Rickard
Urverk speldesign
Skadesystem - Vilket de två är bäst?
Efter åratal av EDD-spelande så testade vi ett nytt rollspel.. Shadowrun hette det då (och även nu).. Det var ett spel som mixade fantasy och cyberpunk.. Det jag, och även min (gamla EDD-)spelledare, reagerade över var att det inte fanns någon träfftabell.. Vaddå? Hur skulle man då veta om ens skyddsväst verkligen skyddade eller inte.. Kulan kunde ju ta någon annanstans på kroppen och inte i västen.. Min spelledare svängde snabbt ihop en träfftabell och alla var nöjda..
Då var EDD med sina kroppsdelar det närmaste realism man kunde komma.. Nu, efter några år, så har jag börjat tänka om.. Var det verkligen såå fel med att enbart ha kroppspoäng utan kroppsdelar? Det som var felet med tidiga DoD var hur man motiverade rustningens abs, alltså vad den stod för.. Jag tänkte dra upp de två sätten som man håller reda på skada i DoD..
Kroppsdelar
Träffa kroppsdelar
I en närstrid så är det blottorna som avgör var man kan få in en träff och det är det träfftabellen symboliserar.. Om man vill sikta på en kroppsdel så gör man det med en serie anfall för att försvararen ska lämna en blotta i just den kroppsdelen som det siktas på.
Rustningars täckning och abs
Man köper en rustning till en kroppsdel. Träfftabellen säger om man träffar rustningen. Man kan aldrig träffa kroppsdelen och missa en rustning då den täcker hela kroppsdelen (regelmässigt). Absorbationsförmågan (abs) säger hur svårt det är för ett vapen (vilket som helst) att penetrera skyddet.
Nackdelar
× Omständigt och stelt.. Måste räkna ut KP på kroppsdelar. Alla rustningstyper till en kroppsdel skyddar precis lika mycket hud. Man kan inte ha ett skydd som täcker en viss del av kroppsdelen då dessa inte täcks utav reglerna..
× Det är inte precis att man kan sikta på en kroppsdel (vilket reglerna i DoD säger) då endast tillfälligheter under striden säger vilken kroppsdel man kan få in en träff på.. Jag funderar på att ta bort att man kan sikta på kroppsdelar (med närstridsvapen) men om man då tar bort att man kan sikta på kroppsdelar, varför ens ha med kroppsdelar i så fall?
× Fantasihindrande. Träfftabellen som tjänar till att ge mer exakta beskrivningar snarare hämmar beskrivningen.. Hur många är det inte som går igenom spelledande av stridet genom att säga "Träff! I huvudet." och ingenting mer? Hur många är det som har sagt "Träff! I ansiktet"? Bara det är ju en detalj, var det träffar i huvudet..
En klump kroppspoäng (modifierat av eget system och egna tankar)
Träffa kroppsdelar
Jag har funderat rätt länge på att införa Effekt i skador (ska göra det nästa gång vi spelar).. Effekt är det tärningen visar efter slaget.. Ju bättre man slår (=högre Effekt) desto mer gör man i skada.. Istället för att man siktar på kroppsdelar så kan man istället säga att man vill åsamka mer i skada och lägga till en valfri summa på tärningsslaget.. Exempelvis; har man FV 15 i en vapenfärdighet och vill göra mer i skada lägger spelaren till en valfri summa, säg 4.. 4:an adderas då till vad tärningen visar.. Det gör att man missar om tärningen visar 12 (12+4 = 16) eller mer..
Rustningars täckning och abs
Istället för att rustningarnas abs bara anger hur svårt det är att penetrera så kan man även räkna med hur stor chans det är att man ens träffar skyddet. "Abs" kanske blir en lite missvisande term då.. Jag har ingen aaning om hur frekvent vissa kroppsdelar träffas under strid så jag antar att kommer att måtta mina abs:er för rustningarna (Vaddå? Det har ju funkat för andra).. Om vi utgår från nuvarande rustningstyper kommer jag nog bara lägga på +1 på abs för alla huvudskydd.. +3 för skydd över bålen, +2 på armskydd och inte lägga till ett smack för skydden för benen.. Det är grundtanken.. Jag får väl antagligen tänka om då en tunnhjälm antagligen skyddar mer än en öppen hjälm (som jag fått för mig ser ut som en hatt)..
Spelmässigt kommer skador att få förklaringen (i sin enklaste form).. Högt i skada = träffade inte rustningen..
Nackdelar
× Bonka, bonka och bonka lite till tills KP tar slut (=långa strider)? Njaee, jag vet inte.. Jag har inte avslöjat något om mina regler om Effekt (i denna tråd) men skickliga vapenförare kommer att kunna göra rätt bra i skada om de får ett bra tärningsslag..
× Svårt att utforma smärtregler?
- Jag har smärtregler redan, till DoD med kroppsdelar, som funkar relativt bra.. Regler som baserar sig på högsta skadan i någon kroppsdel.. Dock så kommer de försvinna om jag kapar bort reglerna för kroppsdelar..
- Jag gillar inte att ha ett smärttal att slå emot för varje skada då T20:an kan vara så oberäknerlig..
- Att ha smärtregler för när man förlorat ett visst antal poäng funkar inte då folk har olika KP..
- Att ha smärtregler för när man förlorat % mycket kroppspoäng blir för omständigt..
- Att jämföra skadepoängen med ett fixt tal och om skadepoängen överstiger det så blir det trubbel känns konstigt.. Vad ska effekten av "trubblet" bli då? Inte ett slag på en tabell i alla fall? Jag får spåna lite (eller så spånar ni lite åt mig)..
× Kan man verkligen addera alla rustningar till ett enda värde? Kommer man inte riskera att man får ett väldigt högt abs-tal till slut?
Så, är mina utskrivna nackdelar om de två KP-systemen snedvridna? Finns det fler nackdelar? Är inte kroppsdelar bara onödigt att ha med? Jag har en tanke att man kan lättare komma på skadebeskrivningar om man inte behöver hålla så många siffror i huvudet och slå en massa tärningsslag.. Är det fel tänkt? Som det är nu så kan jag verkligen inte komma på bra skadebeskrivningar, och gosse... Jag har verkligen försökt (det funkar i 2 SR:er)..
Hmmm.. Sedan funderade jag på att gifter och sjukdomar ska sänka STY (~FYS i mitt system) och inte KP, men det får vi ta någon annan gång.. Dumt att ha en tråd med skadesystem då rollspelsmakarforumet på sista tiden har varit översållade med sådant..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade över om han skulle posta det här inlägget i Rollspels-forumet men då DoD har använt sig av båda skadesystemen och då han tänkte använda detta till DoD så postar han det här
Efter åratal av EDD-spelande så testade vi ett nytt rollspel.. Shadowrun hette det då (och även nu).. Det var ett spel som mixade fantasy och cyberpunk.. Det jag, och även min (gamla EDD-)spelledare, reagerade över var att det inte fanns någon träfftabell.. Vaddå? Hur skulle man då veta om ens skyddsväst verkligen skyddade eller inte.. Kulan kunde ju ta någon annanstans på kroppen och inte i västen.. Min spelledare svängde snabbt ihop en träfftabell och alla var nöjda..
Då var EDD med sina kroppsdelar det närmaste realism man kunde komma.. Nu, efter några år, så har jag börjat tänka om.. Var det verkligen såå fel med att enbart ha kroppspoäng utan kroppsdelar? Det som var felet med tidiga DoD var hur man motiverade rustningens abs, alltså vad den stod för.. Jag tänkte dra upp de två sätten som man håller reda på skada i DoD..
Kroppsdelar
Träffa kroppsdelar
I en närstrid så är det blottorna som avgör var man kan få in en träff och det är det träfftabellen symboliserar.. Om man vill sikta på en kroppsdel så gör man det med en serie anfall för att försvararen ska lämna en blotta i just den kroppsdelen som det siktas på.
Rustningars täckning och abs
Man köper en rustning till en kroppsdel. Träfftabellen säger om man träffar rustningen. Man kan aldrig träffa kroppsdelen och missa en rustning då den täcker hela kroppsdelen (regelmässigt). Absorbationsförmågan (abs) säger hur svårt det är för ett vapen (vilket som helst) att penetrera skyddet.
Nackdelar
× Omständigt och stelt.. Måste räkna ut KP på kroppsdelar. Alla rustningstyper till en kroppsdel skyddar precis lika mycket hud. Man kan inte ha ett skydd som täcker en viss del av kroppsdelen då dessa inte täcks utav reglerna..
× Det är inte precis att man kan sikta på en kroppsdel (vilket reglerna i DoD säger) då endast tillfälligheter under striden säger vilken kroppsdel man kan få in en träff på.. Jag funderar på att ta bort att man kan sikta på kroppsdelar (med närstridsvapen) men om man då tar bort att man kan sikta på kroppsdelar, varför ens ha med kroppsdelar i så fall?
× Fantasihindrande. Träfftabellen som tjänar till att ge mer exakta beskrivningar snarare hämmar beskrivningen.. Hur många är det inte som går igenom spelledande av stridet genom att säga "Träff! I huvudet." och ingenting mer? Hur många är det som har sagt "Träff! I ansiktet"? Bara det är ju en detalj, var det träffar i huvudet..
En klump kroppspoäng (modifierat av eget system och egna tankar)
Träffa kroppsdelar
Jag har funderat rätt länge på att införa Effekt i skador (ska göra det nästa gång vi spelar).. Effekt är det tärningen visar efter slaget.. Ju bättre man slår (=högre Effekt) desto mer gör man i skada.. Istället för att man siktar på kroppsdelar så kan man istället säga att man vill åsamka mer i skada och lägga till en valfri summa på tärningsslaget.. Exempelvis; har man FV 15 i en vapenfärdighet och vill göra mer i skada lägger spelaren till en valfri summa, säg 4.. 4:an adderas då till vad tärningen visar.. Det gör att man missar om tärningen visar 12 (12+4 = 16) eller mer..
Rustningars täckning och abs
Istället för att rustningarnas abs bara anger hur svårt det är att penetrera så kan man även räkna med hur stor chans det är att man ens träffar skyddet. "Abs" kanske blir en lite missvisande term då.. Jag har ingen aaning om hur frekvent vissa kroppsdelar träffas under strid så jag antar att kommer att måtta mina abs:er för rustningarna (Vaddå? Det har ju funkat för andra).. Om vi utgår från nuvarande rustningstyper kommer jag nog bara lägga på +1 på abs för alla huvudskydd.. +3 för skydd över bålen, +2 på armskydd och inte lägga till ett smack för skydden för benen.. Det är grundtanken.. Jag får väl antagligen tänka om då en tunnhjälm antagligen skyddar mer än en öppen hjälm (som jag fått för mig ser ut som en hatt)..
Spelmässigt kommer skador att få förklaringen (i sin enklaste form).. Högt i skada = träffade inte rustningen..
Nackdelar
× Bonka, bonka och bonka lite till tills KP tar slut (=långa strider)? Njaee, jag vet inte.. Jag har inte avslöjat något om mina regler om Effekt (i denna tråd) men skickliga vapenförare kommer att kunna göra rätt bra i skada om de får ett bra tärningsslag..
× Svårt att utforma smärtregler?
- Jag har smärtregler redan, till DoD med kroppsdelar, som funkar relativt bra.. Regler som baserar sig på högsta skadan i någon kroppsdel.. Dock så kommer de försvinna om jag kapar bort reglerna för kroppsdelar..
- Jag gillar inte att ha ett smärttal att slå emot för varje skada då T20:an kan vara så oberäknerlig..
- Att ha smärtregler för när man förlorat ett visst antal poäng funkar inte då folk har olika KP..
- Att ha smärtregler för när man förlorat % mycket kroppspoäng blir för omständigt..
- Att jämföra skadepoängen med ett fixt tal och om skadepoängen överstiger det så blir det trubbel känns konstigt.. Vad ska effekten av "trubblet" bli då? Inte ett slag på en tabell i alla fall? Jag får spåna lite (eller så spånar ni lite åt mig)..
× Kan man verkligen addera alla rustningar till ett enda värde? Kommer man inte riskera att man får ett väldigt högt abs-tal till slut?
Så, är mina utskrivna nackdelar om de två KP-systemen snedvridna? Finns det fler nackdelar? Är inte kroppsdelar bara onödigt att ha med? Jag har en tanke att man kan lättare komma på skadebeskrivningar om man inte behöver hålla så många siffror i huvudet och slå en massa tärningsslag.. Är det fel tänkt? Som det är nu så kan jag verkligen inte komma på bra skadebeskrivningar, och gosse... Jag har verkligen försökt (det funkar i 2 SR:er)..
Hmmm.. Sedan funderade jag på att gifter och sjukdomar ska sänka STY (~FYS i mitt system) och inte KP, men det får vi ta någon annan gång.. Dumt att ha en tråd med skadesystem då rollspelsmakarforumet på sista tiden har varit översållade med sådant..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderade över om han skulle posta det här inlägget i Rollspels-forumet men då DoD har använt sig av båda skadesystemen och då han tänkte använda detta till DoD så postar han det här