Nekromanti Skador i Eon

don_tomaso

Veteran
Är det någon som har, som jag, irriterats sig på att EONs berömda träfftabeller är på tok för detaljerade. Är det ingen som har gjort så att man bara han slå träffområde, och sedan skippa alla extraskador, ett system sökes???

'Må kraften vara med er!' Salks sista ord som han ger sig ut på ännu ett äventyr!

Lucifer

Veteran
Själv tycker jag att det kan vara lite odetaljerat ibland även fast det är det mest detaljerade jag stöt på. När man får en pil i ögat hur kan man överleva, pilen skulle ju gå rättigenom skallen. Den måste ju träffa hjärnan, eller skjuter man så löst att den inte går igenom. En annan sak som är skum, hur kan man få en pil både i pannan och käken samtidigt. Det finns andra varianter t.ex. pil i örat och ögat samtidigt. för att det ska gå måste man skjuta väldigt snät. Det finns en del brister i skadesystemet, inte för att jag kulle kunna göra bättre själv men ändå.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"

don_tomaso

Veteran
Jag tänkte nu att man skulle kunna se hur mycket skador det blev, se hur många T och så det blir, sen slå en gång och se om tex ögat blev träffat. Slippa flera extraskador och saker som tex. inre blödningar. DEt kan man ju aldrig veta vid träffen om en artär gick av eller inte...

'Må kraften vara med er!' Salks sista ord som han ger sig ut på ännu ett äventyr!

Krille

Super Moderator
"Är det någon som har, som jag, irriterats sig på att EONs berömda träfftabeller är på tok för detaljerade. Är det ingen som har gjort så att man bara han slå träffområde, och sedan skippa alla extraskador, ett system sökes???"

Ett system finns här:

<A HREF="http://www.foxtail.nu/sh.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/sh.html</A> Klicka på "Ladda hem Skymningshem" och ladda hem PDF-filen med beta 8. Följ sedan indexet till stridsreglerna. Där finns ett snabbare skadesystem.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Alvdräpe

Veteran
"En annan sak som är skum, hur kan man få en pil både i pannan och käken samtidigt. Det finns andra varianter t.ex. pil i örat och ögat samtidigt. för att det ska gå måste man skjuta väldigt snät."

Slutsats: JFK-pil.

Vi måste trygga existensen för vår mänskliga ras och framtiden för våra rundörade barn.

Perenna

Swordsman
Målet står oftast inte absolut stilla, så en träff genom ögat och örat är väl inte helt omöjlig. Du behöver ju inte skjuta snett för att det skall fungera.

Däremot blir pannan och käken lite knepigare... ;)

Helmgast
Re: Modifiering

Exempelvis målpunkten "hjärna" på ett knytnävslag. Lite tråkigt, mycket roligare med "öra" eller "näsa", deformation, smärta och blod. Jätteroligt.

// Slut.

Helmgast
Käke, panna, öra

Smaffy lyckades skjuta en tung armborstskäkta genom käke, panna och öra. På en ond magiker dessutom.

// Slut.

Oceanliner

Warrior
Långsamt i övrigt också...

Det optimala stridssystemet...

<B>Anfallaren slår:</B>
Anfallsslag

<B>Försvararen slår:</B>
Försvarsslag

I Eon nu slår vi i våran spelgrupp alla dessa slag... (Involverad strid)

<B>Anfallaren slår:</B>
Anfallsslag
Ev. Träfftabellsslag
Ev. Skadeslag
Ev. Extraskadeslag

<B>Försvararen slår:</B>
Försvarsslag
Ev. Döds & chockslag

Då så vad har vi kvar att göra oss av med?

<B>Skadeslag</B> - Borde kunna avgöras med försvarsslagets effekt. Ju större effekt ju högre skada.

<B>Träfftabells slag</B> - Samma här borde kunna avgöras med anfallsslagets effekt. Dvs man måste alltid sikta någon stanns och effekten avgör hur nära man kommer. Lite som möjligheten att sikta högt och lågt.

<B>Extraskadesslag</B> - Avgörs av FÖRSVARARENS effekt...Dvs misslyckas försvararen helt så tar anfallet illa misslyckas försvaret bara lite så får man en rispa och undkommer med blotta förskräckelsen (Långt sår :)

<B>Döds och chockslag</B> - Hmm man kanske skulle ha kvar dessa slag för det är effektfullt när slumpen gör så att vissa fiender bara står pall för hur mycket som helst. (Hade en strid med en SLP som blev nerbankad och klarade chockslag med Ob7T6. Spelaren trodde jag fuskade)
<HR>
Nåväl vi fortsätter resonemanget...

Vi går över till tärningarna... Med nuvarande system så har man chans att misslyckas med allt man har för sig hur som helst, allt kan gå åt skogen. Skador kan bli hur höga som helst så allt är livsfarligt. Så ska det vara :)

Vad jag vill säga är att fördelarna med nuvarande system som jag vill behålla är:
[color:red]
1) Möjligheten att fumla med allt.
2) Möjligheten att all skadeverkan kan vara dödande.
</font color=red>
MEN enligt ovanstående så vore det bättre att "vända" på systemet. Alltså för att lyckas så måste man slå över ett visst värde. Ju högre man slår ju bättre går det. Anledningen är att ska man ha skador som ska kunna bli otäckt farliga och dödande så måste man ha ett system som ger Ob effekt på anfallsslaget. Öh...du kan få hur hög effekt som helst och eftersom skadan beräknas av effekten så kan du få hur hög skada som helst och då har man uppnått ett av de två målen ovan.

Nån som hänger med? Synpunkter...

//Jonas

Big Marco

Läskig
Slutsats: JFK-pil.

Fast i Eon blir det ju lite fel - "The magic bul...arrow" har ju en liten annan innebörd där. ,-)

-Marco Behrmann

Re: Långsamt i övrigt också...

varför?
Det är roligt att slå tärningar...stridsystemet i eon är ju underbart!
För att kommentera den ursprungliga frågan så upprepar jag at ett snabbare system fins i krigarens väg.
Den det är inte alls lika roligt!

"det är roligt att slå tärningar"

Oceanliner

Warrior
Re: Långsamt i övrigt också...

<I>"Det är roligt att slå tärningar...stridsystemet i eon är ju underbart!"</I>

Enligt min åsikt så är tärningsslagen ett nödvändigt ont som behövs enbart som slumpgenerator när man spelar. Kan man då åkalla denna slump så fort som möjligt utan att det stör själva berättanded så är det bra.

<I>"För att kommentera den ursprungliga frågan så upprepar jag at ett snabbare system fins i krigarens väg."</I>

Systemet i krigarens väg är bra men inte tillräkligt snabbt. Alltså för mycket tärningsslag hit och dit.
Därmed spånade jag lite på olika sätt att snabba upp inte bara skadesystemet utan hela stridssystemet.

<I>"det är roligt att slå tärningar"</I>

Instämmer så länge det inte stör berättandet för mycket, för i rollspel är ju tärningsslagen bara ett redskap för att hjälpa spelledaren att bedöma en viss situation. Vill man bara slå tärningar kan man ju spela Yatzy :)

//Jonas