Nekromanti Skador på föremål, rustningar och sköldar

G

Guest

Guest
Jag måste återvända till ett ämne som vi snuddat vid tidigare.

Det gäller skador på rustningar och sköldar.

Applicerar man dessa regler (PH 166) även när rustning och sköld bärs i strid? Eller är det allena när en anfallare uttryckligen vill förstöra rustningen/skölden?

Ex: Mina spelare har stomat en borg full med orcher. Orchernas hövding rusar mot Paladinen Pala med sin dubbelyxa. Han svingar den med full kraft och träffar Pala.
13 i skada. Således överstiger skadan hardness för rustningen som är 10. Ska jag då subtraherar 3 från rustningens HP?

Jag tycker det finns en viss logik i detta, för en rustning och sköld som tar emot flera hårda träffar slits ut med tiden.

Men jag är tacksam för hjälp med tolkningen i denna fråga!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Applicerar man dessa regler (PH 166) även när rustning och sköld bärs i strid?
Nej.

Eller är det allena när en anfallare uttryckligen vill förstöra rustningen/skölden?
Och bara om den inte används av någon just då.

Alltså, reglerna tillåter inte att man med vapenkraft slår sönder någons pansar i strid. Be mig inte hitta referensen till det just nu, men jag är helt säker på att det nämns någonstans.

Endast vissa mycket speciella attacker (typ, grönt slem och rostmonster) skadar folks rustning medan de har den på sig.

/Mikael

Edit: Stirrade så mycket på ordet rustning att jag missade att påpeka att man kan avsiktligt söndra en sköld på samma sätt som ett vapen. Och du frågade ju både om rustning och sköld.

Pom

Swashbuckler
Som jag fattar det tar rustningar och sköldar normalt inte skada av attacker.

Utom:

- Om du med berått mod siktar på att skada skölden istället för bäraren (se Sunder, PHB:158). Man kan inte göra detta mot en buren rustning, bara mot en sköld (eller ett vapen eller någonting annat buret som inte är en rustning).

- Om du rullar "1" när du slår ett save mot en magisk attack. Då kollar man på tabell 10-1 (PHB:177) och slår 1d4 för att se vilket av de fyra troligaste föremålen som påverkas. Sköld kommer högst på listan, rustning därnäst.

- Om man råkar ut för någon specialattack som rakt ut sägs angripa rustningen - som green slime och en del oozes.

- Om skölden eller rustningen ligger oanvänd någonstans och man ställer sig och bankar på den.

Hm. Men vad blir det för effekt om man kör som i ditt exempel? Rustningarna går sönder rätt snabbt.

Leather armor: hardness 2, hp 10. Orchhövdingen slår sönder lädret helt med en träff. Medelmåttige Sven med sitt kortsvärd strimlar lädret på 3 träffar eller så. Detta blir rätt konstigt, så någon modifikation får man nog lägga in om man vill att någon någonsin skall skaffa läderrustning.

Metallrustningarna kan däremot hålla många strider. De har alla hardness 10, vilket kräver crits eller riktigt bra slag med tunga vapen för att alls penetrera för medelmåttor. Men efter ett äventyr med en racka hyggligt utmanande strider är de förmodligen kaputt, de också.

OK, det blir en lite självklar slutsats från min sida: om man vill att rustningarna skall gå sönder varje äventyr och inte har något emot lite extra bokföring så kan man gott införa det, fast lädret behöver lösas. Höja hardness kan man ju göra och betrakta rustningslädret som extra välgjort just för att tåla sådant.

Själv nöjer jag mig med grundreglerna här. Utropet av ångest från en spelare förra spelmötet när hans episke fighter blev av med sin teleporteringshjälm precis när den bäst behövdes tillfredsställde mina rustningskrossartendenser lagom... :gremelak: