Nyx
Jag tycker om skador som spelar roll och som är en integrerad del i systemet. I
Nyx använder jag abstrakta skador, vilket innebär att man tar skador i alla typer (socialt, mentalt, kroppsligt) av konflikter och handlingar. När skada uppkommer har man valet att antingen ta det som utmattning (mild skada) eller skada (allvarlig skada). Utmattning försvinner efter den relevanta scenen. Det gör inte skada och här kommer vi in på det jag tycker är roligt och bra. Väljer man utmattning blir effekten större, men kortvarig. väljer man skada blir den inte lika kännbar, men i gengäld mycket svårare att bli av med. Det här valet har visat sig mycket intressant i spel sedan och både jag och Dimfrost använder det sedan vi filosoferade om skador tillsammans förra sommaren eller så.
Skada försvinner på samma sätt som man ändrar en rollpersons aspekter i vanliga fall, vilket innebär att det måste vara förankrat i berättelsen. Det betyder att en skada på attributet Interaktion inte bara kan strykas, utan att rollpersonen faktiskt måste göra något som i spel motverkar och tar bort effekten av skadan. I övrigt påverkar skadan karaktären på samma sätt som alla andra aspekter och är också uppbyggd på samma sätt. Man skriver alltså inte att man tar en skada på Interaktion, utan istället får man en aspekt som beskriver vari skadan består (exempelvis "tappat ansiktet på kungens middag" eller "skuldsatt").
Poängen är i alla fall att skador spelar roll i
Nyx och att de har en plats i berättelsen och systemet. De är inte bara siffror på rollformuläret. Samtidigt erbjuds ett intressant taktiskt val.