Nekromanti Skadetabeller

morkbollen_UBBT

Warrior
Något jag och en kompis pratade lite om för ganska länge sedan, men jag blev lite sugen på att kolla vidare på det nu när det poppat upp så många stridsdiskussioner den senaste tiden.

Det var tänkt som ett tillägg till DoD-91, men är inte direkt kopplat till det systemet. Som start är alla människor och typ krigare.

Vad?
Istället för skada slår man på en skadetabell. Det finns inte KP eller vapenskada i den bemärkelsen. Strunta i mysko saker om magi så länge.

Varför?
Att föra in fler effekter i strider med hjälp av slumpen och att få ett visst berättar stöd.

Hur?
Anfallsslaget ger resultatet, alltså gör man mer skada ju bättre man är. Resultaten går i cykler(störande, lindrig, allvarlig, dödlig). Där de högre cyklerna är farligare.
Störande är ingen skada, utan att man hamnar i en utsatt situation. Lindrig är oftast enbart minus. Allvarlig ger långvariga effekter och slår ut kroppsdelar om man inte svimmar. Dödlig är just dödlig, men kanske med en dålig effekt för anfallaren.
Även en paradtabell där låga resultat är dåligt för försvararen, mitten(de flesta) är en vanlig parad och höga ger en fördel.

Tanken med det hela är att gå bort från just skada eller inte skada till att ge andra effekter så som att man fäller folk, avväpnar dom, vapnen fastnar och gärna lite kroppsdelar som flyger.

Några tips på system som sköter strid på ett liknande sätt? Uppenbara problem? Bör resultaten i tabellen vara framförallt beskrivande eller ska det enbart stå effekten och att man själv beskriver det?

Karl Olsson

Veteran
Eon har något likande system har jag för mig. Viking också.

Där funkar det så att man slår fram ett skadevärde och om det blir tillräckligt högt eller något slår man 1T10 och läser av en effekt på en tabell.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag tänkte mest på system där man avskaffat KP, HP eller vad man nu kallar det och kör på lite mer effekt liknande saker. Själva tabellerna har jag ingen koll på, men jag antar att det är en typ kritisk skadetabell där man får lite extra läckra skador?

Främst är jag intresserad av tabeller som ger lite "intressanta" skador. Alltså en som tillför något till striden snarare än tio olika sätt att få sin arm upphuggen. Säg en träff som kanske gör ont, men enbart gör så man tappar sitt vapen. Eller att man dödar någon men att vapnet fastnar i bröstet på motståndaren. Saker som gör att man måste reagera på det som händer. Men jag ska kolla upp dom tabellerna du föreslog. :gremsmile:

Karl Olsson

Veteran
i Viking minns jag iaf att det i skadetabellerna stod ungefär: "Vapnet fastnar", "benet krossas". Så själva tabellerna kan nog vara värda att kolla upp.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Alltså rätta mig om jag har fel men har inte RuneQuest precis det här systemet och täcker sida upp o sida ner med effekter?

Jag hade själv det systemet för 20 år sen men det blev inte mycket roligare för det - men jag var mer simulativ då och tabellfetishist. :gremsmile:

morkbollen_UBBT

Warrior
Där ser man, vilken dålig koll jag har. Tur att det finns rollspels forum där man kan få koll. :gremsmirk:

Hur tycker ni att det fungerade? Finns det någon poäng att använda ett sådant system och till vad?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Niklas73 said:
Alltså rätta mig om jag har fel men har inte RuneQuest precis det här systemet och täcker sida upp o sida ner med effekter?
Du har fel. :gremwink:
Rolemaster är det system du tänker på. Runequest är BRP-baserat och påminner rätt mycket om Drakar och Demoner.

Wilmer

Hero
Skriv tabellen så att man blir glad, ledsen eller lättad varje gång man slår på den. Om spelet ska vara actionfyllt med mycket gore kan du skriva en tabell för rollpersoner som har lindrigare men mer sexiga skador och en för fiender som är mer tillfredställande choppig. Typ:

RP:
1. Farligt nära! Kapar din lugg eller några uniformsknappar.
2. Ett ytligt men blodigt sår i ansiktet. Blod rinner ner i munnen och ögonen.
3. Du blir träffad med en väldig kraft och slungas bakåt och tappar det du håller i handen.
4. Ett djupt sår i ena låret (alla som är coola slåss med bara lår).
5. Ett till slag över ansiktet. Har din hjälm inget ansiktsskydd förstörs ditt ena öga.
6. Ett hårt stick i bröstet, du kommer dö inom T6 rundor. Speak your peace eller fortsätt slåss.

Fiender:
1. Fienden parerar nätt och jämnt men hans sköld splittras.
3. Fiendens vapenarm bryts eller kapas nära armbågen.
6. En hård träff i halsen, huvudet kapas eller nacken bryts.

Som exempel bara. Effekterna är kan antingen vara flexibla (så att saker blir mer logiska, alltså spelledaren får beskriva vad som händer så länge det stämmer överens med in-game effekten) eller ha inbyggda IF-satser i stil med den om att om man inte har ansiktsskydd så sabbas ett öga eller ens näsa. Kan också vara vapenbundet så att stora tunga vapen slår omkull folk ibland.