Min son ville prova att spelleda och använder sig av min översättning modifiering av D6 Fantasy som regelsystem. Han ville dock absolut ha in skador i kroppsdelar i systemet så att jag satte ihop ett system för det som jag tycker känns bra på pappret men inte har hunnit prova i praktiken än så jag skulle gärna vilja ha synpunkter på det. Det förutsätter att man är bekant med D6-systemet.
Skador
Rollpersonen kan skadas av en massa olika saker som att träffas av fiendens vapen, falla från hög höjd, utlösa en fälla, bli sjuk eller förgiftad.
Skada mot tålighet
Då rollpersonen blir skadad gör man ett motståndsslag för att se hur allvarligt skadad han blir eller om han är tålig nog att klara sig utan skada. Motståndsslaget utgörs av ett slag för skadan som jämförs med ett slag med rollpersonens Tålighet.
Om tålighetsslaget är högre än eller lika med skadeslaget har rollpersonen klarat sig utan någon skada som påverkar honom. Det behöver inte betyda att han i praktiken är oskadd. Han kan fortfarande ha fått ett mindre sår eller ett rejält blåmärke men det är ingenting som påverkar honom.
Om skadeslaget däremot är högre än tålighetsslaget har rollpersonen skadats och hur skadad han blivit beror på hur mycket högre skadeslaget var, vilket kan utlösas i tabellen här intill.
Skadeslag - Tålighetsslag Skadenivå
0 eller mindre Skråma
1-5 Omtöcknad
6-10 Skadad / Allvarligt skadad
11-15 Utslagen
16-20 Dödligt skadad
21 eller mer Död
Omtöcknad
En omtöcknad rollperson har fått en skada som påverkar honom under en kortare stund och han får därför -1T på alla handlingar den nuvarande och nästföljande rundan.
Skadad / Allvarligt skadad
En skadad rollperson faller till marken om han inte lyckas med ett normalt Tålighetsslag och kan inte agera under resten av rundan. Han får sedan -1T på alla handlingar som rimligen kan påverkas av hans skada tills dess att skadan har läkt.
En skadad rollperson som skadas på nytt är allvarligt skadad. Han måste göra ett nytt slag för att hålla sig på benen men den här gången är slaget Ganska svårt. Han får därefter -2T på alla handlingar som rimligen kan påverkas av hans skada tills dess att skadan har läkt.
Skadas han ytterligare en gång blir han utslagen.
Utslagen
En utslagen rollperson förlorar medvetandet i T6[FONT=Times New Roman, serif]·[/FONT]10 minuter. När han vaknar till medvetande kan han inte göra något ansträngande och bara med en stor viljeansträngning stappla eller krypa kortare sträckor. Rollpersonen kan väckas från sin medvetslöshet av en annan person om denna lyckas med ett normalt slag med Första Hjälpen. En utslagen rollperson som skadas på nytt är döende.
Döende
En döende rollperson är medvetslös och kan inte göra någonting förrän han fått läkarvård. Slå 2T i slutet av varje runda. Om slaget är lägre det antal rundor rollpersonen varit döende så avlider rollpersonen. En annan rollperson kan stabilisera en döende rollperson genom att lyckas med ett ganska svårt slag med första hjälpen. Den skadade rollpersonen räknas fortfarande som döende och måste få läkarvård inom ett par timmar för att han inte ska avlida. En döende rollperson som skadas på nytt är död.
Skador i kroppsdelar
Om det är en kroppsdel som skadats kan effekten av skadan bli lite annorlunda om det är rollpersonens Huvud som träffats ökar skadan med 1T men i övrigt hanteras skador i huvudet och kroppen precis som vanligt.
Skador i armar och ben
Om skadan orsakats av en knytnäve, ett trävapen eller någonting motsvarande minskar skadan med 1T. Man använder samma skadenivåer för armar och ben som för kroppen men mer beskrivande namn är Obrukbar i stället för Utslagen, Sargad i stället för Döende och Förstörd i stället för Död.
Lindrigare skador påverkar bara den träffade kroppsdelen och påverkar inte rollpersonens generella skadenivå men är armen eller benet tillräckligt skadat påverkas hela rollpersonen. Då en arm eller ett ben räknas som utslaget orsakar det rollpersonen en skada, därefter påverkas inte rollpersonens generella skadenivå av ytterligare skador i den armen eller benet. Undantaget utgörs av blodförlust från en sargad eller förstörd kroppsdel.
När man ska avgöra hur mycket avdrag rollpersonen får på en handling så adderar man avdrag för hans generella skadenivå och hans skada i en arm eller ett ben då armen eller benet ska användas.
Omtöckning
Då en arm eller ett ben blir omtöcknat får rollpersonen -1T på alla handlingar som kräver att han använder den skadade armen eller benet den nuvarande och nästföljande rundan.
Skada / Allvarlig skada
Om rollpersonen får en skada i en arm eller ett ben får han -1T på alla handlingar som kräver att han använder handen eller benet tills dess att skadan har läkt. Är det ett ben som är skadat modifieras dessutom hans förflyttning med -2.
Om rollpersonen får en skada till i samma kroppsdel räknas kroppsdelen som allvarligt skadad och han får då -2T på alla handlingar som kräver att kroppsdelen används. Är det ett ben som skadats räknas modifieras dessutom hans förflyttning med -5.
Om rollpersonen får ytterligare en skada i samma kroppsdel räknas den som utslagen / obrukbar.
Utslagen / Obrukbar
En utslagen kroppsdel helt obrukbar och kan inte användas innan den har läkt. Om kroppsdelen skadas igen räknas den som döende / sargad.
Döende / Sargad
En döende kroppsdel är sargad men går att rädda om rollpersonen får läkarvård inom ett par timmar. Om spelledaren bedömer att skadan har orsakat en kraftig blödning gäller samma regler för blodförlust som vid en död / förstörd kroppsdel. Om kroppsdelen skadas igen räknas den som död / förstörd.
Död / Förstörd
En död kroppsdel är helt förstörd, den kan exempelvis vara avhuggen, söndertrasad eller mosad och måste amputeras. Kroppsdelen måste stabiliseras på samma sätt som en döende rollperson för att han inte ska förblöda men slaget görs med 3T6 och det räcker med ett normalsvårt slag för att lyckas. Om man slår under antalet rundor innebär det dessutom inte automatiskt att rollpersonen dör. I stället ökar hans generella skadenivå ett steg tills han är döende.
Skador
Rollpersonen kan skadas av en massa olika saker som att träffas av fiendens vapen, falla från hög höjd, utlösa en fälla, bli sjuk eller förgiftad.
Skada mot tålighet
Då rollpersonen blir skadad gör man ett motståndsslag för att se hur allvarligt skadad han blir eller om han är tålig nog att klara sig utan skada. Motståndsslaget utgörs av ett slag för skadan som jämförs med ett slag med rollpersonens Tålighet.
Om tålighetsslaget är högre än eller lika med skadeslaget har rollpersonen klarat sig utan någon skada som påverkar honom. Det behöver inte betyda att han i praktiken är oskadd. Han kan fortfarande ha fått ett mindre sår eller ett rejält blåmärke men det är ingenting som påverkar honom.
Om skadeslaget däremot är högre än tålighetsslaget har rollpersonen skadats och hur skadad han blivit beror på hur mycket högre skadeslaget var, vilket kan utlösas i tabellen här intill.
Skadeslag - Tålighetsslag Skadenivå
0 eller mindre Skråma
1-5 Omtöcknad
6-10 Skadad / Allvarligt skadad
11-15 Utslagen
16-20 Dödligt skadad
21 eller mer Död
Omtöcknad
En omtöcknad rollperson har fått en skada som påverkar honom under en kortare stund och han får därför -1T på alla handlingar den nuvarande och nästföljande rundan.
Skadad / Allvarligt skadad
En skadad rollperson faller till marken om han inte lyckas med ett normalt Tålighetsslag och kan inte agera under resten av rundan. Han får sedan -1T på alla handlingar som rimligen kan påverkas av hans skada tills dess att skadan har läkt.
En skadad rollperson som skadas på nytt är allvarligt skadad. Han måste göra ett nytt slag för att hålla sig på benen men den här gången är slaget Ganska svårt. Han får därefter -2T på alla handlingar som rimligen kan påverkas av hans skada tills dess att skadan har läkt.
Skadas han ytterligare en gång blir han utslagen.
Utslagen
En utslagen rollperson förlorar medvetandet i T6[FONT=Times New Roman, serif]·[/FONT]10 minuter. När han vaknar till medvetande kan han inte göra något ansträngande och bara med en stor viljeansträngning stappla eller krypa kortare sträckor. Rollpersonen kan väckas från sin medvetslöshet av en annan person om denna lyckas med ett normalt slag med Första Hjälpen. En utslagen rollperson som skadas på nytt är döende.
Döende
En döende rollperson är medvetslös och kan inte göra någonting förrän han fått läkarvård. Slå 2T i slutet av varje runda. Om slaget är lägre det antal rundor rollpersonen varit döende så avlider rollpersonen. En annan rollperson kan stabilisera en döende rollperson genom att lyckas med ett ganska svårt slag med första hjälpen. Den skadade rollpersonen räknas fortfarande som döende och måste få läkarvård inom ett par timmar för att han inte ska avlida. En döende rollperson som skadas på nytt är död.
Skador i kroppsdelar
Om det är en kroppsdel som skadats kan effekten av skadan bli lite annorlunda om det är rollpersonens Huvud som träffats ökar skadan med 1T men i övrigt hanteras skador i huvudet och kroppen precis som vanligt.
Skador i armar och ben
Om skadan orsakats av en knytnäve, ett trävapen eller någonting motsvarande minskar skadan med 1T. Man använder samma skadenivåer för armar och ben som för kroppen men mer beskrivande namn är Obrukbar i stället för Utslagen, Sargad i stället för Döende och Förstörd i stället för Död.
Lindrigare skador påverkar bara den träffade kroppsdelen och påverkar inte rollpersonens generella skadenivå men är armen eller benet tillräckligt skadat påverkas hela rollpersonen. Då en arm eller ett ben räknas som utslaget orsakar det rollpersonen en skada, därefter påverkas inte rollpersonens generella skadenivå av ytterligare skador i den armen eller benet. Undantaget utgörs av blodförlust från en sargad eller förstörd kroppsdel.
När man ska avgöra hur mycket avdrag rollpersonen får på en handling så adderar man avdrag för hans generella skadenivå och hans skada i en arm eller ett ben då armen eller benet ska användas.
Omtöckning
Då en arm eller ett ben blir omtöcknat får rollpersonen -1T på alla handlingar som kräver att han använder den skadade armen eller benet den nuvarande och nästföljande rundan.
Skada / Allvarlig skada
Om rollpersonen får en skada i en arm eller ett ben får han -1T på alla handlingar som kräver att han använder handen eller benet tills dess att skadan har läkt. Är det ett ben som är skadat modifieras dessutom hans förflyttning med -2.
Om rollpersonen får en skada till i samma kroppsdel räknas kroppsdelen som allvarligt skadad och han får då -2T på alla handlingar som kräver att kroppsdelen används. Är det ett ben som skadats räknas modifieras dessutom hans förflyttning med -5.
Om rollpersonen får ytterligare en skada i samma kroppsdel räknas den som utslagen / obrukbar.
Utslagen / Obrukbar
En utslagen kroppsdel helt obrukbar och kan inte användas innan den har läkt. Om kroppsdelen skadas igen räknas den som döende / sargad.
Döende / Sargad
En döende kroppsdel är sargad men går att rädda om rollpersonen får läkarvård inom ett par timmar. Om spelledaren bedömer att skadan har orsakat en kraftig blödning gäller samma regler för blodförlust som vid en död / förstörd kroppsdel. Om kroppsdelen skadas igen räknas den som död / förstörd.
Död / Förstörd
En död kroppsdel är helt förstörd, den kan exempelvis vara avhuggen, söndertrasad eller mosad och måste amputeras. Kroppsdelen måste stabiliseras på samma sätt som en döende rollperson för att han inte ska förblöda men slaget görs med 3T6 och det räcker med ett normalsvårt slag för att lyckas. Om man slår under antalet rundor innebär det dessutom inte automatiskt att rollpersonen dör. I stället ökar hans generella skadenivå ett steg tills han är döende.