Nekromanti Skador som är roliga?

antorax

Swordsman
Hej.

Öööh, som de flesta av er sitter jag till och från och pular med egna rollspelsprojekt. för tillfället så är jag inne på skador, och hur mkt skador man tål. dels ur en realistisk synvinkel, och dels ur en synvinkel som även tar mer hänsyn till att det ska vara trevligt att spela.

hur mkt stryk skall man kunna ta innan man däckar?

Troberg

Sinister eater
Jättesvår fråga, som det naturligtvis inte går att ge ett enkelt svar på.

Värt att tänka på är dock att, enligt min ödmjuka åsikt, det ska vara relativt enkelt att bli utslagen, men relativt svårt att dö. Det gynnar rollspelandet (ger skojiga situationer som fångenskap, spelarna drar på sig fångar och sånt), det ger kontinuitet (karaktärerna dör inte stup i kvarten), det har fortfarande ett pris att förlora (de flesta fiender har ju trots allt en anledning att attackera) och det funkar bättre i långa kampanjer.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Trådflytt

Trådar om tillverkningen av rollspel, såsom din, hör hemma på forumet för Rollspelsmakande och flyttas således dit från Rollspelsforumet.

Johan K

Gammal & dryg
hur mkt stryk skall man kunna ta innan man däckar?
Well, det är litetill mans...
En stor & stark biff som har tränat upp sig tar ju kanske lite mer box, än vad en som suttit vid skrivborde hela sitt liv gör.
Finns det inte åxå vissa kamsportsgrenar somm an just tränar upp sin tålighet till absurdum ??
Så för att svara på frågan, tror det är dels personligt hur mycket man kan ta & även rent fysiskt.
Jag menar, för min del så skulle jag mot all förmodan ligga däckad efter en eller 2 smällar imot skallen.

/ Johan K, som har slut på surftiden för denna dag på bibblan... =/

Pom

Swashbuckler
Det är kul om det inte finns öar av strikt realism i ett annars orealistiskt system - och tvärtom. Om man t ex lätt klarar av en massa sår av medeltidsvapen men genast sänks av ett 4m fall krävs att stämningen i spelet verkligen rättfärdigar den skillnaden.

Rent personligt tycker jag dessutom om spel där man inte får en massa gradvisa minus på saker och ting i takt med att man blir skadad.