Nekromanti skönhetsoperationer

bobby_UBBT

Veteran
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett litet problem,ska börja spela en ny rollperson, men personlighten är nio och skulle vilja höja den med skönhetsoperationer .
1.Vad kostar det att höja personligheten.
2.Finns det regler för det(har endast grundreglerna)

Tack på förhand för alla svar

Akutabi Gamma

Veteran
Ta och checka in sidorna 171-172. Där står det typ om Biotech. I tabell N2-162 finns Biotech, plastikkirurgi. Där kan du typ finna Kosmetisk försköning, Kroppssklulptering, Nytt utseende etc.
Typ taget direkt ur boken...

DAKRilla

Hero
Men det står inte hur mycket eller om man ens får en bonus till PER. I skönhetsväg så borde man ju kunna i princip välja ett värde på ens PER (för utseende) för en inte allt för stor summa pengar med tanke på hur avancerad teknik dom har till sitt förfogande. Men är det rätt?

Tippis

Warrior
PER != UTS

Det är ju upp till SL att bestämma om, och i så fall hur mycket, eventuella förändringar ändrar PER. Jag har, personligen, aldrig låtit folk ändra sin PER genom att operera sig. Vill de ha högre PER så får de gå långa, långa, lååååånga kurser i vett, etikett, personlighetsutveckling och annat trist...

DAKRilla

Hero
Re: PER != UTS

Jag förstår inte denna eviga trend att rollspel inte kan ha separata attribut för personlig utstrålning och utseende. Det skulle göra allt en stor smula enklare. Man kan ju t.ex. ha en karaktär som är uttroligt ful, men som ger ett starkt intryck ändå. Om denne karaktär skulle ha hög PER (som i n2) så skulle reglerna kunna "missuppfatta" det hela som att han även är vacker. Sådant fixar man som SL lätt, men jag förstår ändå inte vaför det inte kan vara två olika attribut, för skillnaden är ju ungefär lika stor som mellan STY och FYS.

Magnus L

Hero
Re: PER != UTS

Jag håller fullständigt med dig! Det borde vara två attribut.

Personligen har jag löst det med att PER motsvarar RP:ns utseende och så får RP:ns uppträdande helt bero på spelaren, givetvis med anpassningar efter vad man spelar för karaktär.

Carl Johan Ström

Swordsman
PER & Skönhetsoperation

Å andra sidan kanske vi ville att ytan skulle vara viktigare än innehållet. Faktum är att folk ofta blir bedömda beroende på hur de ser ut.

Vice versa är utrålningen sexigt...

Slutsatsen är att det är svårt att skilja PER i två delar. Det går men det blir nödvändigtvis inte bättre.

Angående skönhetsoperationer:
Jag föreslår att man kan låta spelaren slå ett förbättringsslag för varje skönhetsoperation. Lyckas man höjs PER med ett (+1). Fummel gör att den sänks med ett (-1).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

DAKRilla

Hero
Re: PER & Skönhetsoperation

Låt oss säga så här då:

En stark ledare bör kunna göra ett starkt intryck på sin omgivning (positivt eller negativt). Alltså bör han ha ett högt karisma- eller personlighetsvärde om jag inte fått allt om bakfoten. Men det betyder ju också att han är vacker, rent regelmässigt. Detta fungerar ju inte för den arketypiska ondingen (särskilt i fantasy).

Ett system som jag upplevt har haft en rätt bra lösning på detta är Krister Sundelins Gränsvärldar. Där har man ju Attributsgrupper som i sin tur har Attribut under sej. T.ex. under Attributsgruppen Karisma finns Attributen Utseende och Kommunikation. Utseende talar ju för sej själv, och Kommunikation är hur man "kommunicerar med sin omgivning", alltså viktigt för ledarskap och manipulation. På detta sätt skulle den stereotypiske ondingen fortfarande kunna ha ett hyffsat lågt värde i Utseende så att han ser ful och ond ut, fast ändå slipper han/hon låg Kommunikation. Det enda problemet är då att Attributen under Attributsgrupper till viss del "följer" varandra, så värdena inte ska kunna skilja sej totalt. Men det finns flera sätt att lösa detta på. I vilket fall som helst så upplevde jag det bara som positivt att ha de båda skiljda, med det är väl en smaksak antar jag.

Jag har dock funderat lite på detta i just Neotech och Eon. Det jag kom fram till är att det ju finns färdigheter som tar platsen från det icke-existerande attributet, nämligen Ledarskap, Socialt uppträdande (Etikett i Eon) och Övertala. Så i just dessa rollspel så krävs inte det extra attributet. Men i många andra rollspel så består problemet.