En lite lustig fråga att ställa på EON-forumet - de flesta lär ge dig ett jakande svar här, av naturliga skäl... Fast jag är inte själv Eon-spelare så jag ska försöka ge dig ett lite varierat svar.
Mitt svar blir: Javisst, köp spelet om du känner att du har råd med det. Det är ett välgjort rollspel med många goda företräden. Däremot vågar jag nog inte rekommendera det om du är nybörjare.
Eon, liksom de flesta andra moderna rollspel, är nämligen tyvärr inte speciellt nybörjarvänligt. Bara det faktum att ens första kontakt med rollspel består av en stor, tjock och tung bok är ingen bra förutsättning... Eon är dessutom väldigt detaljerat och kräver också mer eller mindre att man köper en handfulll moduler innan man börja spela. Däremot har Eon (andra utgåvan) en exemplariskt bra spelledarsektion, speciellt för nybörjare!
Alternativen är egentligen Drakar och Demoner och Västmark, men inte heller de är några ideala nybörjarspel. DoD är ganska dåligt skrivet och inte speciellt genomtänkt, tycker jag. Det saknar också Eons detaljnivå och spelledartipsen. Däremot är det mindre regler att lära sig och man behöver inte nödvändigtvis några tillbehör till spelet, utan kan (försöka) spela på en gång. Vilket spel man föredrar är nog en smaksak, skulle jag tro.
Västmark däremot är än så länge ett gratisrollspel (kan bland annat laddas ned från den här hemsidan) och varken speciellt "tufft" eller snyggt (en bunt utskrivna papper imponerar knappast på någon). Det är däremot mitt eget favoritspel och det jag brukar rekommendera till nybörjare. (Spelet riktar sig dock inte speciellt till barn och ungdom, så det kanske ändå inte är idealiskt som nybörjarspel i de flesta fall, misstänker jag.) Spelet väntas utkomma i tryckt format under sommaren, något som är värt att vänta på.
Alltså: Om du har ont om pengar eller bara ingen brådska så föreslår jag att du väntar tills Västmark dyker upp i butikerna istället. Men det säger jag antagligen mest för att det är mitt favoritrollspel.
/Baldyr