Nekromanti Skärpning! Uppdatera reglerna!

DeepThoughts

Veteran
Alltså... Hur svårt är det egentligen att uppdatera sidan där reglerna för användandet av forumet står?

Surfade nyss in på "Rollspel"-forumet och där fanns det en raderad säljesannons och då jag vet att det varit lite oklarheter tidigare så var jag och kollade om det stod i reglerna nu då. Icke...

Kontentan av det hela är att om man som ny användare kommer in här och vill göra allt korrekt och läser reglerna innan så kommer ens säljesannons bli raderad för att det är förbjudet trots att det inte står i reglerna. Det blir inte så mycket bättre om man kollar i FAQ:en heller... Först måste man lista ut att det är på till "Forumsystemet" man ska till och sedan så ligger "Vad är reglerna för forumet?" på tredje plats, risken är alltså väldigt stor att man slutar läsa där. På åttonde plats återfinns "Varför får man inte göra köp/sälj-annonser här på www.rollspel.nu?".

Om jag kommt in hit och läst reglerna gjort en säljestråd och fått svaret:

"Annonser om försäljning och dylikt är inte tillåtet här på www.rollspel.nu, vi rekommenderar t.ex www.spelwebben.se eller www.tradera.com för sälj & köp av rollspel.

Tack.
"

Så skulle jag bli riktigt förvånad och ganska sur... Hur helskotta skulle jag kunnat veta det som???

Nu när vi har en ny redaktion som inte arbetat ihjäl sig än kan ni vara så snälla att ta tag i det? Personligen tycker jag det känns väldigt oproffsigt som det är nu...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Så skulle jag bli riktigt förvånad och ganska sur... Hur helskotta skulle jag kunnat veta det som???
Det ingår väl i nät-etiketten att kolla vilka regler som gäller innan man börjar med att posta inlägg på forum/mailinglistor/nyhetsgrupper?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Poängen...

...är väl att han menar att det är svårt att finna och borde göras tydligare?

Yassilus första handstips nämner det inte, men visar vidare till en FAQ. Problemet med det är att kanske inte alla kollar in forumet, utan går bara till det forum som intresserar dem.

Men läser man Yasilus välkomstpost leder en till ett par olika FAQ:a, varav man måste finna rätt FAQ (nämligen forumssystemet). Från den FAQ:en kommer man slutligen fram till posten angående Köp- och Sälj-inlägg står.

Inte alls speciellt tydligt eller nybörjarvänligt att hitta, IMHO. Det krävs en mängd knapptryckningar som få gör. Borde göra? Antagligen, men verkligen gör? Att göra det kanske mer synligt vore en idé? Och att lägga in Köp- och Sälj-reglerna i ordningsreglerna också? Och i Yassilus välkomstpost? Särksilt med tanke på söka spelare också står där...

Nåja, bara tankar och spekulationer mitt i natten.

Edit: Ja, jag och taggar mitt i natten... Det blir bara en misslyckad Han av mig. :gremfrown:

DeepThoughts

Veteran
Det ingår väl i nät-etiketten att kolla vilka regler som gäller innan man börjar med att posta inlägg på forum/mailinglistor/nyhetsgrupper?
Det ingår väl i nät-etiketten att man läser hel inlägget i stället för valda delar innan man svarar?

Nog med spydigheterna... Om du läser det jag skrev igen så förstår du nog att det är precis som Sleepwalk tolkat det.

seinet

Swashbuckler
En uppdatering av reglerna är påväg, jag vet eftersom det är jag som skrivit förslaget, det enda som saknas är att dom publicerar reglerna också, detta var för över en månad sedan (säkerligen till och med två månader sedan) så man kan undra vad som tar sådan tid.

/Seinet Wintermute - Undrar varför folk är så tråkiga och sover på nätterna för

Ackerfors

Alas, your rapids!
Först tänkte jag skriva ett surt och gnetigt svar, men eftersom jag vet att ni kanske inte medvetna om vad jag håller på med nu, så får jag väl informera istället. Det blir väl bra?

En uppdatering av FAQ är på väg. Reglerna ska uppdateras (och varför de "tagit sådan tid" är för att regelförslaget inte är mer än ett förslag, det ska skrivas om läggas till saker) och ovanpå det har jag en julkalender som ska ordnas och forum som ska skötas, så nog faen arbetar iaf jag ihjäl mig (om man ska gå till ytterligheter har jag även magproblem och sovsvårigheter, men det har ju inget mid siten att göra så det kanske inte räknas). "Läs det här först!"-inlägg ska finnas klistrat och låst i alla forum, dessutom.

Så ja, om jag lyckas överleva arbetet ska jag uppdatera FAQ och regler, men det blir efter jul då kalendern är färdig.

DeepThoughts

Veteran
Du har aldrig funderat på att dellegera? Lät ohälsosamt det där tycker jag...

Det går ju att göra temporära grejer också. Varför inte kasta in en länk till FAQ-frågan om köp&sälj i slutet av regler tills det blir helt nytt (vilket för övrigt är ett strålande initiativ)? Det är ju en variant. Sen går det kanske att instruera moderatorerna om att hänvisa till det där inlägget då de låser trådar? Jag har ju ingen aning om hur många gånger det där kommer att ske innan reglerna hinner uppdateras men ändå. För som det är nu så låter det som ett uppenbart regelbrott då trådarna låses (är säkert olika från moderator till moderator men de jag sett har då varit så), vilket det inte är.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag nominerar...

Det låter som om vi har en lämplig kandidat som forummedhjälpare åt någon av administratörerna. Och djup är han också. Grattis till nomineringen Fredrik, jag menar Stefan. :gremlaugh: