Jag funderar på att göra ett rollspel (på max 20 A5, rätt litet alltså) som utspelar sig i Japan under tiden med samurajer och sånt mojs.
Jag tänkte göra skadesystemet så här:
Attackerare (har en katana, skada 1T6+3) slår färdighetsslag (har inte klurat ut hur det ska fungera än) och träffar försvarare (en samuraj med fys 3 och en rätt dålig samuraj rustning, absorbering(abs) 2). Försvararen lyckas ej parera. Anfallaren slår en 6:a på skadeslaget. Skadevärdet blir alltså nio. Nu drar man av anfallarens fys + skyddets abs från skadevärdet vilket blir 5. 9-5=4. Nu kollar man i följande tabell:
<table border=1><tr><td>50% av fys + abs</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>100% av fys + abs</td><td>skada</td></tr><tr><td>150% av fys + abs</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>200%+ av fys + abs</td><td>Dödlig skada</td></tr></table>
Samurajen ficka alltså en allvarlig skada.
Rollspelet ska ha enkla regler hade jag tänkt mig. Skadesystemet är, som det antagligen märks gjort för att vara dödligt (inte typen där man står och slår på varandra i en halv oändlighet).
Tabellen kommer kanske ändras senare. Ska även använda träffzoner, bör egentligen testa systemet och se hur det funkar (har gått och funderat på något åt det här hållet, men jag har kommit på mycket medan jag har skrivit).
Jag tänkte göra skadesystemet så här:
Attackerare (har en katana, skada 1T6+3) slår färdighetsslag (har inte klurat ut hur det ska fungera än) och träffar försvarare (en samuraj med fys 3 och en rätt dålig samuraj rustning, absorbering(abs) 2). Försvararen lyckas ej parera. Anfallaren slår en 6:a på skadeslaget. Skadevärdet blir alltså nio. Nu drar man av anfallarens fys + skyddets abs från skadevärdet vilket blir 5. 9-5=4. Nu kollar man i följande tabell:
<table border=1><tr><td>50% av fys + abs</td><td>lätt skada</td></tr><tr><td>100% av fys + abs</td><td>skada</td></tr><tr><td>150% av fys + abs</td><td>allvarlig skada</td></tr><tr><td>200%+ av fys + abs</td><td>Dödlig skada</td></tr></table>
Samurajen ficka alltså en allvarlig skada.
Rollspelet ska ha enkla regler hade jag tänkt mig. Skadesystemet är, som det antagligen märks gjort för att vara dödligt (inte typen där man står och slår på varandra i en halv oändlighet).
Tabellen kommer kanske ändras senare. Ska även använda träffzoner, bör egentligen testa systemet och se hur det funkar (har gått och funderat på något åt det här hållet, men jag har kommit på mycket medan jag har skrivit).