Nekromanti Ska börja med DnD3d...

DosM

Veteran
SÅ att jag får det rätt vad ska man köpa om man ska börja med 3rd ed.
en liten lista på saker jag tror man ska ha med

<> Player's Handbook
<> Dungeon Master Guide
<> Monster Manual
<> Dungeon Master Screen
<> Player Character Record Sheets

äventyr:
<> Forgotten Realms Campaign Setting
<> Monster Compendium: Monsters of Faerun

borde jag ha nåt mer eller räcker det här?
mer mindre?

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien

DM screenen har jag hört ska vára dålig, men det var königs personliga åsikt så jag vet inte. Men den kan du kolla up en andra gång om du ska köpa i så fall. Förhoppningsvis återkommer könig till det här forumet i morgon och då kan han få svara för sin åsikt i egen hög person....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Kauris

Veteran
http://www.rpgsheets.com/
http://members.home.net/wilson0246/DnD/index.html Innan du köper charactersheets och DungeonMaster Screen
kan du kolla dessa länkar och se om du hittar något du kan använda.
Själv har jag the Mad Irishman´s Charactersheet, det är dock en 100-lapp att spara.
Grundmodulerna är tillräcklig dyra som det är.
För inte att prata om allt nytt och spännande som alltid dykar upp, precis när lönen har tagit slut.
Ett av mina ordspråk låter:"Det är alltid för mycket månad kvar i slutet på min lön"!
Välkommen till D&D forumet, förövrigt.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Kauris

Veteran
Öööh, jag glömte.....

äventyr:
------------------------------------------------------------
Detta behöver du bara om du vill att din kanpanj ska spelas i världsdelen Faerûn i Forgotten Realms och med de monster som "lever" där. Det finns förslag till äventyr i modulet men inga färdiga. (Det finns just nu två äventyr till Forgotten Realms).
Annars finns det gratis äventyr att ladda ner från olika ställen på nätet, bl.a. på www.wizards.com hemsida.
Du kan också köpa färdiga äventyr speciellt till D&D 3ed.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Staffan

Myrmidon
Vad du behöver beror på hur mycket jobb du kan tänka dig att göra själv. Grundkitet är PHB, DMG och MM - fast MM klarar man sig utan om man mest använder NPCer som motståndare i stället för monster.

Om man vill och orkar kan man göra sin egen värld, annars erbjuder WOTC två olika: Greyhawk (beskrivs i Living Greyhawk Gazetteer, lämnar rätt mycket utrymme för DM att expandera på egen hand, äldre expansionsmaterial finns men kan ofta vara svårt att få tag på) och Forgotten Realms (beskrivs i Forgotten Realms Campaign Setting, tämligen detaljerad, supportas rätt mycket, finns massor med äldre material).

Dessutom finns det väl ett gäng världar från andra förlag, såsom Shattered Lands från Sword & Sorcery (aka White Wolf). Enligt uppgift kommer WOTC ut med ytterligare en värld nästa sommar (skriven av Sean Reynolds och Monte Cook), men det är ungefär allt som finns att veta om den än så länge. White Wolf kommer även att ge ut en 3e-utgåva av Ravenloft, den gamla trevliga gotiska skräckvärlden till D&D - kommer i oktober eller november.

Rollformulär finns det massvis av på nätet - någon har redan nämnt www.rpgsheets.com. Det är inget man behöver slänga pengar på, framför allt som WOTCs formulär bara är lite mer klass-anpassade varianter av det som finns i PHB, och man bara får ett per klass (så man måste ändå kopiera eller slänga ut ännu mer pengar)

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

König

Hero
DM Screen inget nödvändigt!

Är inte mycket att hänga i julgranen, vi hade den diskussionen här för ett tag sedan. De flesta var av samma åsikt....låt bli den.
Finns bättre varianter på nätet, men själv skrev jag ut några sidor med det jag behövde. *viskar* Man kan ju även kopiera delar ur t.ex. DMG och PHB (fast det kanske man inte får....olagligt.....hjälp wizards magiker kommer och tar mig) /images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"

Staffan

Myrmidon
Re: DM Screen inget nödvändigt!

Så länge du håller det du kopierat för dig själv så finns det inga legala problem. Om du börjar ge bort, eller framför allt sälja kopiorna så kanske WOTC blir sura.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Köpa allt??

Är det verkligen nödvändigt att köpa allt på en gång?? Inte för att jag spelar D&D men det kanju inte vara nödvändigt. Det räcker ju om du köper grundboken (Players handbook?). Sedan om du tycker att det är kul så kan ju expandera (köpa mer). Var försiktig med dina pluringar!

*Kan ha misstolkat en framtida plan och ber då om ursäkt*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Köp detta

Om du har pengar alltså...

PHB - Player´s Handbook
DMG - Dungeon Master's Guide
MM - Monster Manual
FRCS - Forgotten Realms Campaign Setting

Du kan hämta rollformulär på Wizard's sajt.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

DosM

Veteran
Detta ska jag ha alltså?

<> Player's Handbook
<> Dungeon Master Guide
<> Monster Manual

och så kan jag ladda hem lite schysta sheets och äventyr så e det bara o börja rå-plugga regler mm.

blir det bra?

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien

Staffan

Myrmidon
Re: Detta ska jag ha alltså?

Det klarar du dig bra på, fast FRCS och framför allt Monsters of Faerûn är definitivt överkurs, och kanske inget man skulle satsa på förrän man är säker på att man gillar spelet - det känns lite värre att slänga 1400 kr i sjön än 600...

/Staffan