Nekromanti Skadesystem

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Inte för att jag tänker använda det men.... (jo kanske nån gång)

Vapen gör skada i gammal god anda: 1T6+1, 1T8+1 eller 2T6+1 osv...

På rollformuläret finns ett rutsystem med rutor (ni som spelat eon känner igen er men där slutar de flesta likheter)

<pre>Skadekolumner
OOOOOOOOOO
OOOOOOOOOO -1
OOOOOOOOOO -2
OOOOOOOOOO -3
OOOOOOOOOO -4
----------------------- Medvetslös
OOOOOOOOOO
OOOOOOOOOO
OOOOOOOOOO
----------------------- Död
</pre>



Beroende på hur tålig man är kapar man åt sig ett visst antal kolumner. Efter det kapar man åt sig ett visst antal kolumner för hur bra man är på närstrid. Efter det markerar man vilka kolumner som hör till rustningen. Det kan bli ganska många kolumner så det räcker nog inte med 10. När man sen får en skada börjar man att markera den på första raden och fylla ut i de sektioner som passar i situationen.

<pre>Skadekolumner
Hälsa Närstr Rustning
OOOO OO OO XX
OOOO OO OO XX -1
OOOO OO OO XX -2
OOOO OO OO XX -3
OOOO OO OO XX -4
----------------------- Medvetslös
OOOO XX OO XX
OOOO XX OO XX
OOOO XX OO XX
----------------------- Död
</pre>



Här ser man att hälsan ger 4 kolumner, ens närstridskunskaper ger 2 och rustningen ger 2. De sista två används inte alls. När man är medvetslös hjälper inte närstridskunskaperna heller såklart.

Blir man förgiftad hjälper varken närstridskunskaper eller rustning. Man markerar all skada i avdelningen för tålighet.

Blir man skjuten i ryggen med en pil får man inte sätta ut skada i avdelningen för närstrid.

Blir man huggen med ett svärd i en duell får man använda alla kolumnerna.

När man sätter ut skada gör man såhär:
Börja på raden med det kryss som är längst ner. Sätt ett kryss i varje kolumn efter det senaste. När man kommer till slutet på raden, börja på nästa. Det kan hända att det blir luckor. Det är inget att bry sig om.

Här nedan har man fått en del skada (märkt med v). Sen får man en ny skada (märkt med a). Den tar en ner på raden för -3.

<pre>Skadekolumner
Hälsa Närstr Rustning
vvvv vv vv XX
vvvv vO OO XX -1
vvva aa aa XX -2
aaOO OO OO XX -3
OOOO OO OO XX -4
----------------------- Medvetslös
OOOO XX OO XX
OOOO XX OO XX
OOOO XX OO XX
----------------------- Död
</pre>




Man får modifikationer från den rad man har kryssat i hälsoavdelningen. När man kryssat ner till medvetslös blir man det och när man kryssat ner till död är man död (!)

Kritiska träffar ignorerar lämpligtvis rustning.

Läkning görs en rad i taget.

Detta system är ganska heroiskt... genom att vara en hjälte kan vara extremt bra på att försvara sig (även om det går att döda honom med en kniv bara man får hålla på ett tag). Lite som dungeons and dragons fast man håller reda på vad som är användbart när. Samt att rustningarna använder samma princip så man slipper AC.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det ser ju riktigt praktiskt ut... måste gnälla på en detalj bara :)

Det är litet tråkigt att rustningen skyddar_mer_ för riktigt stora skador än för med småskador. Om personen i exemplet får följande skador: 4+3+3, kommer han hamna på rad 2. Genomsnittligt har rustningen då skyddat 2/3 poäng per skada. Om han istället fått en enda maffig skada på 10 hade rustningen skyddat 2 poäng... och det blir värre för ännu större skador.

Det känns också ganska konstigt att en fjuttskada av 1p alltid ger en (oskadad person) hälso-skada även om man skulle vara en gud på närstrid och ha tungt pansar.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Tja, det är ju sant... man kan börja markera på rustningen... man kan sätta dem i vilken ordning man vill. Det får väl speltester utvisa.

Sen är det egentligen ingen skillnad på hälso-skador och rustnings-skador. Bara att man tål lite fler av de senare. Båda är skador som gör ont.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sen är det egentligen ingen skillnad på hälso-skador och rustnings-skador. Bara att man tål lite fler av de senare. Båda är skador som gör ont.

oki, då förstår jag bättre... innebär det att rustningen har någon annan positiv effekt?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
hmm... inte vad jag kan komma på../images/icons/smile.gif

det blir mest rätt i genomsnitt över en lång tid
på en kort tid kan det spela roll i vilken ordning man får skadorna tex.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
på en kort tid kan det spela roll i vilken ordning man får skadorna tex.

I någon mån kanske... i.o.f.s. spelar det ju ingen större roll att man har 3p hälsoskada m.t.p. att man fortfarande befinner sig på rad noll. Får man tre ytterligare poäng så har man ju haft nytta av rustningen _innan_ skadans _inverkan_ märks speltekninskt... så ordningens betydelse är mest känslomässig :)

Som system betraktat är det ju föredömligt enkelt; få skada, kryssa i skada (med en gnutta sunt förnuft), färdig :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jag håller helt med om att rustningspoängen känns bättre att börja kryssa i.
Min senaste ide är att blanda alla tre sorterna så jämnt som möjligt på varje rad. Samt att försvar kommer först, därefter rustning och sist hälsa.

Har man 3 av varje blir det:<pre>
F = försvarsruta
R = rustningsruta
H = hälsoruta
F R H F R H F R H
O O O O O O O O O</pre>



Med andra olika antal blir det lite knepigare men det går att lösa.
 
Top