Klaustrofobi eller hybris?
Jag har aldrig testat en fullständig helplåt, men delar av några och lite andra rustningsvarianter (läder, härdat läder, fjällpansar, brigandin, tygvarianter, ringbrynja). Jag har heller aldrig testat en äkta medeltida rustning utan endast moderna varianter (mer eller mindre kopierade av gamla).
Känslan av att vara i en tung rustning är inte klaustrofobi utan säkerhet. Man kan lätt få för sig att man är oövervinnerlig (vilket man inte är kan jag intyga). De är förvånansvärt rörliga, i alla fall de som är välgjorda och passar din kropp. Skavsår får man dock alltid räkna med.
Det värsta är hjälmen. En tung hjälm med endast en liten glipa att titta igenom begränsar ens synfält kraftigt och hörseln är inte heller vad den brukar vara... Det värsta av allt är dock syrebristen, det kan bli mycket svårt att andas när man springer eller slåss.
Som äventyrare skulle jag nog ha en öppen hjälm (helst med hål för öronen också). I skog, ruiner, berg, grottor och andra jobbiga miljöer som äventyrare hamnar i så är det bra med uppfattningsförmåga och uthållighet.
Jag skulle verkligen vilja testa en äkta helplåt. De få gånger jag har testat delar av moderna kopior så har de känts rätt bekväma (ok allt är relativt!).
/Faehrengaust, rustningsfreak