Nekromanti Skäp?

klas_knas

Veteran
En tanke slog mig just. Vid cybertechoperationer, vad gör man av allt bio-skräp? Som armar, ögon och diverse andra kroppsdelar som opereras bort. Slänger de i soperna? Maler ner? Fryser ned?

Bastardo

Swordsman
The new market

En intressant tanke är att "överblivna" delar blir hett stoff på den mörka begagnat-marknaden. Ovärderliga är exempelvis alla överblivna delar av människohud, men kanske också mer sofistikerade delar som hela organ osv. Det som inte passar för kvalitetssäkringen i den första sorteringen kan kanske säljas mot god profit och fina marginaler på marknaden för andrasorteringen.

Varför tror ni att kostnaden sjunker om man är redo att gå ned i kvalitet? :gremwink:

Angående mat-tipset, jo det är ju också en tanke. Särskilt som djurfoder, men även som billiga konserver med smaksatt innehåll. Givetvis finns det risk för Kreutzfeld-Jakob och galna kosjukan osv, men "livsmedlet" som produceras av alla "leftovers" är ju avsedda för samhällets lägre skikt. Begrepp som "dödmansfingrar på guldburk" får helt annan innebörd när charkuterifabrikerna flyttar in som granne till de moderna bio- och cyberklinikerna. Ingenting får gå till spillo och kvalitet fås efter plånbokens storlek!

Avslagen_Cola

Warrior
Myckte bra tänkt!
Jag har just bestämt mig för att införa billiga matvaror, dock kan jag inte komma på nåt bra namn på stört... :gremconfused:

swazze

Swordsman
Re: The new market

Jag är helt med på det du säger om reservdelar. Biotech är som jag uppfattat det väldigt dyrt och att använda rester som ersättning till biotech är ju tämligen logiskt. Med 2059 års medicinska utveckling borde det ju i princip inte vara några konstigheter med avstötning och dyl. Ett organ opereras helt enkelt in och därefter injeceras nanorobotar som bygger om organet så att inte kroppens antikroppar ger sig på det.

Vem tillfaller organet eller kroppsdelen efter en operation? Läkaren eller patienten?
En dykare borde ju kunna få en bra ersättning för sina väl fungerande lungor som denne byter ut mot cyberlungor, medan en person som fått hela bröstkorgen söndertrasad av ett hagelskott i princip inte får ett öre för sina lungor. Dessutom så finns ju möjligheten att operera bort väl fungernade kroppsdelar och ersätta med billig begagnad cybertech och sedan sälja kroppsdelarna. Hmm ett avsnitt om detta i N3 hade ju inte skadat

Men din idé om mat e jag dock lite skeptisk till :p

Avslagen_Cola

Warrior

Detta behöver ju faktiskt inte vara allmänt känt om man inte vill, läkarna har ju ingen anledning att avslöja detta :gremwink:
Sen så kan det ju vara så att donationen ingår i priset, men att man kanske kan förhandla till sig ett lägre pris utifall man har bra kvalité på grejorna.

ripperdoc

Myrmidon
Att det biologiska avfallet blir mat är väl klart osannolikt. Volymerna är relativt sett väldigt små och endast de allra lägsta ripperdocsen skulle kunna prångla iväg ett par armar, ben och ögon för mat. Mat är dessutom inte särskilt vinstbringande - man kan lätt köpa mat för under en Euro / kg i vanliga affärer, och biologiskt avfall är knappast en delikatess.

Enligt gällande reglementen skall biologiskt avfall hanteras ytterst varsamt och skickas för kremering i särskilda behållare. Det är dock högst troligt att cyberkirurger som inte vill följa reglemente kan sälja väl fungerande kroppsdelar och organ på svarta marknaden för riktigt bra priser. Haken med den typ av "transplantationer" är dock att nya kroppsdelar bör matcha i blodgrupp, etc för den nya ägaren. Med hjälp av medicin kan man hindra bortstötningen, men det är sällan värt det i längden.

Levande mänsklig vävnad kan också säljas till laboratorier för experiment eller material för vävnadsodling.

/RipperDoc

Johan K

Gammal & dryg
Återvinning..

Jag skulle gissa på aatrt man "återvinner" en hel del. Kan säkerlgien tänka mig att mindre nogräknade sjukhus köper en del saker.
Sedna så tror jag säkeligen aatt den del försvinner till olika former av expriment & sådana saker.
En del slängs nog åxå skulle jag tro.

Bastardo

Swordsman

Det verkligt användbara för en spelledare är ju inte att det ÄR på ett visst sätt, utan att det kan finnas rykten ute på gatan exempelvis om att muskelvävnad återanvänds som korvtillsats, enbart för att krydda smeten med lite delikatesser =)

Det skulle ju också kunna bli uppslag till ett äventyr, där rollpersonerna råkar snubbla över det faktum att Neon-Hasses exklusiva "grillade godingar" innehåller rester efter uteliggare som försvunnit från gatan under mystiska omständigheter. :gremgrin:

Just nu en tre av tio på seriositetsskalan :gremlaugh:

Avslagen_Cola

Warrior

Håller med till hundra! Klart man använder människor till mat nu när det är så ont om djur :gremgrin:
Det kan bli väldigt roliga äventyr där slutstriden sker på en gångbro ovanför den stora köttkvarnen så att den som ramlar ner blir köttfärs, bokstavligen :gremtongue:

seinet

Swashbuckler
Jag var faktiskt tvungen att tanka hem Soylent Green igår när jag läste posten, och jag måste säga att det var en riktigt urkass film.

/Seinet Wintermute - Fast det är klart, hade den gjorts mer modern med lite mer story bakom hade det kunnat bli något.

Big Marco

Läskig
Re: Soylent Green

För att vara över 30 år gammal tycker jag att Soylent Green är en riktigt bra film. Riktigt bra.

Organ

Out of time, out of mind
Fast det är klart, hade den gjorts mer modern....
Här fattar jag faktiskt inte riktigt vad du menar. Om du stör dig på att vissa saker känns daterade idag, så får du faktiskt betänka att filmen gjordes i början på 70-talet. Eller menar du att det finns saker i den som känns äldre än 1973?

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag var faktiskt tvungen att tanka hem Soylent Green igår när jag läste posten, och jag måste säga att det var en riktigt urkass film.
Skyll inte på mig, jag har inte sett den! :gremwink:

/tobias

Arfert

Facit

instämmer... jag är sucker för tidig 70-tals SF... innan starwars... När allt var dystopiskts samhällskritiskt betongfuture... Som Soylent Green, THX, Logans Run (kanske inte riktigt passar in i den beskrivningen, men kult), Farenheit 451 eller naturligtvis A Clockwork Orange ...

coola miljöer för rollspel också. STOREBROR SER DIG.

seinet

Swashbuckler
Jag tyckte det var för lite djup i filmen, musiken var inte den bästa. Fast och andra sidan såg jag inte speciellt aktivt på den, satt och kollade på den på datorn medans jag snackade med polarna på MSN.

/Seinet Wintermute - Men djupare karaktärer, bättre musik, mer sidospår... då hade det nog blivit intressantare.

Organ

Out of time, out of mind

Jag håller med. Första halvan av 70-talet var en bra period för film överhuvudtaget, men framförallt för SF och horror. På 70-talet gjordes film som, oavsätt genre, omöjligen skulle kunnat spelats in under någon annan period, vare sig före eller efter, t.ex. sådana som; Don't Look Now, Wickerman, Oh, Lucky Man och Hyresgästen föt att bara nämna några. En annan klassiker som jag tycker passar in tillsammans med de du nämde är West World från 1973, med Yul Brunner som mördarrobot mer än tio år innan Terminator. Störtcoolt! :gremcool:

/Anders

Bastardo

Swordsman
Re: Återvinning..

Här har vi lite "kött på benen" i frågan :gremlaugh:

En amerikansk före detta tandläkare och tre av hans underhuggare har åtalats misstänkta för att ha stulit ben, vävnad och organ från döda människor och sålt dem som transplantat.

- Det är som något taget ur en billig skräckfilm, säger åklagare Charles Haynes till brittiska BBC.

BBC har för övrigt en egen medarbetare som blivit bestulen på sina kroppsdelar. Tv-personligheten Alistar Cooke, som avled 2004 vid en ålder av 95 år, är nämligen en av kropparna som har skändats.

Den huvudåtalade, en Michael Mastromarino, driver ett biomedicinskt företag som har förfalskat dödsattester och andra handlingar för att få transplantationerna att verka vara lagliga. Handskar och förkläden som använts vid likskändningen, lämnade de åtalade kvar inuti de bestulna kropparna innan de sydde ihop dem igen.
källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=524110

k7e9

Hero
Brutalt...

Brutalt... Måste jag säga, och det känns som en "rätt" grej i Neotech på något sätt... Bara det att det kanske är en mer utbredd verksamhet som många ängnar sig åt i Neotechs värld...
Intressant...