Hojt...
Har nyligen införskaffat mig LOTR rollspelet vilket jag tycker är bra och har större potential än vad MERP hade... Det är dock två saker jag irriterar mig en aning på och undrar om det finns någon annan LOTR spelare som har löst (så att man slipper tänka själv).
1) Vapenskadorna. Att en dolk gör 2T6+2 i skada när ett långsvärd gör 2T6+5 tycker jag är lite underligt. Likaså att alla typer av pilar både från lång och kortbågar gör lika mycket skada är lite trist. Och varför är det så att en tvåhandsyxa gör (2T8+5 eller 6) när man gör +4 i skada om man gör ett tvåhandshugg med ett långsvärd...
Nåväl vapenskadorna går ju att modda men leder mig till nästa problem. Detta problem kan iofs lösas med maffiga vapenskador men det känns inte riktigt som att det var tänkt så då slaget modifieras med hur mycket man lyckas. En extraordinary sucess gör ändock endast att man gör maxskada, förstör utrustninge eller bryter en arm eller ett ben på sin motståndare.
2) Skadesystemet. Man tål så ofantligt mycket... Det gör förvisso fienden också och hur kul blir det. Din alvkrigare behöver fyra eller fem pilar med maxskada för att sänka en orch så att han dör. En rollperson överlever till och med ett hugg från Balrogens eldsvärd mest troligt... Finns det någon som hittat en lösning på detta (som jag ser det) problem.?
Ah well...
Har nyligen införskaffat mig LOTR rollspelet vilket jag tycker är bra och har större potential än vad MERP hade... Det är dock två saker jag irriterar mig en aning på och undrar om det finns någon annan LOTR spelare som har löst (så att man slipper tänka själv).
1) Vapenskadorna. Att en dolk gör 2T6+2 i skada när ett långsvärd gör 2T6+5 tycker jag är lite underligt. Likaså att alla typer av pilar både från lång och kortbågar gör lika mycket skada är lite trist. Och varför är det så att en tvåhandsyxa gör (2T8+5 eller 6) när man gör +4 i skada om man gör ett tvåhandshugg med ett långsvärd...
Nåväl vapenskadorna går ju att modda men leder mig till nästa problem. Detta problem kan iofs lösas med maffiga vapenskador men det känns inte riktigt som att det var tänkt så då slaget modifieras med hur mycket man lyckas. En extraordinary sucess gör ändock endast att man gör maxskada, förstör utrustninge eller bryter en arm eller ett ben på sin motståndare.
2) Skadesystemet. Man tål så ofantligt mycket... Det gör förvisso fienden också och hur kul blir det. Din alvkrigare behöver fyra eller fem pilar med maxskada för att sänka en orch så att han dör. En rollperson överlever till och med ett hugg från Balrogens eldsvärd mest troligt... Finns det någon som hittat en lösning på detta (som jag ser det) problem.?
Ah well...