Nekromanti Skadeverkan på en Gûrd?

Telephalsion

Swordsman
Jag formar en SL-karaktär, en trollik Trokka som jag ämnar ska använda en av sina Gûrdhejdukar som stridsgissel om hon blir utan vapen.

Vad gör en 40 kilos Gûrd i skadeverkan? (Gûrden heter Borgas, och har hjälm.) Vapentypen blir stridsgissel antar jag.

android_iv

Warrior
Ha ha, schysst.
Kör någon form av blandning av stor hammare och stridsgissel. Inte för mycket (så det känns helt overkligt) men samtidigt lagom högt så det känns coolt. Typ ob3T6 i krossskada?

tull

Hero
Gör något roligt och stört av saken!

Slå en t6:a för att avgöra skadan

1 = +2
2 = ob1t6
3 = ob1t6+2
4 = ob2t6
5 = ob2t6+2
6 = ob3t6 (som dessutom är stickskada då spetsen på hjälmen träffar!)

Sådär nu är kvällens galna idé avhandlad! :gremsmile:

tull

Hero
Självklart före :), jag har ju ingen aning om vilken STY eller RÖR som användaren har!

freakpower

Veteran
Men... Detta står ju i Vapenmästaren.

Edit: Gurder har STYK 30 och gör endast Grundskada Kross.

tull

Hero
Ja men hur häftigt blir det då?

Jag skulle "glömma" att läsa Vapenmästaren om STYK och vilken skada den gör eftersom den sabbar för en häftig grej.

Låt STYK vara den STY som din trokka har säger jag.

freakpower

Veteran
Bland Tillhyggen.

Jo, och det gäller ju en Gurd på 30 kg. Det är nog inte så petigt. Den gör så mycket skada som verkar vettigt för något som väger 40 kg och svingas i hyfsat hög hastighet.

Öh, en hel del, alltså. Sedan borde man utrusta Gurden med spikar och grejer.

Edit: Och givetvis täcka den i tjära och tända eld på den... Vad mer?

Telephalsion

Swordsman
Utifrån den sidan i vapenmästaren skulle jag säga att det blir grundskada kross, plus 1T6 till om man träffar med hjälmen, (vilket också resulterar att Gürden slipper få likvärdig krosskada av träffen). Så 1T6 för att se vad som träffar, 1-2 (inte hjälmen på gurden, gurden får ont.) 3-5 (skallen på gurden, gurden får mindre ont) 6, hjälmspiken/(hornen?) ger blödning som en morgonstjärna.

Snow

Swashbuckler
Lätt: Ob(Ob1T6)T6 skada på båda. Först slår man en ObT6 för att se hur många tärningar båda får. Sen slår man separat skada. Sen skulle jag halvera traumat, en Gûrd är inte så vass som ett stridsgissel.

Regmolar

Swashbuckler
Om det inte redan tagits upp, gör en Gûrd enligt Vapenmästaren din grundskada Kross i skadeverkan. STYK är 30.

Dock är ju din gûrd 10 kg tyngre än Vapenmästarens referens; det är ca 33 %, och approximerar vi gûrden med en klubba och ger den egenskapen "extra tung klubba" ur tabellen med särskilda egenskaper, sid 72, får den +3 i skadeverkan, +2 i STYK och -1 i sitt andra SI (normala är 1/1) - BRYT är inräknas genom att vikten beror av tåligheten som ökar chockvärdet.

Har gûrden hjälm kan vi utgå från reglerna för knogjärn och stålhättor, vilka ger +1 i skadeverkan. Detta förutsätter dock att det är huvudet som träffar motståndaren.

Stats för din gûrd blir då:

Skada: K+Ob1T6
SI: 1/0
STYK: 32

Big Marco

Läskig
Regmolar said:
Om det inte redan tagits upp, gör en Gûrd enligt Vapenmästaren din grundskada Kross i skadeverkan. STYK är 30.

Dock är ju din gûrd 10 kg tyngre än Vapenmästarens referens; det är ca 33 %, och approximerar vi gûrden med en klubba och ger den egenskapen "extra tung klubba" ur tabellen med särskilda egenskaper, sid 72, får den +3 i skadeverkan, +2 i STYK och -1 i sitt andra SI (normala är 1/1) - BRYT är inräknas genom att vikten beror av tåligheten som ökar chockvärdet.

Har gûrden hjälm kan vi utgå från reglerna för knogjärn och stålhättor, vilka ger +1 i skadeverkan. Detta förutsätter dock att det är huvudet som träffar motståndaren.

Stats för din gûrd blir då:

Skada: K+Ob1T6
SI: 1/0
STYK: 32
Och hela det här svaret visar klockrent på hur fantastiskt Eon är. =)