Nekromanti skador

kanpai

Veteran
Joined
30 Nov 2001
Messages
5
Location
Stockholm
det har varit många skade-disskutioner på senare tid. därför har jag bara en liten sak att säga.
när man börjar prata om att vapen gör lite i skada osv säger många att det ofta kan räknas som dåliga träffar eller snuddar.

men tänk om en jäkligt bra skytt skjuter och får en effekt på kanske 15. borde den snubben egentligen inte få mer i skada då?
eller om man använder en kikarsikte t ex. om det är vindstilla och man har kikarsikte borde det inte kunna bli än dålig träff. kanske om målet rör sig, men det kan bara handla om någon knappt cm skillnad om någon går eftersom att en höghastighetskula praktiskt taget träffar samtidigt som man trycker ner avtryckaren.

jag tror jag har uppfunnit ännu en ny regel:
för varannan effektgrad som det blir när man skjuter så gör vapnet en poäng mer i skada; detta är för att simulera att det är en duktig skytt oh den träffar bättre. (om man har kikarsikte blir det redan lättare att träffa, vilket gör att det blir högre effekt).
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

för varannan effektgrad som det blir när man skjuter så gör vapnet en poäng mer i skada; detta är för att simulera att det är en duktig skytt oh den träffar bättre.

<hr></blockquote>



Jag skulle säga att eftersom träffområdena är såpass små så får man vara en FRUKTANSVÄRT skicklig kombattant om man skall vara förmögen att göra större skada än gemene man bara för att man träffar bättre i underarmen, till exempel.
Om man nu är såpass bra, varför sköt man inte fienden i halsen istället?

Nej man skulle kunna tillåta att en hög effekt på träffslaget modifierar slaget på träfftabellen istället. Kanske Ett delområde per 5 i effekt eller så.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Effekt och kvalitet

"men tänk om en jäkligt bra skytt skjuter och får en effekt på kanske 15."

Effekten spelar egentligen ingen roll i måttet av kvalitet på handlingen. N2 har egentligen en fyrastegs kvalitetsskala - fummel, misslyckat, lyckat, perfekt. "15" är helt enkelt inte ett värde som passar in på den kvalitetsskalan, utan det används huvudsakligen när man vill jämföra ett färdighetsslag med ett annat.

Det finns naturligtvis ingenting som hindrar att du uppfinner nya regler, men IMHO så bör man också vara medveten om mekanismen bakom reglerna, och varför de är byggda som de är.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Effekt och kvalitet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Effekten spelar egentligen ingen roll i måttet av kvalitet på handlingen. N2 har egentligen en fyrastegs kvalitetsskala - fummel, misslyckat, lyckat, perfekt. "15" är helt enkelt inte ett värde som passar in på den kvalitetsskalan, utan det används huvudsakligen när man vill jämföra ett färdighetsslag med ett annat.

<hr></blockquote>



Med färdighetsvärden som ligger inom ramen för det normala, krävs det inte ett perfekt slag för att få 15 i effekt?

Sebastian
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Effekt och kvalitet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Effekten spelar egentligen ingen roll i måttet av kvalitet på handlingen. N2 har egentligen en fyrastegs kvalitetsskala - fummel, misslyckat, lyckat, perfekt. "15" är helt enkelt inte ett värde som passar in på den kvalitetsskalan, utan det används huvudsakligen när man vill jämföra ett färdighetsslag med ett annat.

<hr></blockquote>



Med färdighetsvärden som ligger inom ramen för det normala, krävs det inte nästan ett perfekt slag för att få 15 i effekt?

Sebastian
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Effekt och kvalitet

"Med färdighetsvärden som ligger inom ramen för det normala, krävs det inte nästan ett perfekt slag för att få 15 i effekt?"

Jo, men eventuell ökad skadeverkan beror då på att man slog ett perfekt slag, inte att man fick effekt 15.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Sant så länge man slår på en slump träff på en träfftabel så kan man inte hävda att man siktade för att göra skada oavsett vilken effekt man fick.

Det som vore mer troligt vore att ge plus skada för att sikta på en speciell kroppsdel eller delområde.
T.ex. öka skadan med +2 då man siktar på huvudet och öka med +4 då man siktar på halsen osv

Om jag kommer ihåg rätt så bytte man +4 mot en tärning i N1 vet dock inte om så ännu är fallet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Effekt och kvalitet

"självklart träffar en bättre skytt på bättre ställen"

...vilket simuleras i form av att den bättre skytten är bra nog för att kunna använda regeln om Måtta.
 
Top