"Jag skapa en rollperson som är adling riddare och jag vill min rp ska ha en egen väpnare. Kan ni berättar hur får man egen väpnare om man måste köra visa kraver."
Kraven är ungefär följande på rollpersonen:
1) Du måste vara adlig.
2) Du måste på något sätt kunna försörja din väpnare. Det innebär oftast en förläning, att du har tagit tjänst som husriddare hos någon annan som har en förläning, eller får en kasse pengar hela tiden från din familj.
3) Du måste känna någon annan adlig person, som har en son och som harr såpass stort förtroende för dig att han är villig att låta dig sköta sonens träning till riddarslaget. Du behöver med andra ord en kasse kontakter som kan bistå med en son.
En väpnare är egentligen en slags "riddarlärling". Hans jobb är att passa upp på sin herre, putsa vapen och rustning, sköta häst, resa tält, laga mat, springa ärenden etc. I utbyte mot dessa tjänster så får väpnaren träning i allt vad det innebär att vara riddare: ridkonst, vapenlek, etikett et cetera. När väpnartiden är över (vanligen nånstans vid 21 års ålder) så kan väpnaren få riddarslaget och själv bli riddare.
Det innebär att väpnaren måste vara son (eller möjligen dotter) till en annan adelsman, och det pågår en hel del politiskt spel om vem som ska bli väpnare till vem. Det anses ofta vara en ära att få förtroendet att träna en annan mans son till riddare, och ju mer inflytelserik väpnarens far är desto större är äran. Det innebär också att väpnarens far måste ha stort förtroende mot riddaren som ska lära upp hans son. Det är inte vilken landsortsriddare som helst som får den äran.
Du kan även anta en vapensven, det vill säga en ofrälse person som enbart är till för att sköta om din häst, din rustning och dina prylar, samt passa upp på dig och springa ärenden. Då gäller egentligen bara krav 1 och 2. Ofta kallas även vapensvenner för väpnare på svenska, men det är egetnligen mest på grund av slarv eller okunskap.