Nekromanti Skärp er, styrelsen!

Möller

Hubert Hortlax
I all vänlig mening, jag noterade tre grejer i »Dags för årsmöte«-tråden, där jag inte har skrivrättigheter.

1. Firmatecknare är per Sveroks standard-stadgar alltid kassör och ordförande. Tekniskt sett kan det underlätta om man har bekräftandet av detta på årsmötets dagordning och protokoll. Då jag knappast tror att vi ska söka kommunbidrag, skriva kontrakt eller ansöka om org.-nummer är detta inte relevant.

EDIT: Jag ber om att få ändra mig (men jag vill inte slösa mitt 2222a inlägg på det). Föreningen använder tydligen inte standard-stadgarna. Firmatecknare ska istället utses av styrelsen. Okej, fine.

1b. Problemet blir istället att stadgarna säger emot sig själva. Styrelsen ska inom sig fördela posterna - men de obligatoriska punkterna på årsmötet tar bland annat upp val av ordförande, kassör etc.

2. Styrelsen skriver inte verksamhetsplanen, inte helt iallafall. Det gör årsmötet. Bara så ni inte tjurar om jag vill ändra grejer sen.

3. Som revisor har jag ännu inte presenterats med något från föregående års ekonomi. Bättring =)

Dessutom kan jag meddela att jag kan tänka mig att kandidera för ett andra år som revisor, förutsatt att krank och Spider inte återväljs till styrelsen.

Jag noterar dessutom att ni söker ny kassör. Jag kan tänka mig den posten, med samma krav där.

Pilzefrau

hon/henne
Verksamhetsplanen vet jag mycket väl om att den inte skrivs enhälligt. Jag hoppas att jag skrev "här är mitt förslag på verksamhetsberättelse", och det jag menade var alltså isf mitt förslag på vad vi som styrelse borde ange som förslag på verksamhetsberättelse till årsmötet.

Har du kommentarer du vill ge redan nu så kan vi spara jobb från årsmötet om det är så att vi vill jämka oss med dem, så shoot.

Hur säger stadgarna emot sig själva? Stadgarna kräver inte att årsmötet väljer styrelseposter specifikt – den obligatoriska dagordningen har "val av styrelse" och om styrelsen står det att den väljer inom sig om inte årsmötet bestämde.

anth

Vetefan
Möller said:
Dessutom kan jag meddela att jag kan tänka mig att kandidera för ett andra år som revisor, förutsatt att krank och Spider inte återväljs till styrelsen.

Jag noterar dessutom att ni söker ny kassör. Jag kan tänka mig den posten, med samma krav där.
Jättebra!
Vill dock bara dubbelkolla: har du hoppat av som revisor i Omega så att SVEROK inte blir sura igen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
Vill dock bara dubbelkolla: har du hoppat av som revisor i Omega så att SVEROK inte blir sura igen?
Från svaret från Sverok:

Det finns egentligen inte någon specifik gräns från Ungdomsstyrelsen, mer än att det inte får vara "för många" som överlappar i styrelserna. Ju lägre procents överlapp desto bättre. Att t ex ha samma revisor är inga konstigheter om styrelserna är olika i övrigt, alternativt skulle det funka att en person var med i båda styrelserna. Det bästa är såklart om så många som möjligt tar chansen att engagera sig, så att överlappet går mot noll.

Möller

Hubert Hortlax
Pilzeman said:
Hur säger stadgarna emot sig själva? Stadgarna kräver inte att årsmötet väljer styrelseposter specifikt – den obligatoriska dagordningen har "val av styrelse" och om styrelsen står det att den väljer inom sig om inte årsmötet bestämde.
Äh, jag slarvläste och missade biten med att årsmötet kunde överlåta till styrelsen att fördela styrelseposterna ...

Jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen. Styrelsen rules!

Möller

Hubert Hortlax
anth said:
Jättebra!
Nja, det ska då inte behövas.

Om jag är revisor i både WRNU och Omega men varken krank, Spider eller någon annan sitter i WRNUs styrelse har vi ju bara en kontaktpunkt. Det fick vi ha.

Sen så får ju årsmötet välja vem av mig, krank och Spider man vill ha och till vilka uppdrag =)

(Jag skulle teoretiskt kunna lägga av som revisor i Omega och därmed tillåta både mig själv som revisor/kassör och antingen krank eller Spider som ledamot i WRNU-styrelsen, men det är lite knepigare att göra ändringar i Omega.)