Nekromanti Skapa arme av golem

Master Pelle

Warrior
Jag har skapa en besvärjelse som kan kalla fram en golem av första rangen permament och skapa annan besvärjelse som kan kontrollera golem helt permament. Så det betyder att jag kan skapa helt arme of golem i snabbt tid Muhahahahahaha! Men... de blev inte så kraftfull men... man kan skapa många av dom!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Bra idé

Vad ska du med dem till?

Alstringen blir lite svår där, om du inte improviserar... jag hade gjort dem i ritualform istället, så tar varje ritual ungefär 5 timmar att utföra och man får upp en armé på slag runt Ob1T6 till Ob2T6, bra vid massproduktion så att man inte dör av qadoshförlusten. Eller så kan du göra andra-rangare i ritualform, kanske tar runtikring 8 timmar per ritual, men det är värt /images/icons/wink.gif.

Bra äventyrsuppslag, dessutom. En ond(?) magiker sitter hemma i sin dunkla källare och reser elementarvarelser i [valfritt syfte].

Baron Marak

Swordsman
En sak...

Du måste dock tänka på att du ska kontrollera alla dina golems. Detta är ett utav de kanske större problemen eftersom besvärjelsen för att kontrollera en golem endast har effekten temporär.
Självklart så kan man utforma en permanent besvärjelse men det tar längre tid att väva den. Vilket medför att du kan bli anfallen. Dessutom så blir svårighetsslagen betydligt svårare p.g.a. de filament som krävs för att göra besvärjelsen permanent eftersom vägen går genom provisorisk. Ska du endast ha första rangens varelser så blir det lättare.
"Permanent" är nödvändigt för att kunna kontrollera flera samtidigt. Och det vill du väl?

Måste dock erkänna att det är en ganska bra idé att ha en sådan besvärjelse om man är trängd eller så. Fast teleportation är bättre.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
men...

Vad hindrar från att frammana 10^40000 st Golems innan eventuell strid börjar ?
Ja, utöver den uppenbara platsbristen vid frammanandet av 10^40000 st Golems

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Golems, man tackar ;) (+ ett regelförslag)

Tillåt mig att reciprokera med en egen besvärjelse. /images/icons/smile.gif

Alstra 3 filament geotropi (Ob3T6), väv 'kontrollera Golem' av magnituden 1. Modifiera areaeffekten till 4 meter och använd dom överblivna filamenten för att göra besvärjelseslaget enklare; Besvärjelse (Ob1T6 + Ob4T6 - Ob2T6).

Besvärjelsen har 2 moment vilket innebär en rundas kastningstid och dissiperar lämplig magiskt väv inom en cirkel med en 8 meters diameter. Det är många Golems man tar kontrollen över /images/icons/devil.gif sedan har 15 rundor på sig att göra hyss med dom. mwuahahaha /images/icons/grin.gif

Bara visar att det faktiskt går att göra någonting åt denna Uberbesvärjelse (Det har tjötats om den förr) och det har ingenting att göra med dig.
Det är kul med permanenta Elementarvarelser.

Regelförslag
För att inte få oändligt stora arméer av elementarvarelser så föreslår jag att en kontroll av en elementarvarelse tar upp en plats i magikerns formelminne. Platsen den tar upp är lika med varelsens rang. Dessa platser frigörs när kontrollen bryts eller när varelsen dör.
Ex Grael Tiri Fin Viosi har provisorisk kontroll över en helion av rang 3 och en Helion av Rang 2. Detta medför att 5 platser i Graels formelminne är uppbundna av den magiska kontrollen han utöver över de två helionerna. Detta är dock inget problem för Grael för hans formelminne är tämligen stort. (18 PSY och 16 i besvärjelse)

Det här regelförslaget kanske inte har så mycket med Mundanas magiteori att göra, men det är en sån där vidrig regel som man bör ha för att upprätta 'spelbalansen' om det nu finns en sådan sak...

Baron Marak

Swordsman
Re: men...

Inget hindrar en från att frammana 10^40000 st Golems. Det tar bara tid. Sen så för att få dem att göra rätt så behöver de nog kontrolleras. Vilket kommer att a tid även det. Ungefår 10^40000*2 rundor.
Fast jag skulle nog tro att magilagarna skulle säga ifrån vid frammaningen p.g.a. kraftigt magiflöde. För att inte tala om gropen.
Fast Golems skulle inte göra någon större nytta i de mer sofistikerade äventyren som innehåller mer än hackande och slaktande. Vem tar med en in på en bar t.ex.? Inte jag iaf...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: men...

Nej så klart man inte tar med Börje, Lill-janne och Torvald (mina sprillans nya 3 golems /images/icons/grin.gif) på närmsta bar. Dom får dock gärna och stå och vakta mitt onda torn uppe i de Thalaskiska bergen /images/icons/smile.gif
Och följa med mig när jag reser. Fast, man kanske bör hålla sig från vägarna då...