marcuslinder
Veteran
Hej!
Apropå skadeintervall så finns det nu med i en specialversion av EONskada som finns att hämta här .
Sist jag pratade om skada här undrade jag över vandödas skada. Då kom det fram att man var tvungen att använda s.k. förenklad skada - dvs. den skada som används i KV och EON2.
Sedan dess har jag funderat på hur man bäst implementerar denna förenklade skada i mitt program. Men jag har stora problem med att få reglerna att gå ihop!
På s. 70 i KV, längst upp, skriver Neogames
Så är uppenbart inte fallet, t.ex. så är skadan för skuldra och överarm detsamma i KV men inte i EON1...
Den förra gången jag frågade om det här fick jag intryck av att man i KV helt enkelt förenklat delområdena för armar och ben till två större delområden - med samma skadekoder som Skuldra/Höft.
Men inte heller detta stämmer! Låt mig ta ett konkret exempel:
KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2
Varför blir det inte samma?
Och sen har vi problemet med Vandöda - igen!
Om de blir träffade (hugg) med en skadeverkan motsvarande 1 extraskada får de T+3 i benet. Det är omöjligt enligt grundboken - inget heltal multiplicerat med två blir 3. Och i krigarens väg finns det inte en enda T+3 i hela Hugg/Ben-tabellen!
Hur hänger allt det här ihop egentligen? Hjälp mig! Någon!
Apropå skadeintervall så finns det nu med i en specialversion av EONskada som finns att hämta här .
Sist jag pratade om skada här undrade jag över vandödas skada. Då kom det fram att man var tvungen att använda s.k. förenklad skada - dvs. den skada som används i KV och EON2.
Sedan dess har jag funderat på hur man bäst implementerar denna förenklade skada i mitt program. Men jag har stora problem med att få reglerna att gå ihop!
På s. 70 i KV, längst upp, skriver Neogames
.Observera att resultaten blir detsamma vare sig man använder systemet i grundreglerna eller Krigarens väg
Så är uppenbart inte fallet, t.ex. så är skadan för skuldra och överarm detsamma i KV men inte i EON1...
Den förra gången jag frågade om det här fick jag intryck av att man i KV helt enkelt förenklat delområdena för armar och ben till två större delområden - med samma skadekoder som Skuldra/Höft.
Men inte heller detta stämmer! Låt mig ta ett konkret exempel:
KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2
Varför blir det inte samma?
Och sen har vi problemet med Vandöda - igen!
Om de blir träffade (hugg) med en skadeverkan motsvarande 1 extraskada får de T+3 i benet. Det är omöjligt enligt grundboken - inget heltal multiplicerat med två blir 3. Och i krigarens väg finns det inte en enda T+3 i hela Hugg/Ben-tabellen!
Hur hänger allt det här ihop egentligen? Hjälp mig! Någon!