Nekromanti Skall det vara på detta viset?

Vistfare

Veteran
En gång när jag spelade Eon så var det en utav rollpersonerna som fick en pil genom handen.
Han dog efter ett tag! Man kan faktiskt inte dö av blodförlust i handen, inte vad jag vet.
Jag tycker att reglerna blev lite överdrivna där, är det alltid så att man skall behöva slå om man skall överleva så fort man får ett litet skärsår på lillfingret?

Sadaigh

Swordsman
Hejsan Vistfare (Jonte, var du sjuk idag?) Jag var med när Johan fick det där pilskottet i handen, hehe...! Och det kan ju spekuleras i om man måste slå Dödsslaget då... För t.ex. som du ironiskt sade; "behöva slå om man skall överleva så fort man får ett litet skärsår på lillfingret?" Hehe, ok det beror ju helt på hur skadan är, dock så ska man slå ett Trauma slag förmodligen... jaja (Jonte, kan du vara med i helgen å lira? Lör- Sön)

Låt mig gissa, ingen spelare hade Läkekonst ch inget bandage lades på?
Annars skulle han inte dött utan rejäl otur. Om han också hade fått ligg till sängs med ordentlig omvårdnad ('man är väl inte vek heller?') så hade det inte varit någon som helst fara.

PS. En gång fick en av mina karaktärer armen avbiten avv ett troll, vred sig loss, sprang några hundra meter, stöp ner och dog...

"Man kan faktiskt inte dö av blodförlust i handen"

Man kan inte dö av blodförlust i Eon!

Men om han redan hade en massa trauma,o fick en grundskada till, o dog av den, så är det inget konstigt. Samlad skadechock o sånt...systemet lägger av.

Baron Marak

Swordsman
Min defintion på 1 i BT:
Ta en kniv... Gärna lite ovass för att det ska bli lite mer otrevligt...
Lägg kniven i handen med bladet in mot köttet där det härliga blodet rinner. Nyp åt hårt och dra kniven ut ur handen ganska långsamt.
Viss blöder det? Och det är 1 i BT.
Sen så går ju kroppens blod ut till alla delar i kroppen. Så om det blöder i handen minskas blodet i hela kroppen. Därav möjligheten att dö av skada i handen.

volador

Veteran
Så vitt jag vet säger reglerna att man ska slå dödslag när blodsförlusten kommer ner på ny rad och om det finns någon trauma på rollformuläret - oavsett om den uppkom av den aktuella skadan eller inte. Jag antar dock att ovan exempel var en artärsblödning vilket jag har för mig ger en bunt med trauma.

För övrigt tycker jag regeln att det krävs trauma för att dö av blodsförlust är ganska befängd - stryk den och slå dödsslag pga blodsförlust precis som med trauma, det är väl klart som sjutton man ska kunna dö av bara blodsförlust.

"Så vitt jag vet säger reglerna att man ska slå dödslag när blodsförlusten kommer ner på ny rad och om det finns någon trauma på rollformuläret"

Öhhh..nej.

"Varje gång en rollperson erhåller Trauma skall ett Dödsslag slås"

....står det på sidan 164 i Eon2.
Det borde betyda att en slp (inte en rollperson) inte kan dö..../images/icons/wink.gif