Nekromanti Skadesystem

Morgath

Warrior
Hallojs! Jag undrar om det är någon här på forumet som använder ett alternativt skadesystem (ett som inte är baserat på hp) och hur de tycker att det fungerar. Finns det någon d20 produkt som tar upp alternativa skadesystem? Anledningen till att jag undrar detta är att jag börjat tröttna på skadesystemet i D&D eftersom det i höga levlar inte ger utrymme för chansen/risken att en PC (i höga levlar) exempelvis skulle få en förlupen pil i ögat och snöpligt avlida... Ju högre upp i level spelarna kommer, desto mindre roll spelar slumpen. Strider blir mindre riskabla (förutom att motståndarna blir grymmare), men det måste finnas en respekt kvar hos PC'na som gör att de tvekar att gå in i minsta strid med några futtiga slemmiga zombier, tycker jag.

Hasse

Hero
"Ju högre upp i level spelarna kommer, desto mindre roll spelar slumpen."

Jag förstår vad du menar men jag kan inte säga att jag håller med, jag säger bara, save or die!/images/icons/devil.gif Snacka om att allt hänger på ett enda tärningsslag!

Morgath

Warrior
Jo, om man säger "save or die" varje gång någon blir träffad blir det kanske roligare!

Typ, Fotitude save DC (10+damage taken), or die! Fantastiskt! Fan vad många karaktärer som spelarna kommer att förbruka! Äntligen får man användning av e-tools! *lol!*

Oldtimer

Slava Ukraini!
Om du vill ha något enkelt sätt att höja risken med strider, rekommenderar jag det sätt som CoC (d20) gjort - sänk gränsen för "massiv skada". I CoC vill jag minnas att den sitter på 10 poäng skada. Även om räddningsslaget bara har SG 15, finns ju alltid chansen att stryka med...

I d20 Modern har man en liknande regel, men gränsen är = rollfigurens Fysik och effekten av ett missat RS är att man ramlar ner på 0 livspoäng.

Sedan finns ju andra varianter. Spycraft använder ju i princip WP/VP-systemet från SW (d20), men Charles Ryan (från designteamet bakom d20 Modern) påpekade att det uppstår massor av problem. Inte minst när det gäller hur olika specialattacker skall utvärderas. De testspelade med sådana regler vid utvecklandet av d20 Modern, men beslutade att det fungerade för dåligt i sammanhanget.

Det finns ju även de välkända Grim-n-Gritty-reglerna, som jag inte hittar länken till just nu (men det gör säkert någon annan), men det gäller samma brasklapp för dem som för WP/VP-varianten.

Bara att testa på. Lycka till.

/Mikael

Morgath

Warrior
Hm. Tack för ett bra svar! Jag tycker att d20 Modern's system verkar vara det bästa för mig (det kanske blir lite knöligt att helt köra utan livspoäng då alla helande besvärjelser även måste göras om i sådana fall). Jag tycker docjk synd om min alvjägare som har 8 i fysik. Får gå och köpa d20 Modern när det kommer ut....

På tal om besvärjelser. I min kampanj har jag förbjudit alla uppväcka döda-besvärjelser. Någon som har liknande restriktioner? Hur förklarar ni för era spelare att "död rp är död rp"?

Duddmannen

Hero
Spela EON

Alltså, vill man ha ett spel där rollpersonerna kan dö av vilken liten mes-skada som helst, då ska man spela EON och inte Dungeons & Dragons. D&D är ju knappast tänkt som ett dödsmördarrealistiskt fantasyspel.

Jag tycker personligen att det känns fånigt att de riktiga hjältarna kan dö av en så löjlig sak som en pil i ögat. OK om pilen är en Slay Good eller Hero Dread skjuten av storskurken i slutstriden när världens öde hänger i vågskålen. Men att bli dödad av en kobolds kortbåge på väg tillbaka från utedasset är inte den sortens fantasy som JAG tycker att D&D representerar.

EON däremot...

DanielSchenström

Swashbuckler
Mina spelare tycker död rp är helt okej då det är så i de flesta andra rollspel. De kan snarare bli lack på att det finns återupplivning. Själv tycker jag det är en fungerande del av spelet då det inte brukar vara tillgängligt vid låga grader och fysikavdraget tar ju sin rätt till slut.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Spela EON

jag tycker D&D är ett av de där systemen som eftersom det har så simpel grund lätt kan ändras till att passa vad man gillar.

Morgath

Warrior

Jag har spelat EON och gör gärna om det, men det är inte realismen jag är ute efter heller, utan jag vill ingjuta en känsla av osäkerhet i spelarna. Som det är nu så struntar de i en hord orcher och stormar bara på. Visst, jag kan ordna så att en av orcherna råkar vara en högnivå trollkonstnär som täcker rp'nas framryckningsväg i en meteorsvärm, men det är kanske inte den sortens utmaningar jag vill ge mina spelare.

Jag skall testa att använda d20 Modern's system som Oldtimer tipsade om, eller hitta på något annat.

Man kanske måste nog dock i sådana fall höja motståndarnas (varför använda uttrycket "monster"? Är inte det lite fördomsfullt att kalla en stam med CN orcher för "monster") svårighetsgrad (CR).

Om man jämför med hur SPELET dungeons & Dragons framställer strid och skada med hur strider i Greyhawk-, Forgotten Realms- och Scarred Landsböckerna framställs, så är det en viss diskrepans (Jag kan rekommendera Scarred Lands-romanserien "Dead God Trilogy", förresten). Det är känslan från dessa böcker jag vill återskapa, utan att för den skullen behöva byta spelsystem.

Oldtimer

Slava Ukraini!
De kan snarare bli lack på att det finns återupplivning. Själv tycker jag det är en fungerande del av spelet då det inte brukar vara tillgängligt vid låga grader och fysikavdraget tar ju sin rätt till slut.

Kvar i 2nd edition, Daniel? /images/icons/grin.gif

I 3e förlorar man en grad då man återuppväcks (eller 1 poäng Fysik om man var 1:a graden).

/Mikael - som bara var tvungen att vara en dj-la messerschmitt

DanielSchenström

Swashbuckler
Jupp. Jag kör en kampanj i 3e för jag ville ge det en ärlig chans. Men mina spelare och jag är överens om att sedan blir det 2e igen, även om vi tar med oss det bästa från 3an till vårt spel.

Vindhand

Myrmidon

jag tycker D&D är ett av de där systemen som eftersom det har så simpel grund lätt kan ändras till att passa vad man gillar.

Hmm... jag tycker att de stora _mängderna_ regler gör förändringar ganska tungrodda. Det är svårt att hålla sina modifikationer balanserade med alla hundratals feats, formler och specialregler...

DanielSchenström

Swashbuckler

Det stämmer att det gör det men jag har inte i någon utgåva kört med alla regler, utan det är bara grunden (i 2nd ed).

Hade jag bara haft 3e skulle jag dödat featsen, skitit i de olika manövrerna och attacks of opportunity. Då blir det inte så svårt att ändra.

Till de ändringar jag prövat på i 2nd ed är att ta bort erfarenhet från pengar (kontrat med mer erfarenhet för rollspelning och yrkesspecifika erfisar).

Låta fysiken vara de fysiska livspoängen och allt övrigt från graderna vara turpoäng.

Staffan

Myrmidon
Detaljrättelse...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Till de ändringar jag prövat på i 2nd ed är att ta bort erfarenhet från pengar

<hr></blockquote>

Vän av oordning poängterar att XP för pengar redan står som "frivillig" regel i 2e, och att boken rekommenderar att man inte använder den.