Nekromanti Skaffa lägenhet i Stockholm

Übereil

Swashbuckler
Jag är en såndär arbetslös. De flesta jobben inom min branch (IT) finns i Stockholm. För att få jobb i Stockholm så vore det väldigt bra om jag bodde i Stockholm eller i alla fall var på väg att flytta dit.

För att flytta till Stockholm måste man ha en lägenhet i Stockholm att flytta till. Och det är det den här tråden handlar om - hur hittar man en lägenhet i Stockholm? Vilka sidor är bra att leta på etc?

Übereil

anth

Vetefan
Har du kollat med tockholms Stads Bostadsförmedling?

Om du inte är för kräsen på VAR du bor i Stockholm så finns det lägenheter.
Det stora problemet i ditt fall ett Moment22: du har inget arbete därför får du ingen bostad, men du har ingen bostad därför får du inget arbete.

Har du möjlighet att låna ett par månadshyror av föräldrar? Det underlättar i hyresförhandlingar om du kan visa betalningsförmåga fastän du inte har arbete.

G

Guest

Guest
Är du villig att initialt pendla långa sträckor så öppnar ännu fler dörrar sig. Enköping/uppsala etc.

Sen så finns det flera bostadsförmedlingar/köer förutom Stockholm Stadsbostadskö.
Hässelbyhem t.ex. har ingen regelrätt kö utan man blir istället kallad till visning om man är intressant. Antar att de kolla sådant som lön, tidigare referenser och antalet sökande kontra bostadsytan.
Så om du lyckas hitta ett andrahandskontrakt så kan det vara värt att registrera dig där.

Kan för övrigt föreslå att du skriver upp dig på den vanliga bostadskön här i stan redan nu. Det tar väl ett par år innan man ens har en chans att få en lya genom den. :gremtongue:

Möller

Hubert Hortlax
Stockholm är stort, om man räknar hela länet. Enköping och Uppsala kan visserligen funka, men titta i ytterförorterna först.

BotkyrkaByggen har några lägenheter i Norsborg. Tunnelbanan nära.

Även Nynäshamns Bostäder har lägenheter. Visserligen ersätts pendeltåget med bussar fram till November, men sedan ska det bli bättre.

Dilandau

Myrmidon
Om du ska flytta till Stockholm INNAN du fått jobb är det i princip bara en väg som gäller: hyra i andra hand. Där kan t.ex. Blocket vara ett bra ställe att hålla ögonen på.

Tänkt på att det är jävligt dyrt att hyra i andra hand. Vill du bo centralt, innanför tullarna, får du lätt räkna med 8000+ i hyra för en etta.

Det viktigaste, tror jag, är att vara realist och inte ha för höga krav.

Dilandau

Myrmidon
Möller said:
Stockholm är stort, om man räknar hela länet. Enköping och Uppsala kan visserligen funka, men titta i ytterförorterna först.
Indeed. Ju längre ut i tunnelbanenätet, eller längs pendeltågslinjerna, man kommer desto lättare och billigare är det att hitta lägenhet.

Om du sen råkar få jobb på andra sidan av staden så kan det såklart blir helvetiskt långa resor till och från jobbet. Men då är det väl bara att flytta igen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Edlund said:
så kan det såklart blir helvetiskt långa resor till och från jobbet.
Seconded.

Jag har själv börjat fundera på att överge Nynäshamn för något lite närmare Täby. Har inget emot lite pendling, (nån timme kanske), vill helst inte betala mer än typ 5 papp i hyra, hyr helst förstahand, helst kommunalt bostadsbolag. Utanför tullarna funkar finfint för mig. Nån som har några tips?

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Jag har själv börjat fundera på att överge Nynäshamn för något lite närmare Täby. Har inget emot lite pendling, (nån timme kanske), vill helst inte betala mer än typ 5 papp i hyra, hyr helst förstahand, helst kommunalt bostadsbolag. Utanför tullarna funkar finfint för mig. Nån som har några tips?
Om du redan har en lägenhet så kan du ju se dig om efter någon som vill byta. Vet att det finns någon sajt som heter Björns bytare, har aldrig använt det själv dock.

Känner inte till Täby så väl, men har intrycket av att allt mellan stan och Täby är svindyrt, så kanske lägre ut längs roslagsbanan?

Grejen med stockholm är att tvärförbindelserna är värdelösa. Bor man längs en tåglinje så är det ett helvete att ta sig till en plats som ligger längs en parallell tåglinje. Så en tumregel är att noga kolla upp restider - och frekvens - innan man bestämmer något.

anth

Vetefan
krank said:
Jag har själv börjat fundera på att överge Nynäshamn för något lite närmare Täby.
Eftersom Åva bara ligger ett stenkast från Roslags Näsby där Roslagsbanan delar sig har du ju ypperliga möjligheter att leta bostad både i Vallentuna och i Åkersberga/Österskär - det borde inte vara helt omöjligt att få tag på något billigt där.

Jag vet inte om Vitulv har kvar några kontakter i Åkersberga.