Nekromanti Skönlitterära texter i rollspel

olaberg

Hero
Världskapitlet längst bak, absolut.

Däremot en liten novell, ett intro, i början.

Berättelser is the shit!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: En Garde! - Åsikter sökes...

Nej, bevare oss för noveller. Ytterst få rollspelsskribenter kvalificerar sig som skönlitterära författare, och bör därmed hålla sig långt borta från dylika experiment. Det är väldigt få spel där jag inte tycker att skönlitterära texter är ett problem; Unknown Armies är det enda jag kommer på på rak arm, och det är det spel som jag brukar hävda är det mest välskrivna jag har läst, också. Nobilis också, förresten.

/Dimfrost

olaberg

Hero

Ja... egentligen håller jag med dig.

Fast å andra sidan... varför inte plocka in en skönlitterär skribent till just det?

Dimfrost

Special Circumstances

För att de flesta tror att de är tillräckligt bra själva. Och även om de hade den nödvändiga självinsikten skulle de inte tycka att en skönlitterär skribent vara värd pengarna. Det tror jag i alla fall.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag tror också det är sant - om självinsikten finns (vilket jag faktiskt tror finns), så är det en kostnadsfråga. Jag menar, rollspel är inte tillräckligt inkomstrbringande för att motivera inhyrande av friktiga författare. Jag vet dock att det gjorts i vissa fall, t.ex. Christopher Golden som skrev inledningsnovellen i Buffy-rollspelet. Mannen i fråga hade försörjt sig som författare och även skrivit ett flertal Buffy-noveller så han borde ju ha kompentensen.

Men jag är inte helt med på slutsatsen att det är dåligt med noveller i början på rollspel - även om förtfattaren kanske inte är professionell. Det som spelar roll är hur pass knuten det är till olika saker i reglerna. Knyts den samman med en röd tråd genom spelet så förlåter det rätt mycket IMO.

Big Marco

Läskig

Men jag är inte helt med på slutsatsen att det är dåligt med noveller i början på rollspel - även om förtfattaren kanske inte är professionell. Det som spelar roll är hur pass knuten det är till olika saker i reglerna. Knyts den samman med en röd tråd genom spelet så förlåter det rätt mycket IMO.

Jag delar denna uppfattning - noveller är ett bra och "billigt" sätt att beskriva tankar, känslor och stämning i en spelvärld. Regler bör vara regler, värld bör vara värld och stämning uppnås främst med andra metoder.

Saxifrage

Hero

Jag delar denna uppfattning - noveller är ett bra och "billigt" sätt att beskriva tankar, känslor och stämning i en spelvärld.

Ja, om den är välskriven. Om det är amatörmässig fiktion med bristfällig berättarteknik så tycker jag att det sänker spelet något oerhört.

/Sax, elitistisk kultursnobb

Robert Jonsson

Om den är fristående, så finsn chansen. Men om det går som en röd tråd genom exempel och kampanjbeskrivningar så hjälper det rätt mycket eftersom du då redan knutit an till Karaktärer. Sedan bör inte inledningen vara alldeles för lång heller - det räcker gott med en till två sidor. Och det borde de värsta språkfetischister kunna klara utan att få krupp - och ändå tillgodogöra sig det.

Big Marco

Läskig

Ja, om den är välskriven

Frånsett rent objektiva fundament (som grammatik, stavning, etc) så brukar "välskriven" vara ungefär så subjektivt det kan bli. Tycke och smak är skitsvårt att göra något åt, så länge som håller sig inom standardmässiga ramar gällande karaktärsutveckling och -introduktioner, dramatiska kurvor, trovärdiga dialoger, etc.

Jag vet inte... Välskriven... Hellre "rätt" isf. Såsom att texterna har med rollspelet och dess setting att göra. Vissa noveller som är välskrivna kan vara helt fel. Eller urtrista.

olaberg

Hero

En grej jag tycker fungerar är korta utsnitt, skrivna som vore de delar av en berättelse.

Marquis de Armanac såg ner i bordet.
- "Konungens monogram på näsduken? Jag vet inte... Skulle majestäten vara inblandad menar Ni?"
- "Jag såg vad jag såg", svarade mannen mitt emot och höjde sitt glas. "Slyngeln vi tog på bar gärning hade ett gott tjog av dem!"
- "Av konungens näsdukar?"
- "Av konungens näsdukar!"

"Han mätte vid pass sex fot från stövelklack till hattkulle, och plymen ökade detta mått något, men utan excesser. På kinden, snett nedanför de pigga ögonen, syntes spåren av vad som kunde vara värjlek som gått för långt, en point de arret som kommit alldeles för nära. Men ingenting i hans hållning eller uppträdande röjde någonting annat än en man som sällan lekte."

Typ (jag bara flummar).

Små postmodernt upplagda snabba stämningsskapare. Om det känns som om de är delar av en roman, så kan man vidarebefordra känslan av att själv utgöra del av en roman. Vilket jag gillar med rollspel.

Men man slipper knyta ihop en hel novell, eller skriva överdrivet bra eller så.

ripperdoc

Myrmidon

Jag kan varken hålla med om att alla noveller i rollspel är dåliga eller att noveller i rollspel bör ha samma kvalitet som romaner (inte för att romaner i sig är kvalitet, det finns dröser med kass fantasylitteratur). Noveller eller kortare texter beskriver och ger inspiration även om de inte är "bra" skrivna. Så länge de håller sig i samma kvalitetsnivå som spelet i övrigt är det väl okej?

/RipperDoc

Dimfrost

Special Circumstances

Regler bör vara regler, värld bör vara värld och stämning uppnås främst med andra metoder.
Det är här våra åsikter går isär. Jag tycker att världsbeskrivningen är det som bör förmedla stämning och känsla för världen och spelet. Även om det antagligen inte är vad du menar känns din beskrivning ovan som att världsbeskrivningen bör vara torr och gymnasieboksaktigt tråkig (vissa skulle säkert nämna begrepp som "saklig" och "realism" här :gremtongue:). Jag gillar inte dockskåpsvärldar, jag vill ha stämning och äventyrsuppslag i världsbeskrivningen, inte befolkningssiffror och regentlängder.

/Dimfrost

Eksem

Champion

"Jag gillar inte dockskåpsvärldar, jag vill ha stämning och äventyrsuppslag i världsbeskrivningen, inte befolkningssiffror och regentlängder."

Varför är inte fler världsbeskrivningar skrivna som Trakorien, undrar man. Att skriva världsbeskrivningen som en reseberättelse genom landet ger en helt annan känsla för världen och hur det är att befinna sig i den än en övergripande beskrivning. Man kan ju komplettera med hårda fakta (vilket också Trakorien gör), men en reseberättelse, mums!

Fast så är den ju jäkligt bra skriven också.

Saxifrage

Hero
Subjektivitet

Frånsett rent objektiva fundament (som grammatik, stavning, etc) så brukar "välskriven" vara ungefär så subjektivt det kan bli.

Det är just de objektiva fundamenten som jag tycker verkar saknas. I alla fall i många indierollspel jag skummat igenom. Mitt bedömningsunderlag är dock synnerligen begränsat, så jag ska väl inte säga för mycket.

Big Marco

Läskig
Re: Subjektivitet

Okay, du menar alltså... skall vi kalla det "att det är viktigt att novellerna är tekniskt välskrivna"? Jag håller med om att många skriver hellre än bra (jag är en av dem. ,-). Problemet är dock när folk tror att de kan skriva men som inte kan. Då blir det jävligt fjantigt.

Jag förlåter dock rena "tekniska" misstag (med måtta) om novellerna ändå lyckas vara informationsbärare för stämningsfyllt material som förbättrar intrycket av helheten.

Saxifrage

Hero
Re: Subjektivitet

Nu vet jag inte riktigt hur du definierar de "tekniska" delarna av berättandet, men om du syftar på sådant som grammatik, stavning, meningsbyggnad etc så håller jag med dig; är storyn i övrigt stämningsfull så kan jag förlåta sådant. Språkligt petimetrande är inte min grej.

Det jag däremot inte kan med är klichéer, Mary Sue-figurer eller platta miljö- och personskildringar (beskriva alla krigare som "kraftfulla" utan att tala om hur de ser ut). Det är sådana berättartekniska fel som jag tycker att amatörförfattare oftast gör sig skyldiga till. Och dylikt kan IMHO totalpaja alla försök till stämningsuppbyggnad. Om det sedan är en "teknisk" fråga eller något annat kan jag inte svara på.

ikaros

Warrior

Jag gillar det skarp! Kudos för fräckt språk!

F.Ö har Eon en variant av detta, med en halvsida text innan varje kapitel (iallafall supplementen). Om de korta avsnitten även (som i Eon) hänger ihop något så är det extra skoj.

Big Marco

Läskig

F.Ö har Eon en variant av detta, med en halvsida text innan varje kapitel (iallafall supplementen). Om de korta avsnitten även (som i Eon) hänger ihop något så är det extra skoj.

Kul att du gillar det, det är så i alla Eon-böckerna som har kapitelintroduktioner. Eftersom det ofta är samma personer som figurerar i dem blir det en bra kontinuitet i det hela, tycker jag.

Robert Jonsson

Instämmer helt. Det här är en sorts röd tråd som gör det mycket intressant små kortare noveller i början, även om de inte alltid är litterära mästerverk. Kudos till Eon mao. :gremsmile: