Nekromanti Sköldbesläktning

Vindhand

Myrmidon
OT: fråga om sköldar

För skölden sitter precis där man vill utdela sina starkaste och lättaste hugg.

Tänkte passa på att fråga: Hur gör man med en sköld om någon hugger lågt? Jag kan inget om sköldtekniker men jag föreställer mig att det är svårt att få något som i princip sitter fast på ens underarm i vägen för ett hugg mot knät eller underbenet?

Tittar man på Bayeux tapeten så finns det bara 4 kategorier som inte har sköld ”ledare, bågskyttar, männen med tvåhandsyxa och de döda”.

Mjo, jag gissar att man bör ta med det frikostiga användandet av bågskytte i den ekvationen också. Man måste vara bra säker med sitt långsvärd för att klara sig lika bra mot pilregnet som en amatör med en stor sköld och sunt förnuft :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Tycker du borde ha det som slagsmål. möjligtvis med en väldigt liten modifiering. Jag tycker det skulle kännas lite krystat om du hade olika färdigheter för dem.

Om du fortfarande är osäker på om sköld och dolk ska vara besläktade genom slagsmål, så kan du ju tänka såhär; Du kanske skulle dela upp slagsmål i Devensiv och Offensiv? Dolk är mer besläktat med Offensiv, och Sköld är mer besläktat med Defensiv? På så sätt är dolk och sköld besläktade genom tre steg, inte två. Men visst blir det lite rörigt?

/
Mask - älskar mysmilies.com

Cybot

Mest spelbar
Re: OT: fråga om sköldar

Normandiska långsköldar gav faktiskt bra skydd för vänster ben(och var extremt bra att använda i en tät formation där fienden faktiskt mötte en veritabel mur som gick från mark till axelhöjd).

Men jag håller inte riktigt med dig om att skölden inte gör benet mer sårbart om den inte sträcker sig hela vägen ner(eller åtminstone till knähöjd). Skölden är ju faktiskt också en optisk sköld och blockerar ditt synfält om anfallaren vet vad han gör och använder hugg som får dig att höja skölden så kan han använda den för att dölja att han ändrar sitt hugg från ett högt hugg till ett lågt hugg från antingen vänster eller höger.

P.S. Fast sköld är ju fortfarande oändligt mycket bättre än alternativet att inte ha någon sköld alls. Man måste bara känna till sitt vapen så att man är medveten om att det här är en av de saker man måste akta sig för.

Cybot

Mest spelbar

Visserligen. Men själv kan jag tycka att det är svårt att vara så disciplinerad då någon gör ett vredeshugg så att man inte kryper ihop bakom skölden förrän jag är absolut säker på att han inte vänder hugget till ett lågt hugg från vänster, vilket skulle med en rundsköld eller ett styrkjärn betyda att jag får ett hugg i benet.

Vindhand

Myrmidon

Du har helt rätt i observationen att vänster benet blir utsatt för fara och de ostiolgiska bevisen tyder på att många av de fallna på slagfältet hade skador mot vänster ben. Detta är inte på grund utav att skölden gör benet sårbart utan skölden skyddar allt annat så förbenat bra att endast benet kan vara måltavla, ja och höger armen när den andre anfaller.

Jo, jag inser dess fördelar... särskilt som man har större chans att faktiskt lappa ihop ett ben än att lappa ihop samma sår i magen kan jag förstå dess populäritet.

jag bifogar ett dokument, då det är så krångligt att lägga upp bilder.

Den andra illustrationen funkade inte men det kan bero på den antika datorn jag sitter vid... skall kolla igen senare, men jag tror jag förstår i.a.f.
Gillade särskilt punkt två. Just den typ av offensivt försvar jag brukar gnälla på Eon-kultisterna över att deras "realistiska" system inte hanterar :gremgrin:

Det var litet som jag väntat mig dock; ingen magisk teknik för att skydda benet (trots att det nog är lättare att försvara benet när man vet att folk kommer angripa det :gremsmile:)

Krille

Super Moderator

"Jag har aldrig läst EONs regeler, men det är något speciellt över kultisterna sätt att försvara denna "heliga skrift", det liknar mest av allt Jehovas vittnen."

Hähä!

Vindhand

Myrmidon

Jag lägger upp filen som PDF, så kanske att bilden fungerar bättre.

Det gjorde den, tack!

Mycket fina illustrationer f.ö.

Jag har aldrig läst EONs regeler, men det är något speciellt över kultisterna sätt att försvara denna "heliga skrift", det liknar mest av allt Jehovas vittnen.

Hehe, "Hej, är du en lycklig rollspelare? Känner du till CJS kärlek i form av extraslag för Bryt?"

Strid handlar inte om magiska triks. Utan om sunt förnuft istället för fantasier. Ja, och en hel del träning och mod.

Sant, men ibland stöter man på en teknik som är rimlig och vettig men som man inte alls kunnat hitta på själv. Tänkte att det kanske fanns sådana för sköldar (eller att jag missuppfattat dess räckvidder) :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon

Visserligen. Men själv kan jag tycka att det är svårt att vara så disciplinerad då någon gör ett vredeshugg så att man inte kryper ihop bakom skölden förrän jag är absolut säker på att han inte vänder hugget till ett lågt hugg från vänster, vilket skulle med en rundsköld eller ett styrkjärn betyda att jag får ett hugg i benet.

Det är väl vad som skiljer den erfarne från amatören (i träning) eller de levande från de döda (i strid). Liknade problem finns nog med alla vapenslag. T.ex. verkar det vara ganska vanligt (jag gör det själv ibland) att man koncentrerar sig på att försvara sig mot det första anfallet utan att ta hänsyn till att det sannolikt kommer ett andra och ett tredje anfall i samma serie :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Glöm inte...

Strid handlar inte om magiska triks. Utan om sunt förnuft istället för fantasier. Ja, och en hel del träning och mod.
Och tur! Glöm inte tur! Allt det andra bara justerar sannolikheterna, den där sista biten är tur.

Jag tror det var Napoleon som frågade om en av sina generaler: "Jag vet att han är bra, men har han tur?".

Vindhand

Myrmidon

Ja, det finns fler små fel men dessa är vanligast.

Heh, jag kan uppenbarligen lika litet om sköldar som jag trodde :gremsmile:

Jag hade gissat att det 1: var bra att stödja mot kroppen, 2: man naturligtvis skall hålla den rakt (som i filmer!) och 3: naturligtvis skall flytta på den. Jaja... :gremblush: