Nekromanti Skall jag skriva stort eller lagom lite värld?

Master Pelle

Warrior
Jag har berättade om att jag skulle skriva en rollspel men jag upptäckte att det kommer bli stort arbete med att skriva om massa raser och länder så att jag tänkte att om det är inte bättre om man jag försöker minska ner raser och länder för början sen kanske jag längre i framtiden försöker uppgradera världen med nya raser och världen.

Vad tycker ni? Skall jag försöka börjat stort eller liten? Om jag kör stort kommer det finnas massa raser som man kan välja och köra i massa olika länder men det kommer det tar längre tid och risken bli att jag kanske inte kommer fortsätta begrund av stort arbete. Om jag arbeta med lite då kommer jag fortare att bli färdig med den men nackdelen är att det kommer inte finna massa raser man kan välja eller massa länder från början men världen kommer långsam uppgradera i framtiden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ta det lugnt...

Vad tycker ni? Skall jag försöka börjat stort eller liten? Om jag kör stort kommer det finnas massa raser som man kan välja och köra i massa olika länder men det kommer det tar längre tid och risken bli att jag kanske inte kommer fortsätta begrund av stort arbete. Om jag arbeta med lite då kommer jag fortare att bli färdig med den men nackdelen är att det kommer inte finna massa raser man kan välja eller massa länder från början men världen kommer långsam uppgradera i framtiden.
...är ett tips som jag personligen tycker är mycket bra när man ska skapa en värld. (Jag antar förresten att det är ett fantasy-rollspel du tänker göra, något som jag märkt ofta är underförstått bland rollspelsskapare, som om det inte fanns någon annan sort! :gremsmile: ) Om du försöker skapa en stor värld, och vill göra det på en någorlunda tillfredställande detaljnivå, kommer du aldrig att komma någonstans. Du kommer att fladdra iväg och skriva meningslösheter om småsaker som inte alls är viktiga för spelet (ostsorter i landet Sudelmark och uttalsdetaljer hos aranernas språk). Satsa på ett land och beskriv det ordentligt istället. Ett land är garanterat stort nog för att dina spelare ska ha något att göra under en lång tid. Andra länder kan tillkomma när behov uppstår.

Lycka till!

/tobias

Vindhand

Myrmidon
Börja litet

Skissa ett land och notera vilka dess grannar är och vad man känner till om dem. Hitta på en del saker man kan känna till om världen ännu längre bort (långt långt österut finns ett stort imperium byggt med magi). Beskriv landet och de som bor där. Religionen eller religionerna. Skissa någon del av landet mer detaljerat och fundera ut mer saker om denna provins. Skissa ett par byar, en viktig stad och fundera ut en del äventyrstrådar att börja med ock några konflikter som kommer dyka upp i framtiden som folk i provinsen inte kommer kunna undgå att märka (grannprovinsen startar krig?).
Sedan är det bara att börja spela och bygga världen allteftersom man behöver den.

Detta funkar bäst med världar där kommunikationerna är kassa och folk inte kan alltför mycket om världen i stort. Ett modernt samhälle, där alla läser geografi (astrografi?) och folk kan ta stratosfärseglaren till tokyo för att köpa lakritssnören kräver kanske litet mer förbededelser (å andra sidan innebär internationalisering likriktning så olika ställen blir likare och likare varandra vilket kanske jämnar ut saker).

Jag är kanska sparsam när jag bygger världar :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Börja minimalt

Ok. En metod som används alldeles för sällan är följande:

Börja med ett namn. Endast ett namn. Ett namn du tycker låter jäkligt coolt och ballt på alla sätt och vis. Till exempel Träskeby.

Träskeby ligger, hrm, mitt i ett stort träsk. Bortom träsket finns staden Stiestad. Människorna här planerar att bygga en stor väg genom träsket, så man stöter ofta på vägbyggare i träsket. Detta vill inte människorna i Träskeby.

Så.

Börja med ett enkelt scenario, och bygg upp världen efter vad spelarna hittar på. Plötsligt kommer en kampanj att forma det du vill ha och du slipper göra allt arbete själv.

Johan K

Gammal & dryg
Sätt ramarna & fortsätt sedan efterhand.

Jag tycker att du ska göra en bra "ram-väld" så du vet på ett ungefär vad som finns. Sen så tror jag på att du kan spela fram världen efterhand.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Börja med att skriva det du tycker du bör ha med. Fixa sedan vettiga förklaringar till detta. Om det visar sig att något inte har någon vettig förklaring, ändra det eller hitta på en snygg undanflykt. Se om du fick några nya idéer av det du skrev. Upprepa processen.

"om det är inte bättre"

Vad menar du bättre?
Du har väl en idé du vill förmedla, en värld som är spännande, ett koncept färdigt?

Nähä, inte det...du får väl ha med precis vilka raser du vill, men om du inte behöver dem till något, eller verkligen anstränger dig för att lägga in flera....så undrar jag varför?

Rising

Vila i frid
"Skall jag försöka börjat stort eller liten? Om jag kör stort kommer det finnas massa raser som man kan välja och köra i massa olika länder men det kommer det tar längre tid och risken bli att jag kanske inte kommer fortsätta begrund av stort arbete. Om jag arbeta med lite då kommer jag fortare att bli färdig med den men nackdelen är att det kommer inte finna massa raser man kan välja eller massa länder från början men världen kommer långsam uppgradera i framtiden."

Skriv kort, kort om hela världen. Lite småtexter här, lite småtexter där. Bara som en teaser för dig själv. Läs sedan om allt vad du skrivit om de olika länderna och bestäm dig för vilken plats du tycker låter ballast att börja på. En som är komplett och erbjuder lite av varje.

Sedan kör du fethårt på den.

När du är klar med den kan du börja brodera ut de länder/områden/raser/religioner osv som du dittills bara skissat på.

På så vis kommer du ändå ha tankarna om de andra länderna i bakhuvudet när du koncentrerar dig på ditt första land. Då kommer världen bli mer sammanhängande och organisk, och förhoppningsvis inte likna ett ologiskt lapptäcke. (Även om jag tycker det är rätt kul också)

Lycka till, förresten!

/Rising

King Kromm

Hero
Börja litet och väx dig stor!

Det är iaf hur jag hade gjort om jag hade tid och ork.(lust har jag redan). Så sent som igår kväll satt jag och bolla lite med tankar och ideér till en kampanj värld. Eftersom jag gillar hela kittet med alver, dvärgar och människor med mera så började jag fundera på vilka som skall vara "vanligast", och det blir ju så klart människan. Sen börjar jag fundera på hur vanliga de här alver och dvärgarna skulle va, och tja... Det fick bli inte alls vanliga, dvärgarna syns nästan aldrig till eftersom dom håller sig undan i sina berg(som nu fick ligga långt till väst.) Men nu måste jag veta varför dom har flytt till sina berg, de va ganska enkelt att komma på, för att med jämna mellanrum kommer "det stora mörkret" och härjar/förstör/försvlavar med mera, detta hade dvärgarna lärt sig efter några gånger, och nu vid senaste tillfället så gick dom under ytan och höll sig undan för att slippa bli halvt om halvt utrotade. Och dom har ännu inte kommit upp därifrån sedan det senaste mörkret(3-400 år sedan.) Men en del små expeditioner(10-15 manliga dvärgar eller så) har blivit utsända och så finns det dessutom några få som inte han med ner i bergen och blev utestängda, för att inte glömma dem som blivit utkastade för att ha vanärat sin familj eller nått. Sen har vi alverna, som inte heller ska vara allt för vanliga. Och det fick bli på det viset att dom lever som ensamma vandrare även om dom ibland slår sig ihop med några andra(såväl alver som dvärgar som människor.) Och alver e ju som alla vet odödliga(till åldern) men det måste ju finnas någe dumt med dem, och det gör det, för det finns en lockelse, en lockelse att begesig nordvart till mörkrets innersta fäste där det aldrig släpper, och så småninom blir denna lockelse för stark och dom beger sig nordvart för att aldrig återvända(dom blir smittade av ondskan och blir själva en del av mörkret). Men Alverna måste även ha några fristäder, och det finns, långt i södern finns ett tiotal städer, där det lever alver som frodas och förökar sig även om dom är beroende på att det i omgivningen finns folk som de kan handla med och på så sätt skaffa föda. i dessa städer finns det något magiskt skydd som gör att "lockelsen" inte är märkbar där inne, men av rädsla för att någon smittad person skulle förstöra denna magi så släpps INGEN in i dessa städer, detta har lett till en hel del inavel med mera genom åren. Och om någon alv nån gång lämnar en stad är han aldrig välkommen in igen, men iblad så gör dom det iaf av olika anledningar, och alvbarn finns endast i dessa städer för övrigt, för dom får inte lämna städerna och "produceras" inte utanför, det går inte! De alver som nyligen lämnat en stad är också ganska känsliga för "lockelsen" under de första månaderna och över 70% av alla alver som lämnar städerna reser nordvart under denna tid. Och för att komma tillbacka till alvernas försörjning så måste vi ha folk här också, och fört och främst så har vi ju människor men även hober, hober som är ett folk som kommer och går och bosätter sig än hä och än där men aldrig bor på samma ort i mer än några få årtionden, varför vet ingen, och de e alltid egna små byar, som total förstörs när dom ger sig av, men av någon anledning så ger blir skördarna störra, olyckorna mindre och andra goda händelse sker i samband med att hoberna kommer, detta gör att som är älskade, men exakt tio år före varje mörker försvinner alla hober, och är bort tills mörkret lämnat. Ingen vet varför, Finns ganska mycke mer som jag kan klämma fram med, låg ganska länge och fundera igår, men i vilket fall så hade jag tänket å starta med ett eller två små människo riken och där efter växa sakta me säkert i olika riktningar. Men endå ha ganska klart för mig om hur omgivningen ser ut och så, dessutom skall det florera massor med sagor om omgivningen och sånt i dessa människo riken, där blotta åsynen av en dvärg är samtal nog i en vecka framöver...

Krille

Super Moderator
Nu ska jag säga mot de flesta här nere: låt bli att uppgradera världen. Den blir alldeles för lätt inkonsekvent då.

Istället, skissa fram resten av världen och plocka fram länder och raser. Beskriv dem inte detaljerat, utan konstatera mest att de finns och fundera lite på hur de hänger samman. Sedan tar du ett litet område och skriver detaljerat om det.

Sen, handen på levern, vad ska du med en massa raser och länder till? Länder är per definition någon annanstans, och mängder med raser tenderar ändå bara att bli människor med konstig näsrot eller spetsiga öron.

Troberg

Sinister eater
Istället, skissa fram resten av världen och plocka fram länder och raser. Beskriv dem inte detaljerat, utan konstatera mest att de finns och fundera lite på hur de hänger samman. Sedan tar du ett litet område och skriver detaljerat om det.
Jag är nog böjd att hålla med här. Börja med en mycket övergripande beskriving av hela världen, i princip bara rubriker och grundläggande ideer.

Till exempel kan man beskriva "Gamla imperiet" som: "Romarriket på nedgång. Dekadent och älskar det. Galen kejsare."

Till att börja med behövs det inte mer. Sedan fyller du i detaljer efterhand som du orkar/behöver/vill.

Detta arbetssätt har framför allt fördelen att du har något användbart även om du tappar sugen ganska fort. I så fall blir det du skrivit mer minnesanteckningar för det som du har i ditt huvud. Det blir också lättare att få ett jämnt djup i beskrivningarna, det blir inte att man i början beskriver vartenda får i ett land för att sedan tappa sugen och beskriva resten av världen som "utanför".

Själv gillar jag den här metoden för att jag kan skriva på det som inspirerar mig just nu, jag behöver inte skriva på något jag inte känner för bara för att skriva klart ett visst kapitel. Det blir mer kreativt och mindre massproduktion.

Sen, handen på levern, vad ska du med en massa raser och länder till? Länder är per definition någon annanstans, och mängder med raser tenderar ändå bara att bli människor med konstig näsrot eller spetsiga öron.
Här håller jag inte med. Jag gillar upptäckarkampanjer med underliga nya länder, kulturkrockar med underliga civilisationer, att modigt gå dit ingen brytt sig om att gå tidigare!

Krille

Super Moderator
"Här håller jag inte med. Jag gillar upptäckarkampanjer med underliga nya länder, kulturkrockar med underliga civilisationer, att modigt gå dit ingen brytt sig om att gå tidigare!"

I och för sig, men de länderna är fortfarande någon annanstans. De behövs inte särskilt mycket ur rollpersonsskaparsynpunkt, och har man med för mycket konstiga fjärran länder så blir det väldigt lätt väldigt konstigt.

Troberg

Sinister eater
I och för sig, men de länderna är fortfarande någon annanstans. De behövs inte särskilt mycket ur rollpersonsskaparsynpunkt, och har man med för mycket konstiga fjärran länder så blir det väldigt lätt väldigt konstigt.
Man får väl lägga band på sig lite. Man får dock inte glömma hur stor variation vi har här på jorden. Titta bara på australien och dess djurliv och befolkning. Titta på underliga djur som giraff, bläckfisk, struts, vandrande pinne, älg, elefant och bönsyrsa. Det finns köttätande växter, det finns hela skogar som är ett enda banyanträd.

Man kan ta ut svängarna ganska mycet och ändå ligga långt efter verkligheten.

Krille

Super Moderator
"Titta bara på australien och dess djurliv och befolkning."

Åkej. *tittar*

Vet du, en sak som slår mig om Australien...

*sträcker på halsen*

...det ligger förbaskat långt bort. Oerhört fantastiskt långt bort. Och dess influx på till exempel europeisk medeltid eller inka-riket (bara för att ta två slumpvist valda exempel) är ju... tja, "obefintlig" är en rätt bra beskrivning.

"Man kan ta ut svängarna ganska mycet och ändå ligga långt efter verkligheten."

Men man behöver också rejält med svängrum för att ta ut svängarna ganska mycket. Eller vad var det lille Adolf sade 1938? "Lebensraum!"

Troberg

Sinister eater
Vet du, en sak som slår mig om Australien...

*sträcker på halsen*

...det ligger förbaskat långt bort. Oerhört fantastiskt långt bort. Och dess influx på till exempel europeisk medeltid eller inka-riket (bara för att ta två slumpvist valda exempel) är ju... tja, "obefintlig" är en rätt bra beskrivning.
Jodå, men om man tittar på hur "samspelet" mellan afrika, västindien, sydamerika, nordamerika, fjärran östern, australien och europa funkade under kolonialismen så kan avstånd vara mindre viktiga även i en förhållandevis primitiv värld. Liknande exempel kan dras med romarriket och Alexander den stores rike.

Men man behöver också rejält med svängrum för att ta ut svängarna ganska mycket. Eller vad var det lille Adolf sade 1938? "Lebensraum!"
Det var ett lite lågt argument, så jag väljer att svara med ett citat av Stalin: "Nej" (någon gång måste han väl ha sagt det).

Jade

Warrior
tänker vara jäkligt trist å skriva i stort sett det alla redan skrivit. fast med eventuell modifiaktion!! :gremgrin:

som andra påpekat. börja med att i stora drag beskriva din värld. här har vi land A. här bor ras x och y. Land A ligger för tillfället i konflikt med Land B eftersom dessa använder magi, något som är förbjudet av religiösa skäl i Land A....

unt så weiter. skissa lite löst. vilka länder finns det? vart ligger dom? diktatur eller demokrati (helt enkelt, hur styrs det?)? en stor religion, många små eller ingen religion alls? vilka bor i länderna? något som är speciellt här (gör dunderbra korv, har träsk fulla med sumdrakar..)?

sedär. nu har du en kort beskrivning av dina länder. släng sedan in lite info om eventuell handel, krigsmakt, relationer med andra länder, blidderbladder... för å få det hela mer detaljerat....

gör samma sak med alla dina folk.
diggar inte uttrycket "raser" egentligen. jag menar, vad är det som säger att exempelvis en alv som lever hur länge som helst skulle tillhöra samma art som en ödlemänniska? va? kanske bara är jag som är petig :gremtongue: hopps.. got a bit of track there...

eherm...vilka folk finns det? hur ser dom ut? lite kortfattad kultur... vem leder? kvinnor eller män? krigiska eller harmoniska? vilken religion? tror man på den Allsmäktige guden, ett gäng gudar eller kanske bara på andar å dylikt? bryr dom sig extemt mycket om utseende (fina kläder, smycket etc) eller är de inte så engangerade i sånt (praktiskt klädda osv)??

som sagt. skriv ner lite kortfattat.. brodera ut sen. börja litet, lägg till detaljerna. Ge kunderna menyn, och om de är intresserade kan de få hela receptet (hm. kass liknelse).

å sen tycker jag att man får ha precis hur många olika folk i sin värld som man vill. :gremwink:
mångfald förnöjer!

G

Guest

Guest
Verkar som de flesta är överens att skissa upp ett ramverk och sen arbeta upp detaljerna allt eftersom man spelar. Håller med själv och eftersom du redan fått en bunt tips om detta tillväga gångs sätt så tänker jag inte tjata nå mer om det.

Istället ville jag bara påpeka en viktig resurs som många glömmer bort i skapandet av sin värld.
Efter att ramverket är skapat släpp spelarna helt lösa men var med och styr dom rätt ifall de barkar iväg och skapar något som du inte gillar. Innan du vet ordet av har spelarna skapat detaljerade byar, kulturer, religioner osv åt en.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ja, OT fick inte rum uppe i rubriken...

Man undrar ju hur den verkliga världen hade sett ut om du designat den Krille. "Här har vi en ö. Den kan vara rätt stor, så folk inte börjar bry sig om vad som finns i de andra bitarna förrän efter ett tag. Jag ser till att instifta mig själv som Gud och se till att kulturen blir genomgripande beskriven och intressant, i stället för en massa olika hafsverk lite här och var. Sen tycker jag att vi skiter i det här med olika hudfärger. Det är ändå bara människor med olika färger, hur kul är det?".

Visserligen hade vi med stor sannolikhet fått en del häftiga äventyrsuppslag, plus flickor med rävsvansar. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Världskontroll HB

"Här har vi en ö. Den kan vara rätt stor, så folk inte börjar bry sig om vad som finns i de andra bitarna förrän efter ett tag. Jag ser till att instifta mig själv som Gud och se till att kulturen blir genomgripande beskriven och intressant, i stället för en massa olika hafsverk lite här och var. Sen tycker jag att vi skiter i det här med olika hudfärger. Det är ändå bara människor med olika färger, hur kul är det?"

Tadaa!

"Visserligen hade vi med stor sannolikhet fått en del häftiga äventyrsuppslag, plus flickor med rävsvansar."

Tja, jag hade inte klagat. :gremwink: