Nekromanti Skadesystem

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I helgen missförstod jag en polares skadesystem men det jag missförstod imponerade på mig. Jag trodde helt enkelt att man hade som olika trösklar (vilket tydlogen Eon bitvis har men med en massa krimkrams till). Du tar ingen skada om inte vapnet når över en KP tröskel. Når det över den dubbla KP tröskeln så är skadan mycket allvarlig. När man ahr tre allvarliga skador är man medvetslös och vid sex är man död. Ungefär så.

Mycket enkelt och ganska avgörande då man väl får skada då massa värden decimeras vid första tröskeln. Man slipper räkna massa KP och justera värden allteftersson de rinner iväg. Jag fattar inte att jag inte snuddat vid den tanken men det måste berott på att jag gillade fallande skalor. Med ett Ob system borde det här vara rätt bra. Vad sägs?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det är så >Human, mitt superhjältelir som jag pillar med, gör det. Man har tre nivåer, väldigt begränsad kumulativitet.

Nivåerna heter Kännbar, Allvarlig och Utslagen.

Kommer man över Kännbar men inte över Allvarlig så får man en Kännbar skada. Får man minst en Kännbar så får man -2 på alla slag. Man får inte mer minus av att få flera Kännbara. Får man fler än fyra Kännbara så blir de

Får man mer skada än vad man har i Allvarlig så får man en Allvarlig skada. Har man minst en Allvarlig skada så får man -5 på alla slag. Man får inte mer minus av att ha flera Allvarliga skador. De läggs dessutom inte ihop med modifikationen från de Kännbara skadorna. Har man en Kännbar och får en Allvarlig har man alltså inte -7 utan -5. Får man fler än två Allvarliga så blir man Utslagen.

Kännbara skador kan aldrig leda till att man blir Utslagen, för det krävs en "riktig" Allvarlig, eller en Utslagen.

Får man mer skada än man har i Utslagen så blir man... ja, Utslagen.

Jag ogillar system där döden blir en följd av tärningsrull, men för all del kan man väl modda systemet så om man känner för det...

Gamla KULT lekte ju med tanken, men där genomfördes det oerhört klumpigt.

WoD har också en liknande grej, men även de krånglar till det lite...

krank

EDIT: Nä, förresten. Jag tänker ta the high road:

Läs trådstarten. Personen efterfrågar specifikt ett system där man inte måste hålla reda på hp eller liknande, och vill tydligen alltså ett mindre finkornigt system.

Att du sedan tycker att ett föreslaget sådant system "är tråkigt är helt irrelevant i tråden.

Max Raven

T12-kultist
Gemini har ett skadesystem med trösklar - för en skråma krävdes FYS (efter rustning), sedan var resten baserade på FYS (x1,5 etc tror jag det var).

Så säg att det krävs 20-25 i skada för en kritisk träff, och anfallaren får 21. Då blir det en kritisk träff, med medföljande nackdelar (ex utslagen kroppsdel, minus på slag etc).

Enda svagheten med det här är att i motsats till WWs system så kan man ha en skråma och en allvarlig skada och måste räkna ihop minusen separat, vilket kan innebära lite knåp.

Har något liknande till Cydonia, men det känns som att jag behöver jobba lite till på det.

Pilzefrau

hon/henne
Det finns ganska många system med vanliga HP-system som slänger in detta som ett specialfall - Mutant: UA och DnD4 är de jag kommer på direkt som har regler i vissa situationer om att om du gör nog med skada i en träff händer något särskilt (offret dör direkt, eller blir utslagen, oavsett kvarvarande hp). Men det du pratar om är snäppet värre, och det är nog känslan av brist på realism som gör att folk tänker "jo, men även en liten skada måste ju räknas något, jag menar tänk om man tar jättemånga små skador så kan man ju inte vara helt oberörd".

Ett spel som däremot kör helt på detta är Nobilis. För att skada någon överhuvudtaget måste du tillfoga en Dödlig skada. När man tagit tillräckligt många Dödliga skador är man sårad och trött och det krävs bara Allvarliga skador för att skada en. När man har slut på Allvarliga skadenivåer (alla skadenivåerna är kryssrutor på formuläret) går man in på de Ytliga skadorna. När dessa är slut är man död.

Detta gör såklart att man kan boxa en PC i ansiktet hur mycket man vill utan att den tar någon skada, om man inte sticker den med ett svärd eller spränger den först. Men å andra sidan pratar vi om typ gudar i det spelet, så det funkar.

Wilmer

Hero
Vad går spelet ut på? En variant som Blue Rose kör med är att varje slag som går över din smärttröskel gör att du måste slå mot Tålighet eller kollapsa/dö/ge upp/svimma men för varje slag som du klarat av så blir nästa 1 svårare så till slut kommer alla "skråmor" att sänka dig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mitt eget skadesystem bygger helt enkelt på en demontering av rollpersonens kapaciteter utan modifikationer utan helt enkelt att värdena sänks men så har jag inga fasta värden alls utan det är ett utvecklat D6 system (tror jag för jag har inte blykoll på D6 systemet). Egentligen är det så jag vill ha det för man bör ju ta skador även av ett köttsår. Men jag tycker det är elegant (i samma meningen som neat and clean) att ha trösklar på det sätt du beskriver.

Spitfire

Swordsman
Jag blev inspirerad av True 20, Blue rose och M&Ms skadesystem så därför har jag anammat deras ideer.

I Vinterlands skadesystem (som är WIP och därför med reservation för förändringar) slår anfallaren 2t10 + vapnets skada (obegränsade 2t10 om dödliga vapen används, begränsade om det är "icke-dödliga" vapen) och drar av målets Skademotstånd som är då dennes Fys+Sto+ Skydd från rustning eller värn.
Under 10 ger skråmor och har ingen större regeleffekt än att de kan bli infekterade.
10-14 är lätta skador och ger -1 på ens skademotstånd.
15-19 är allvarliga, ger -3 på skademotstånd och dessutom måste målet slå ett slag för att fortsätta vara vid medvetande.
20+ är kritiska och ger -5 på skademotstånd, samt nu är slaget för att överleva.

Jag funderar på om man ska införa en valfri regel där en person kan välja att ta bort Skydd från sin rustning istället för skademotstånd för att simulera att skyddsvästar faktiskt går sönder. Det ger dessutom rollpersoner en extra chans om strider verkar bli för dödliga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men du blir inte decimerad i annat än skademotstånd dvs du kan lättare bli dödad men i övrigt är karaktären lika "bra"? Eller skrev du inte ut det här?

Spitfire

Swordsman
En tidigare variant hade en träfftabell på Allvarliga skador som gav olika effekter beroende på kroppsdel som träffades.
Alla skador sänkte då bara Skademotstånd med 1.
Huvud=medvetslös
Armar=sänkt styrka
Ben=sänkt förflyttning
Kropp=sänkt skademotstånd med 5

Kritiska skador var bara Utslagen, slå efter strid för att se om du överlevde.

Så som svar på din fråga: nej, i denna versionen ger lätt, allvarlig, kritisk minus 1, 3 till minus 5 mot fortsatta skador, men inga minus på att slåss direkt.

detta på två grunder. det ena är att det finns tillräckligt många anekdoter där skadade inte påverkas negativt under strid.
Den andra anledningen är att det blir för mycket bokförande. Både för spelare och spelledare, och som spelledare hatar jag att behöva bokföra saker.
På det här sättet kan jag använda markörer, token, glaspärlor, pokerchips, tärningar osv för att hålla reda på skador utan att behöva skriva ner Kroppspoäng utan att för den skull behöva räkna på "hur många minus har nu den här SLPn".

Rickard

Urverk speldesign
mateyasu said:
Så som svar på din fråga: nej, i denna versionen ger lätt, allvarlig, kritisk minus 1, 3 till minus 5 mot fortsatta skador, men inga minus på att slåss direkt.

detta på två grunder. /.../ Den andra anledningen är att det blir för mycket bokförande. Både för spelare och spelledare, och som spelledare hatar jag att behöva bokföra saker.
På det här sättet kan jag använda markörer, token, glaspärlor, pokerchips, tärningar ...
Jag hänger inte med här. Skademarkörerna ger minus på skaderesistensslaget men inte på övriga slag, då du ogillar bokföring. Varför är det krångligt rent bokföringsmässigt att hålla reda på att samma markörer ger minus på allt istället för bara en sak?

/Han som däremot tycker att det är bra att skador inte påverkar alla slag, då det annars väldigt lätt blir en negativ spiral där den som blir skadad lättare fortsätter bli mer och mer skadad, vilket innebär att initiativet blir väldigt viktigt

Spitfire

Swordsman
För att Allt är ett så brett begrepp som jag tycker kan få löjeväckande konsekvenser.

exempel: ett skott i benet ger -3 på skademotstånd. Det blöder och gör antagligen jävligt ont (när adrenalinet släpper) men att då ge en -3 på allt?

betyder detta -3 på Närstrid? antagligen, då man inte kan röra sig tillräckligt snabbt.
Betyder detta -3 på att springa? Helt klart, fast då kan man enklare säga att Allvarliga skador i benet tar bort Springa alternativet och att karaktären bara kan gå (10meter / runda)

Betyder det -3 på avstånd? när man ligger med ett skjutvapen och siktar på ett mål hundra meter bort känns ett skott i benet rätt irrelevant.

Betyder det -3 på att hacka en dator eller börjar man tro att Gustav andra Adolf dog vid Breitenfeld istället för Lutzen?

Därför ger inte skador minus på färdigheter.

Vad som däremot ger minus på färdigheter är Utmattning.
Utmattning kan man få från sjukdomar, svält, sömnbrist och även från smärta. (dvs efter striden när chocken lagt sig)
Nu är det betydligt mer logiskt att man får minus på allt på grund av skakningar, hallucinationer, förvirring.

Rickard

Urverk speldesign
mateyasu said:
Betyder det -3 på avstånd? när man ligger med ett skjutvapen och siktar på ett mål hundra meter bort känns ett skott i benet rätt irrelevant.

Betyder det -3 på att hacka en dator eller börjar man tro att Gustav andra Adolf dog vid Breitenfeld istället för Lutzen?
Varför inte? Skulle jag vara skottskadad i benet, skulle jag antagligen ha svårare att hacka en dator. Varför är det så löjeväckande?

/Han som visserligen inte har blivit skadad mer än via fotbollen, så han skulle väl säga att man knappast skulle bry sig en dag efter skadan men däremot den direkta stunden efter

krank

mateyasu said:
betyder detta -3 på Närstrid? antagligen, då man inte kan röra sig tillräckligt snabbt.
Betyder detta -3 på att springa? Helt klart, fast då kan man enklare säga att Allvarliga skador i benet tar bort Springa alternativet och att karaktären bara kan gå (10meter / runda)

Vet du en grej som gör ganska ont? Att ha blivit skjuten i benet. Det är ganska distraherande, kan man väl säga. Har jag hört.

Och är man distraherad, så går det sämre. Man har svårare att fokusera och dra saker till minnet, att sikta med vapen...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
mateyasu said:

Vet du en grej som gör ganska ont? Att ha blivit skjuten i benet. Det är ganska distraherande, kan man väl säga. Har jag hört.

Och är man distraherad, så går det sämre. Man har svårare att fokusera och dra saker till minnet, att sikta med vapen...
Man bör dock tänka på att kroppen genom adrenalintillströmning stänger ute smärtan under livshotande situationer. Många som blivit allvarligt skadade under strider har inte märkt detta förrän saker lugnat sig. Därmed skulle jag nog säga att ett skott i benet har större chans att påverka ditt prickskjutande och ditt hackande (som utförs i miljöer där kroppen hunnit varva ned) än ditt närstridande och ditt springande (åtminstone om du blivit skjuten nyss och fortfarande är uppe i varv).

Spitfire

Swordsman
fan vad härligt att folk läser HELA ens inlägg innan de börjar kommentera...

Både Han och Krank hoppar över poängen. Bobby är dock inne på rätt spår.

Får nog förtydliga här..

Själva Skadorna ger inga minus på färdigheter över lag. Efter striden, när adrenalinet + endorfinerna släpper, vilka är två droger som kroppen producerar just för såna här tillfällen, så får den skadade Utmattningspoäng på grund av smärtan. Förvisso kan dessa poäng regleras med smärtstillande droger.
Utmattningspoäng ger de där minusen på Hacking och så vidare och kan därför affektera en person i nästa strid. OK?

Ska vi ta det en gång till?
Skador= inga minus
Skador= (kanske) Utmattning
Utmattning = minus