entomophobiac
Low Prep High Play
Jag ser nog det som ett världsbygge i grupp, där det nog mer handlar om att samsas om världsbygget men låta stress och annat påverka rollpersonernas interaktion med tiden. Men det kan absolut behövas lite formalisering kring det. Kan ju vara något så enkelt som att varje spelare definierar en specialisering som just hen har. Kartritare. Geolog. Biolog. Signaloperatör. Etc. Sedan är det den rollpersonen som är auktoriteten på just det området.En sak som dock kan bli klurigt med systemet är ju att det blir svårt att få in sociala eller kunskapsrelaterade prövningar, då dessa inte behöver använda utrustning (och därmed inte tärningar).
"Dormier, det är en skitkonstig klippformation här som ser nästan ut som en korkskruv."
(Dormier, geologen, svarar) "Inget att oroa sig för. Tyder bara på att det varit vulkanisk aktivitet här tidigare. Formen är bara hur lavan stelnat."
Ser inte personligen något behov för prövningar av sådana situationer, men det vet jag ytterst är en smaksak. I en del grupper behöver gruppkonflikter handskas varsamt.
Om gruppen riskerar att landa i att spelare inte håller sams kommer detta inte vara ett passande spel.Man kan ju utgå från att spelarna kommer hålla sams, men av din beskrivning av setting/känsla/inspiration så verkar ju konflikten mellan spelare också vara en pusselbit som man vill ha med.
Men ja, intraparty conflict är bland det absolut viktigaste skulle jag säga. Särskilt konflikten mellan operatören, som sitter där trygg och säker med sin rykande varma kopp kaffe, och gruppen som befinner sig på planetytan, som lever på proteinslush injicerad direkt in i magsäcken kombinerat med återvunna kroppsvätskor...
Last edited: