mosade? Vad har jag missat?

Troberg

Sinister eater

Och varför det spred sig till var mellanstadieskola i landet där det utvecklades spin-off-varianter med potatisar och mos osv?
I den åldern är totalt poänglösa skämt jättekul.

Man Mountainman

Storsvagåret
Några exempel

I den åldern är totalt poänglösa skämt jättekul.

Några exempel på alla barnen-historier vi berättade för varandra i mellanstadieåldern:

"Alla barnen var ute och gick, utom Peter, för han hade stannat hemma"
"Alla barnen såg på teve, utom Abel, för han hade en garderob"
"Alla barnen simmade i bassängen, utom Lotten, för hon låg längst ned i bassängen"

Rising

Vila i frid
Poänglösa Skämt

""Alla barnen simmade i bassängen, utom Lotten, för hon låg längst ned i bassängen""

Ha ha! vad bänga ni var! Jag fattade åtminstone att det skulle rimma, men resten var det si och så med. Här är mina bästa:

Alla barnen lekte i gräset utom katten, för han bajsa' i rabatten.
Alla barnen käka' hamburgare utom Orvar, för han käka' korvar.
Alla barnen tappade hakan utom Allan, för han tappade brallan.
Alla barnen var på TV utom Carola, för hon var på radiolan.

...men framförallt kommer jag ihåg hur vi gjorde våra egna varianter på "se upp för stupet!" - "Vilket stuuuuup?"-vitsar. Såsom:

-Se upp för eluttaget!
-Vilket Elbzzzuaaarghaaalzzzzbzzzrttuttaaaarhg-ag-ag-ag?

-Se upp för jätteamöban!
-Vilken jä-hädddtheeehrlraaaahmöÖÖÖÖöbaaaahhh?

osv.

Men åter till rollspel: En sak som verkligen hjälper om ens rollperson skall framstå som "komisk" och man bara har ruttna vitsar i huvudet, det är att dra dem på bred dialekt. Jag sade en gång "vet ni vilket djur som krockar mest i djungeln? Jo, de e la krockodilen!" på så bred göteborgska att det faktiskt blev jätteroligt. Men det tror jag inte att någon av er tror på, när ni bara ser skämtet i skriven form.

/Rising
-Jag har hört att det blivit lättare att komma in på magikerakademin.
-Va, har det?
-Ja, de har fått svängdörrar.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Poänglösa Skämt

Men det tror jag inte att någon av er tror på

Jag har bott fem år i Göteborg och resterande år i en stad på Västkusten nära Göteborg. Förklara dig. ;_;

Jag tror förresten att jag tillochmed var bängare än Dnalor och hans kompisar i den åldern, ty jag drog skämt som:

*Alla barnen gick i kyrkan utom Batanist ...för han orkade inte.
*Alla barnen gick till Statoil utom Krem ...för han ville inte.

osv.

Alltså helknäppa namn, enbart i syfte att rimma, och sedan... vips. Inget rim. Det tyckte jag var jättefyndigt (för en fem år sedan...^^;).

I övrigt måste jag säga att man kan spåra en viss fientlighet gentemot utanförskap i dom där verserna. Alla var normala utom X, för han var annorlunda och konstig, typ.

Mogge