Jag drömmer om ett rollspel i en värld tyngd av komplexitet där övermogna byråkratiska svulster dominerar vardagen. Optimering av rutiner på lokal nivå har skapat bisarra konstruktioner i kontaktytor mellan olika enheter och återvändsgränder där funktioner för felrapportering går i oändliga loopar genererandes allt större högar med oöppnad post som skyfflas från avdelning till avdelning. Att manövrera systemet är en konst även i mindre skala och spelaren har just befordrats till avdelningschef. Systemet beskrivs inte godtyckligt av en spelledare som något organiskt och oförståeligt utan existerar där som en enorm mängd sammankopplade svarta lådor som gradvis förändras och utvecklas på lokal nivå. Output kommer från andra avdelningar som måste delegeras, administreras, raffineras och skickas vidare. På sin egen nivå kämpar spelaren för att vinna mer och mer inflytande, resultatmässigt överglänsa sina konkurrenter inom systemet och klättra den oändliga stegen mot allt högre höjder. Ända tills hen upptäcker tecken på konspirationen: en närmast självmedveten konstruktion av marionettdockor, självspelande pianon, propagandafunktioner och rent sabotage vars okända ledares mål är outgrundliga från spelarens initiala position.
Jag drömmer om det här systemet, om att faktiskt skapa en logisk men muterande modell (någon form av GA-optimering med dåliga parametrar) och sedan mata spelaren med information från processen, lyckas skapa ett uttydbart mönster från konspirationen och låta spelaren följa detta spår till källan.
Vad drömmer du om?
Jag drömmer om det här systemet, om att faktiskt skapa en logisk men muterande modell (någon form av GA-optimering med dåliga parametrar) och sedan mata spelaren med information från processen, lyckas skapa ett uttydbart mönster från konspirationen och låta spelaren följa detta spår till källan.
Vad drömmer du om?