Jag minns att det alltid tog en hel del tid att börja på nytt i Conspiracy X, eftersom vi oftast skapade gruppens hembas också. Oftast så tog det en hel speldag för oss... för det tog en 1-2+ timmar att skapa karaktärerna, och sedan en 2+ timmar på basen i sig själv också, och sedan en del tid på att bara snacka om spelet, eller allmänt annat också. Inte för att vi sedan spelade särskilt mycket, eller alls i basen efteråt. Jag tror vi samanlagt spenderat mer tid med att skapa karaktärer och baser, än vad vi faktiskt rollspelat spelet. XD Min SL har försökt många gånger om att försöka få igång en Conspiracy X omgång, men det har aldrig blivit mycket av det... inte pga oss som spelade, utan snarare våran SL själv som inte drog det vidare, och sedan månader eller år senare försökte igen.
I alla fall... Basen gav ju karaktärerna sin förmåga att hantera övriga världen i spelet, på diverse nivåer... vilket så klart var baserat på vilka achetyper av karaktärer man valt att skapa. En grupp med många strids orienterade karaktärer hade ju tillgång till all vapen och stridsorienterad utrustning man kunde tänka sig, men var ju då sämre lämpad med andra delar som informations insamling, socialt, etc. Det kändes alltid som en bra ide att koordinera sina karaktärer på ett sådant sätt att man hade någon nivå av tilgång till alla aspecter av spelet.
Jag tror att det spelet mer än något annat vi spelat, hade oss spelare verkligen sammarbeta med att skapa en så fungerande grupp som möjligt, att inte måla in oss i bara ett eller två hörn där vi då inte var kapabla att göra något annat än bara det. Visst, i andra spel vi spelar så var där viss nivå av samarbete, "Jag vill skapa en sådan här karaktär." "Ok, men då om vi gör sådana här karaktärer, så har vi någerlunda splitrat oss over så många olika aspekter som möjligt"... sen om det råkade vara med helt olika typer av yrken, eller liknande/samma yrken fast där varje person siktade in sig på vissa aspekter av yrkena, varierade ju. Och ibland var där nästan aldrig något samarbete mellan spelarna, utan vi gjorde bara vad vi kände för... ibland var det olika yrken, och ibland samma/liknande. Men det hände nästan aldrig i Conspiracy X, där var det alltid sammarbete mellan spelarna, och ett försök att täcka alla områden.
Jag har inget emot att världen skapas när karaktärerna skapas... och det har aldrig haft någon specifik inverkan på allt annat spelade vi gjort... för att vi har sällan slagit ihop tidigare karaktärers värld med senare karaktärer... det har hänt, men då oftast pga att hela spelgruppen dog i spelet, och vi hade tid att skapa nya karaktärer.