Nekromanti Skador & Rustningar

Oreh

Warrior
Jag har spelat Eon i flera år men en sak har jag aldrig blivit riktigt klok på. Det gäller skador när man bär rustning.

Låt säga att man har ett läderharnesk, den absorberar H3, K4, S3.
:t6r-2: :t6r-3: :t6r-4: :t6r-4: En skadeverkan på 13 tillfogat med ett svärd ger då 10 i skada på bäraren.
:t100:Träffen tar i Bröstkorgen (65),
:t10:den allvarliga skadan blir Pulsåder (4) Trauma: 5, Smärta: 5, Blödning: 20.
-Massor av blod och allt är frid och fröjd :gremlaugh: ...men så kontrollerar man om själva harnesket har pajat som har Bryt 14. Men nopp ingenting händer med harnesket, helt och fint som aldrig förr!!!! Det krävs ju en skadeverkan på 15 för att det skall hända nåt!?!?!?!?

Liknande kan inträffa med metalrustningar där man kan få ytliga blödande sår (inreblödningar?) utan att skärandevapen tränger genom pansaret.

Visst kan man räkna all hugg- och stickskada som kross om skadeverkan inte överstiger BRYT, om man tycker detta är ett jätte problem, eller är ett regelfreak. Själv bryr jag mig egentligen inte är bara lite intresserad av att få veta hur folk tänker kring detta.

Big Marco

Läskig
Det är en fråga om betraktning - i spelvärlden så har givetvis harnesket ett hål, en reva, av hugget. Men regelmekaniskt så påverkar inte denna reva harneskets funktion.

Gemstone

Swordsman
Alternativt så har hugget träffat i en glipa och därmed så har inte harnesket skyddat alls.

Fungerar dock bara om glipor kan förekomma

Poseur

Swashbuckler
Eller så kan faktiskt skärsår förekomma under mjuka skydd även om skyddet inte går sönder... nån mer insatt i fysik kanske kan förklara.

Men jag har skurit mig flera gånger utan att "skyddet" gick sönder.
En gång bara papper.
En gång någorlunda tjocka kläder.
En gång läderjacka.

Detta tror jag bara gäller mjukt skydd.eller snarare ganska säker. annars hålelr jag med tidigare svarande

Wilmer

Hero
Gör en husregel

HUSREGEL:

BRYT hos en rustning minskar med 1 per extraskada (eller per 10 reducerad skadeverkan i Eon3s fall).

Archelon

Veteran
Dock så är det så att för att punktera lungan krävs en reducerad skadeverkan på minst 10. Och ABS (för alla rustninstyper) + 10 överstiger "alltid" Bryt förutom på typ stick för ringbrynja, där stickande saker ändå kanske kan peta mellan ringarna utan ringbrynjan går sönder.

Så du kan inte punktera lungan eller åsamka andra allvarliga skador på nån utan att bryt sjunker.

Poseur

Swashbuckler
Som Archelon skrev hålelr ajg med på.

Men som sagt för mindre skärsår och liknande kan man skära igenom mjuka rustningar utan att dem går sönder.

När det gälelr allvarliga skador så minskas ju alltid brytvärdet.

Nånting som behövs i alla rollspel kallas sunt förnuft.

Nånting som jag bråkade med en gammal SL tidigare var förljande.
(jag) Jag siktar på glipor i hans helrustningsharnesk)
(SL) Det finns inga glipor i harnesket , det är en helrustning.
(jag) Men herre Gud?du sa ju nyss att trukhen högg upp ett stort jack som gick igenom harnseket med sin storyxa?
(SL) Jasså? jajustja det gjorde han. jaja då finns det väl en glipa i harnesket.
(jag) Tack.

(regelmekansikt)
thruken hade åsmakat riddarens helrustning runt 30 i skada i bröstet efter reducering och brytvärdet hade minskat. så i detta fall bildades även en "glipa" som det gick att sikta i.

/poseur hoppas det gav någonting iallafall.

Regmolar

Swashbuckler
Som Marcoh sade; precis som skyddsvärdet är Bryt en abstraktion av hur länge rustningen håller; precis som FV är en godtycklig stegskala för braighet är Bryt en godtycklig stegskala för helhet; det är därför det här inte kan användas för att beräkna saker i verkligheten.

Så; att man inte förlorar bryt innebär att skadan i rustningen inte var så pass allvarlig att den minskar hållbarheten (smal reva, knappt märkbar inbuktning, litet hål).