Långsamt i övrigt också...
Det optimala stridssystemet...
<B>Anfallaren slår:</B>
Anfallsslag
<B>Försvararen slår:</B>
Försvarsslag
I Eon nu slår vi i våran spelgrupp alla dessa slag... (Involverad strid)
<B>Anfallaren slår:</B>
Anfallsslag
Ev. Träfftabellsslag
Ev. Skadeslag
Ev. Extraskadeslag
<B>Försvararen slår:</B>
Försvarsslag
Ev. Döds & chockslag
Då så vad har vi kvar att göra oss av med?
<B>Skadeslag</B> - Borde kunna avgöras med försvarsslagets effekt. Ju större effekt ju högre skada.
<B>Träfftabells slag</B> - Samma här borde kunna avgöras med anfallsslagets effekt. Dvs man måste alltid sikta någon stanns och effekten avgör hur nära man kommer. Lite som möjligheten att sikta högt och lågt.
<B>Extraskadesslag</B> - Avgörs av FÖRSVARARENS effekt...Dvs misslyckas försvararen helt så tar anfallet illa misslyckas försvaret bara lite så får man en rispa och undkommer med blotta förskräckelsen (Långt sår
<B>Döds och chockslag</B> - Hmm man kanske skulle ha kvar dessa slag för det är effektfullt när slumpen gör så att vissa fiender bara står pall för hur mycket som helst. (Hade en strid med en SLP som blev nerbankad och klarade chockslag med Ob7T6. Spelaren trodde jag fuskade)
<HR>
Nåväl vi fortsätter resonemanget...
Vi går över till tärningarna... Med nuvarande system så har man chans att misslyckas med allt man har för sig hur som helst, allt kan gå åt skogen. Skador kan bli hur höga som helst så allt är livsfarligt. Så ska det vara
Vad jag vill säga är att fördelarna med nuvarande system som jag vill behålla är:
[color:red]
1) Möjligheten att fumla med allt.
2) Möjligheten att all skadeverkan kan vara dödande.
</font color=red>
MEN enligt ovanstående så vore det bättre att "vända" på systemet. Alltså för att lyckas så måste man slå över ett visst värde. Ju högre man slår ju bättre går det. Anledningen är att ska man ha skador som ska kunna bli otäckt farliga och dödande så måste man ha ett system som ger Ob effekt på anfallsslaget. Öh...du kan få hur hög effekt som helst och eftersom skadan beräknas av effekten så kan du få hur hög skada som helst och då har man uppnått ett av de två målen ovan.
Nån som hänger med? Synpunkter...
//Jonas