Nekromanti Skapa ett CV - assistera en noob

solvebring

Superhero
Alltså, jag har inget CV, jag har aldrig haft något CV. Jag har trots allt aldrig varit aktuell för arbetslivet så vad mer kan man förvänta sig...

Fast jag funderar på att göra ett, i alla fall börja på ett så att man känner sig lite förberedd vid senare tillfällen då det kan behövas.

Jag har googlat lite och upptäckt att det finns en jävla massa guider och genomgångar, mallar och sidor där man kan regga sig och få färdiga formulär osv.
... Är de bra eller är det bara skit? ... Ska jag använda mig av dem eller finns det genvägar och senvägar?

Kort sagt: Vad har ni för tips och råd till en CV-noob som behöver komma igång med ett sådant?

Übereil

Swashbuckler
Vad gäller meritförteckning så bör följande vara med:

Kontaktuppgifter
Utbildningar
Arbetslivserfarenhet/meriter (svårt att peta in när man inte har några, men försök!)
Språkkunskaper

Jag har även ett fält för "färdigheter" där jag skrivit vilka områden jag har kunskap inom/vilka kompetenser jag har.

Vill du även ha tips på personligt brev-sidan?

För övrigt kanske du kan få lite inspiration/tips från den här tråden.

Übereil

Vimes

Sillkung
Skriv inga lögner... som du inte kan komma undan med.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
CV proffs är värsta hycklarna. Jag körde tre st mot varandra en gång som sågade den andres CV (jag sa så klart att jag skrivit det).

Ett CV ska vara kort men effektivt. Brevet ska vara säljane. Jag fick precis en ansökan av en kille från KTH som var jävligt snyggt skriven och inget jag själv skrivt eller läst tidigare men extremt proffsig (ingen galen presentation på galet papper).

SÖk inga utannonserade jobb. Eller gör det om det är typ säljare eller liknande. Ring upp själv. Så har jag fått flera jobb. Endast ett utannonserat fick jag via ams: Säljare!

Tipsar gärna om mer.

Übereil

Swashbuckler
Jo, det är ju bara ungefär 20 % av jobben som dyker upp på AF, och det är dom jobben det är hårdast konkurrens om. Så försök hitta ställen där du vill jobba och ta kontakt med dom. Fråga inte "har ni jobb?" utan hävda att du är intresserad av stället ifråga och att du undrar om du kunde få ställa lite frågor. Är det inte det, fråga då om det är ok att du ringer någon annan gång, och om så är fallet fråga när (viktigt! Genom att få en specifik tid när så har den andra parten gått med på att svara på frågor då.).

Fråga sedan om deras ekonomiska läge, hur det är att jobba där och försök utifrån det tänka ut hur du skulle kunna passa in och om det är ok att du skickar in en spontanansökan. Anställer dom inte nu, fråga om du kan återkomma senare och isåfall när. Återkom sedan någon månad senare och fråga hur det ser ut nu.

Übereil, som är arbetslös eftersom han inte gör såhär

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vill du kan jag skicka en kopia på det jag använder som cv, som du kan använda som mall om du känner för det.

solvebring

Superhero
Vicotnik said:
Vill du kan jag skicka en kopia på det jag använder som cv, som du kan använda som mall om du känner för det.
Sure thing. Är du vill att dela med dig av en sådan kopia så gärna för mig. All input jag kan få är ju bara bra.

Vicotnik

Den onde
Staff member
solvebring said:
Vicotnik said:
Sure thing. Är du vill att dela med dig av en sådan kopia så gärna för mig. All input jag kan få är ju bara bra.
Du ska ha fått mail nu med en kopia på hur mitt cv ser ut.

MrG

Swashbuckler
Niklas73 said:
CV proffs är värsta hycklarna. Jag körde tre st mot varandra en gång som sågade den andres CV (jag sa så klart att jag skrivit det).
Lite humor att du inleder med det här för att sedan ge cv-tips själv ;-)

Jag är ju då en sån hycklare och har svårt att hålla mig kortfattade då jag lätt kan köra en timmes föreläsning på ämnet. Och visst har Niklas73 rätt att det finns många olika CV-proffs och olika råd. Min är baserade på erfarenheter själv som chef och kontakter med näringslivet. Det folk som anställer mycket brukar tycka. Men det är människor, så det finns mycket olika uppfattningar och vi är inte alltid eniga.

Generellt skulle jag säga att den vanligast missen jag ser är att folk tenderar att vilja göra ett generellt cv som ska fungera till alla jobb och det slås alltid av de som skriver ett cv specefikt anpassat för det jobb som de söker för stunden. Så söker du råd för hur att göra ett cv att ha den dagen som du söker jobb är mitt råd att låta bli. Skriv istället cv:et den dag du söker jobb och det utgå från vad som är intressant för arbetsgivaren.

Annars är grundtipsen: lättöverskådligt, omvänd kronologi, max 2 A4, kontaktuppgifter tydligt i sidhuvud eller sidfot och ta råd. Jag är partisk för tria.se som sajt för tips ;-)

-Gunnar (hyklare? eller i alla fall tidigare cv-granskare och föreläser då och då om hur att söka jobb)

w176

Förlorad dotter
Det jag tycker är viktigast när man skriver CV är att få feedback på det i alla fall de första gångerna.

Skriv ett CV och leta sedan upp någon i bekantskapskretsen som brukar anställa folk, och hör om du kan få lite feedback, mot att du kanske bjuder på fika eller så.

Möller

Hubert Hortlax
1. Håll det kort!

2. Se till att språket är bra*.

3. Håll det kort!

*Rolig historia. En i bekantskapskretsen fick ett CV skickat till sig av en civil ingenjör, vad nu det är. Inte en anställd den gången iallafall =)