Nekromanti Sköld/Parera eller undvika????

k7e9

Hero
Undvika eller blokera med sköld tycker jag bättre om, då vapen har en tendens att ta ganska mycket stryk på sitt BV om man har lite otur...

Men, undvika e nog den bästa... Min favorit av sätten att slippa ta skada av attacker... Den känns snyggast typ, men det beror ju på vad man spelar... knallar man runt i fullplåtstrustning så känns parera bättre... :gremwink:

Avslagen_Cola

Warrior
Alla har sina fördelar, det beror helt på vilken motståndare man har.

Skölden är bäst allt i allo, speciellt om man är tränad i två vapen med den, så att man får en extra handling med skölden.
Fördel: Lätt att blockera med, hög BRYT.
Nackdel: Otymplig att bära omkring på, att blockera en binderakkhammare i händerna på en 2.30 lång trukh innebär ändå att man blir rejält tillbakaknuffad.

Parering med vapen har fördelen att man slipper satsa i två färdigheter samt att man slipper bära omkring på lika mycket.
Fördel: Lätt att ha till hands.
Nackdel: Vapnet kan gå sönder, man blir tillbakaknuffad.

Undvikningar är väldigt bra då man helt och hållet slipper attacken, man bär heller inte omkring på något.
Fördelar: Ingen tillbakaknuffning, man behöver inga verktyg.
Nackdelar: Kräver utrymme, tvingar en till reträtt. Ej bra i en snårig skog eller på små hustak.

Jag föredrar Sköld/Parera om man är krigare och kan tänka sig att bära omkring på sköld. Tänk på att man kan anfalla med skölden om man har Två Vapen som teknik.
Annars är det Undvika som gäller, gärna att man kan parera också. Undvika är helt enkelt en bra färdighet, speciellt mot STORA saker som man ändå blir till mos av även om de träffar skölden.

AnVili

Warrior
Jag tycker att undvika är bäst. Det är bara att flytta på sig så missar attackken. Man slipper oroa sig för BV på sin sköld eller sitt vapen.

Pantera

Veteran
Skölden är bäst allt i allo, speciellt om man är tränad i två vapen med den, så att man får en extra handling med skölden.
Fördel: Lätt att blockera med, hög BRYT.
Nackdel: Otymplig att bära omkring på, att blockera en binderakkhammare i händerna på en 2.30 lång trukh innebär ändå att man blir rejält tillbakaknuffad.

Skulle vilja tillägga yterligare två fördear med skölden: Den är mycket bra att skydda sig mot avståndsvapen med. Dessutom ger den passivt skydd.

Flurtis

Hero
Hmm är det bara jag som känner att Undvika är lite för bra? Jamenar det skulle ju vara rätt så svårt att ta sig igenom ett svärdsfight med bara duckningar och hopp. Man måste ju parera och så.

Evil Peter

Hero
Hmm är det bara jag som känner att Undvika är lite för bra? Jamenar det skulle ju vara rätt så svårt att ta sig igenom ett svärdsfight med bara duckningar och hopp. Man måste ju parera och så.
Nej, jag håller helt och hållet med. Som det är nu kan vem som helst med ett hyfsat värde i undvika se ut som en stormästare genom att få en skicklig krigare att missa hela tiden.

Att undvika utan att flytta sig bakåt ur motståndarens räckvidd, och därmed gå ur striden, är väldigt mycket svårare än att parera/blockera något. Det är något man märker ganska snabbt om man tränar kampsport eller liknande så ganska många torde kunna relatera till problemet.

Färdigheten undvika behöver helt enkelt fler nackdelar i strid för att vara rimlig över huvud taget. Det finns en anledning till varför så få boxare boxats som Cassius Clay/Muhammad Ali (och då är det ändå klart lättare att undvika om motståndaren bara får använda nävarna).

MovinGalt

Warrior
Jag kanske cyklar nu, var ett tag sen jag lirade Eon (tyvärr) men ett perfekt blockerat anfall innebär väl att man vinner iniativet inför nästa runda?

Sköld med sina Ob2T6 har ganska god chans att få in ett perfekt försvar, men detsamma kan väl appliceras på Undvika om man "gissar" rätt (om man spelar med Ducka, Hoppa högt etc)

/MovinGalt - första inlägget på.... 2 år?

Boldtaar

Warrior
Håller också med.

Jag funderar på att öka grundsvårigheten med ob1T6.
Eller så funderar jag på att införa den frivilliga regeln ”Lyckade försvar” (sid.38) på undvika men inte på att parera eller blockera. Lyckade försvar innebär att man även jämför kvalités grader för att se om man lyckas förvara sig helt.

Efram

Veteran
Jag undviker helst, men i så fall bör man ha 15 i undvika vilket kostar en massa enheter därför brukar jag ha sköld, då brukar 12 räcka (eftersom det bara är OB2T6 för att blocka).
Man får ju dessutom det passiva skyddet och fördelen med att blocka avståndsvapen vilket brukar vara väldigt skönt att ha.
Jag var emot parering förut men min nuvarande RP har ett oförstörbart svärd så jag tror jag kommer blocka mest med honom.

Efram

Veteran
Jag undviker helst, men i så fall bör man ha 15 i undvika vilket kostar en massa enheter därför brukar jag ha sköld, då brukar 12 räcka (eftersom det bara är OB2T6 för att blocka).
Man får ju dessutom det passiva skyddet och fördelen med att blocka avståndsvapen vilket brukar vara väldigt skönt att ha.
Jag var emot parering förut men min nuvarande RP har ett oförstörbart svärd så jag tror jag kommer blocka mest med honom.

k7e9

Hero
Den frivilliga regeln ”Lyckade försvar” som redan nämnts löser de flesta problem som gör undvika 'för bra'... Tycker jag personligen då... :gremwink:

Men men men... Visst är undvika sjysst att ha mycke i... :gremwink:

ZaiToh

Warrior
Jo, det stämmer bra det. Håller helt med dig i det du säger.

Dessutom är inte undvika något moment som sköld är för dem som tänkt avancera långt i sina stridskonster, varvid de får sprida sin fokus på många färdigheter.

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior
Grejen är att när man undviker så kanske man lyckas halvbra och får halva skadan, men när man parerar/blockerar så lyckas man eller så misslyckas man.
Jag kör med regeln som många nämnt om lyckade försvar för undvika samt sätter svårigheten till Ob3T6 vid alla tillfällen. Om du vill undvika fienden så att du behöver öppna striden igen kan jag tänka mig en svårighet på Ob2T6, men annars är den alltså alltid Ob3T6 enligt mig.
Undvikningar är lätta så länge man kan dra sig undan helt och hållet, är trogen lajvare så jag har testat det lite :gremsmile:
Problemet är om man vill komma såpass nära att man har en chans att slå tillbaka.
Har för övrigt funderat på en stridskonstteknik för långa vapen där man slutar varje stridsrunda på öppningsavstånd om tekniken lyckas. Detta gör att man använder det första SI-värdet vilket är högst för spjut.

kanda-panda

Veteran
med tanke på att min RP är riddare med fet rustning och medföljning i sin stridskonst, föredrar jag sköld. kombinera detta med att hans nuvarande sköld har 30 i BRYT.
det passiva skyddet är helt enkelt väldigt bra! (blev överfallen av ett gäng rövartiraker en gång. Tre stycken pilar susade fram mot min rygg, men alla studsade bort från min sköld.....sen tog det typ 2 rundor innan alla deras huvuden låg i gräset :gremlaugh: )

zuntona

Swordsman
Sköld är väl ändå inte Ob2t6

Jag valde att skriva här uppe då det är flera som tagit upp lättheten att hantera sköld. Tänk på att grundsvårigheten att hantera sköld är Ob2t6. Men man går väl sällan runt med bara en sköld och inget mer. Man brukar ju hålla den i "off" handen vilket ger en svårighets ökning på Ob1t6.
Skölden lätthet att hantera dyker altså först upp om du har den i din vapenarm, du är dubellhänt, du är ambi. Eller du har moment <sköld> i stridskonsten samt tekniken två vapen.

Fortfarande är det passiva skyddet på skölden grymt bra. Det finns ju inget som hindrar att man spelar en karaktär med sköld i handen men väljer konstant att undvika motståndarens anfall.

k7e9

Hero
Re: Sköld är väl ändå inte Ob2t6

Nej, jag tror jag läst att man inte får +Ob1T6 för att den är i off-handen... Då man är tränad att slåss med den i off-handen har man den däremot i sin primary-hand så blir det svårare istället... Då det är fel hand att ha skölden i... Kolla på FAQn på neogames sida... :gremwink:

kanda-panda

Veteran

jo, de står i reglerna att vänsterhanden (om du är högerhänt) är "rätt" hand för sköld....tänk hur svårt du själv skulle ha för att hålla en sköld i högerhanden.....själv skulle inte jag klara av det :gremsmirk:

zuntona

Swordsman

Ahh, tackar för påpekningen. Då har jag lite fördel på min nuvarande rollperson då. SL påpekade off hand regeln. Nu kan jag kontra muhaha