Nekromanti skadetabellerna

Bullowar

Veteran
jag har funderat lite över skadetabellerna.. är det verkligen så att när man strider så siktar man bara mot personen, och sen får ödet avgöra var man träffar... vore det inte mer logiskt om man hela tiden måttade mot ett visst delområde (eller träffområde) och beroende på effekten så träffar man olika nära?

"vore det inte mer logiskt om man hela tiden måttade mot ett visst delområde "

Om du är bra på att slåss så gör du nog det, men någon som är ovan kommer mest att veva...

Sen kan du ju alltid, i spelet, sikta mot träff- eller del-område.

Zadrith

Hero
Jag håller med dig om att det nog är mer logiskt dessutom vet jag av erfarenhet (Har varit med i en medeltidsförening och slagits en del där) att om två slagkämpar med svärd och sköld slåss mot varandra kommer 8 av tio slag att träffa huvudet och de två övriga i axeln respektive benet vilket gör de existerande tabellerna något obalanserade. Å andra sidan skulle din ide innebära minst en tabell till vilket skulle göra ett redan ganska långsamt system långsammare och om man gjorde om tabellen enligt mitt exempel skulle spelare frestas att köpa väldigt konstiga rustningar och det skulle bli mycket mindre spännande att använda träfftabellerna.

"kommer 8 av tio slag att träffa huvudet och de två övriga i axeln respektive benet "

Har slagits en del o träffar i armar är vanligt.
Visst träffar man huvudet rätt ofta...

Sen om killen som är ovan:
Om han är smart ja....
Men det hade inte med frågeställningen att göra, frågan var ju vad man träffar.

Darkly Noom

Veteran
Men man kan ju sikta ju. Och om man missar så beror efekten på hurvida illa man missar.

Men du kan läsa om detta i grundregelboken om du nu har misat det.

Darkly

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Detta är ett sätt att se det på.

När man slåss och är anfallare så gör man som tusen gånger tidigare nämnt allt för att försvara sig och undvika att bli träffad. Därför skulle ett normalt slag kunna innebära att man slår på den kroppsdel som är minst skyddad/sticker fram mest/är lättast att träffa, och rent RP-mässigt siktar. Om man däremot väljer att sikta på exempelvis huvud, då är man fast besluten om att dunka personen i huvudet, oavsett om det är enklare eller svårare att träffa.

Exempelvis en stor trukh med en binderakkhammare däremot, gör antagligen så att han blundar och vevar på vilt och låter ödet bestämma resten.

Hoppas ni förstår vad jag menade... känner mig kryptisk idag.

Krille

Super Moderator
Ni är två om'et!

"vore det inte mer logiskt om man hela tiden måttade mot ett visst delområde (eller träffområde) och beroende på effekten så träffar man olika nära?"

Jovisst är det mer logiskt. Kruxet är att ni är två om'et. Den andre gör också en massa saker - han står inte rätt upp och ner som ett fån/träffmall och väntar på att få däng, liksom, utan rör sig, hoppar, studsar, slår, duckar, och så vidare.

Så du kan måtta precis hur mycket du vill. Den andre rör sig ändå och gör träffen mer eller mindre oförutsägbar.

Re: Ni är två om'et!

"Så du kan måtta precis hur mycket du vill. Den andre rör sig ändå och gör träffen mer eller mindre oförutsägbar. "

Vilket ger oss att träfftabellen kanske skulle vara mer varierad när det gäller att sikta på träffområden...
Om jag siktar på armen så träffar jag antingen armen, eller missar...egentligen så skulle ju andra kroppsdelar kunna träffas.
Felet är att då behöver man göra en träfftabell för varje kroppsdel....*suck*
Blir lite mycket, men fler tabeller lär väl inte vara ett problem för de som spelar Eon?
Ett sätt att lösa det smidigare är att säga:
Du måste lyckas med så mycket i effekt för att faktiskt träffa armen (men man skippar svårighetsökningen), annars så slår du på vanliga träfftabellen...

Sarem Magikern

Veteran
Om inte jag har fel för mej så (vilket jag säkert har eftersom jag inte spelat eon på nåt halvår nu) kan man väl sikta högt lågt eller mellan. eller?

Blippe

Warrior
Den stående månskärans glittrande sikte!

Gör sex stycken, en för attacker rakt ovaninfrån, två för snett (& rakt från sidan) , samt två för nedifrån.

Slutligen en (eller två) för stick mot bröstkorg(och huvud) samt om man orkar en för mage.

om du nu orkar, och sen orkar använda det....