Nekromanti Ska vi byta taggar med varann?

Krille

Super Moderator
"Varje gång jag ändrar i ett inlägg så förvandlas alla (/e-post) taggar till (/url) taggar. Vad? Vem? VARFÖR?"

Om jag får gissa:

När man skriver ett inlägg så görs alla märkningar om till HTML-taggar innan de skrivs in i databasen. På så sätt behöver de bara parsas en gång, när de ska in i databasen, istället för flera gånger, varje gång någon ska läsa inlägget. Det innebär att alla url-märkning blir <a href="http://www.bluttanblä.com"> och alla epost-märkning blir <a href="mailto:tjoflöjt@nånstans.com">.

När man sen ska ändra i inlägget så måste HTML-taggar parsas tillbaka till märkningar. Och <a>-taggen är ju just en url-märkning, så <a href="http://www.bluttanblä.com"> blir en url och <a href="mailto:tjoflöjt@nånstans.com"> blir också en url, eftersom det också är en <a>...

Huruvida det är någon som glömt bort att mail-taggar också är <a> eller att någon annan var alldeles för lat för att göra något åt problemet vet jag inte. Men ungefär som ovan skulle jag gissa att det har gått till.

seinet

Swashbuckler
Re: Jo...

Kanske för att (a href="mailto:jaanbanan@jungeln.tjut") känns igen med mailto i sig... sluttaggen är ju faktiskt (/a).

Det skulle väl kunna ordnas genom att man lägger till en liten variabel som heter typ isEMailAddress som kan anta värdet 1 eller 0, denna variabel sätts när man konverterar om en (a)-tagg. När man sedan konverterar (/a)-taggen så kollar man värdet på isEMailAddress och om det är en epostadress så fixar man en (/e-post) istället för en (/url).

/Seinet Wintermute - Har lektion nu... Datorsystemteknik.

Gardener

Champion
Re: Jo...

Det kan nog räknas som en bugg, den finns i alla fall inte med i senaste versionen av forumsystemet som vi kommer byta till inom kort.

Morgoth

Swashbuckler
Kollaps kallops

"[denhärmeningenvarförlång] senaste versionen av forumsystemet som vi kommer byta till inom kort"

Hoppas bara inte hela skiten kollapsar... *håller för munnen*...

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som har för mig att en uppdatering orsakade krångel med hårdvaran någon gång i det förflutna

Gardener

Champion
Re: Kollaps kallops

Skulle snarare vara jag som kollapsar, det kommer nya versioner innan jag hinner uppgradera färdigt. =P

Gardener

Champion
Re: Kollaps kallops

När jag får tid. Var nästan helt klar med en komplett uppdatering, men så kom det en säkerhetsfix och jag råkade koda ett gäng extra tillägg och nu är en ny version på gång. Sen har ju serverstrulet kommit emellan också.

Jag har lite support jag måste utföra, sen ska jag uppdatera test-installationen och utföra lite mer anpassningar innan vi kan släppa det. Just nu vet jag inte hur mycket tid jag har över så jag vet inte när jag kommer få tid att fixa det.