+1Arfert said:Hursomhelst, jag gillar megaföretag som inte kommer från japan och liknade standardplatser.. utan kanske har rötterna i Nigeria eller Brasilien eller Georgien eller Filippinerna ellerså..
Chatham House ligger på st James Square precis vid Picadilly Circus, är en ledande internationell think tank som bland annat har myntat "chatham house rules" dvs att beslutsfattare får sitta och säga vad de vill utan att media har rätt att rapportera. Lite onda är de nogSapient said:Chatham pharmaceuticals var ett återkommande skurkföretag när jag körde Mutant 2089. Det tillverkade mest generiska mediciner, så de forskade inte så mycket själva - utom för militärens räkning. Det var ingen Megacorp, men väl ett mycket ondsint företag.
De utförde olagliga tester på människor i Londons slum. (Jag hade London som en begynnande "zon", en nedgången stad där i princip alla viktiga statsfunktioner hade evakuerat. Kvar var de som inte kunde ta sig därifrån...)
Chatham är en ort en bit från London vid kusten i Kent.
Kan passa det brittiska temat om du spelar på Isle of Man.
Så, Apple alltså?Cassius said:Jag vill ha ett ont(ondare) google. Som sekt, där alla som jobbar där är jätte nöjda [...] Det hade varit spännande.
Jepp, det började mycket riktigt med "Chatham house rules" som utgångspunkt för ett dilemma i ett annat sammanhang. (Vad gör man om man vet något som är fel, men som man bara vet för att man lovat att inget säga - och kanske får reda på mer om man inte gör något nu... Hur långt är man beredd att gå? hur långt kan man gå, innan man blir en del av problemet?)Etepete said:Chatham House ligger på st James Square precis vid Picadilly Circus, är en ledande internationell think tank som bland annat har myntat "chatham house rules" dvs att beslutsfattare får sitta och säga vad de vill utan att media har rätt att rapportera. Lite onda är de nog
Jag håller väl till viss del med, det finns dock riktiga rötägg bland dagens företag också, G4S och Nestlé tenderar väl att räknas som det i vissa fall (G4S tillräkligt för att Göteborgs kommun skulle säga upp kontraktet med dem för vad de gjorde i Israel), så det finns rötägg, men jag tycker inget ska vara överruttet eller för snällt, om överruttet borde ingen vilja ta jobbet, och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.Cybot said:Jag tycker att företagen som presenterats här är lite väl megaonda.
Tycker väl själv att en grej med cyberpunker är att megaföretagen som helhet inte behöver vara medvetet onda, utan att ondska är ett naturligt resultat av ett företag bygger upp den strukturen som krävs. Ackumuleringen av makt och en opersonlig byråkratisk struktur utan någon egentlig översikt där det som belönas är vinster och framgång, inget annat (mänskliga värden genererar inte ett bra resultat vid aktieutdelningen!).
Cyberpunk utforskar helt enkelt omänskligheten i det moderna samhället. Både i en symbolisk form med cybernetik, men också i det moderna storföretaget.
Typ som Google? =)Zorbeltuss said:och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.krank said:Typ som Google? =)Zorbeltuss said:och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...
//Krank, samkörda register ftw
Google är onda för att de hjälper diktaturer som Iran, Kina och Saudiarabien censurera internet och tjallar till de länderna om folk söker på vissa saker. Men de är goda för att de ger oss Google.Zorbeltuss said:Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.krank said:Typ som Google? =)Zorbeltuss said:och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...
/Zorbeltuss som mer har problem med folk som säger att google är jättesnälla än google själva
Jag tror det här är lite av nyckeln, faktiskt. Som det svenska företag som utvecklade ett system för att kunna hitta skeppsbrutna mha satelliter, och sen sålde det till länder som vill använda det för att jaga flyktingar.God45 said:Google är onda för att de hjälper diktaturer som Iran, Kina och Saudiarabien censurera internet och tjallar till de länderna om folk söker på vissa saker. Men de är goda för att de ger oss Google.Zorbeltuss said:Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.krank said:Typ som Google? =)Zorbeltuss said:och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
/Zorbeltuss som mer har problem med folk som säger att google är jättesnälla än google själva