Nekromanti Skapa ett rollspel

nicesprite

Veteran
Hej!

Jag har spelat rollspel i några år nu, både som spelare och spelmästare (GM, Spelledare, kalla det vad ni vill). Som många andra här på rollspel.nu tycker jag att rollspelet är en oersättlig upplevelse.

Därför har jag bestämt mig för att skapa ett eget rollspel. Hur seriöst och tidskrävande jag tänker göra det vet jag inte än. Det kan bli allt ifrån att jag använder ett existerande system jag applicerar mitt fluff på för att spela med vänner, till en storsatsning som jag sedan söker utgivare för. Allt beror väll på hur jag själv känner att resultatet tar sig, eller hur engagerad jag känner mig en bit in i processen.

Min fråga till er är då; har någon av er erfarenhet från denna marknad? Några tips, riktlinjer, kanske till och med hela guider?

Mitt största problem blir förmodligen spelsystemet (combat-system och regler), hur jag ska göra det utan att kopiera ett existerande rakt av och fortfarande göra det kul. Jag är ganska skaplig på den fiktiva fluff-delen och har inget problem med det litterära.

Tack!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
nicesprite said:
Hej!

Jag har spelat rollspel i några år nu, både som spelare och spelmästare (GM, Spelledare, kalla det vad ni vill). Som många andra här på rollspel.nu tycker jag att rollspelet är en oersättlig upplevelse.

Därför har jag bestämt mig för att skapa ett eget rollspel. Hur seriöst och tidskrävande jag tänker göra det vet jag inte än. Det kan bli allt ifrån att jag använder ett existerande system jag applicerar mitt fluff på för att spela med vänner, till en storsatsning som jag sedan söker utgivare för. Allt beror väll på hur jag själv känner att resultatet tar sig, eller hur engagerad jag känner mig en bit in i processen.

Min fråga till er är då; har någon av er erfarenhet från denna marknad? Några tips, riktlinjer, kanske till och med hela guider?

Mitt största problem blir förmodligen spelsystemet (combat-system och regler), hur jag ska göra det utan att kopiera ett existerande rakt av och fortfarande göra det kul. Jag är ganska skaplig på den fiktiva fluff-delen och har inget problem med det litterära.

Tack!
Hej!

Vad är det du vill åstadkomma med ditt spel som andra spel inte redan gör? Har du någon vision för vad du vill att spelet ska uppnå?

nicesprite

Veteran
Jag vill inte avslöja allt för mycket om rollspelet, men jag tror på konceptet och att det är något som är intressant. Relativt nytt för rollspelsvärlden, alltså.

Som jag skrev har jag ingen färdig bild av hur stora mina ambitioner är. Det kan bli allt ifrån något jag bara lirar med folk för kul skull till något jag kämpar för att få publicerat.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
nicesprite said:
Jag vill inte avslöja allt för mycket om rollspelet, men jag tror på konceptet och att det är något som är intressant. Relativt nytt för rollspelsvärlden, alltså.
Att inte vilja avslöja något är ett jättebra sätt att inte få särskilt mycket hjälp här på rollspel.nu. Strunta i hemlighetsmakeriet och berätta istället vad det är du vill göra så ska du se att du kommer få massor av tips och råd!

Krille

Super Moderator
Å ena sidan har det aldrig varit lättare att skapa och ge ut ett rollspel idag, tack vare print-on-demand-tjänster som Lulu eller Publit eller PDF-tjänster som Drivethru.

Å andra sidan är det precis lika svårt som tidigare att komma ut med sitt rollspel. Räkna inte med annat än att de närmast sörjande är intresserade, och knappt ens dem. I bästa fall, om du jobbar hårt, gör ett bra spel, snyggt spel och marknadsför det på forum och i communities i åratal innan det är släppt och sitter på konvent en klase år, så kanske du kan sälja max 300 ex. (Jag tryckte upp 1000 ex av Skymningshem: Andra Imperiet år 2005 eller så, och nu har jag 400 ex kvar i källaren; pengarna som jag investerade i trycket har gått runt men inte mer, och jag och mina medarbetare har definitivt inte fått igen för nerlagt arbetet.)

Å tredje sidan så är det fantastiskt kul att skriva rollspel. Man ska bara inte förvänta sig att kunna leva på det. Jag brukar säga att det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor. Det är en kul hobby som man lägger tid och pengar på istället för semesterresan till Thailand.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ascoolt!

Mitt tips brukar vara att så fort som möjligt få ihop en enkel speltestversion och provspela med polarna hemma. Strunta i om det inte är komplett, kom till spelbordet så tidigt som möjligt och fyll i detaljerna efter hand.

Det är lätt att råka göra skrivbordskonstruktioner som inte fungerar i faktiskt spel.

Lycka till med projektet!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
nicesprite said:
Min rekommendation är då att välja ett existerande system och sno det rakt av. Det finns inga jättestora anledningar att bygga eget om man inte har något specifikt man vill att systemet ska göra som inget annat system gör.

Och system kan inte mönsterskydda,s har jag för mig.

Dessutom gör den approachen att du kan fokusera på det du känner att du trivs bäst med.

Det här brukar vara min arbetsgång, ungefär:

1) få idén.
2) låta idén mogna. kan ta en vecka, kan ta flera år. Det viktiga är att få bra grepp om vad man gör i spelet, vilken sorts äventyr man kör, hur det känns att spela.
3) Släng ihop ett skissartat system och tillräckligt med värld för att kunna spelleda ett äventyr. Testa.
4) Konstruera system och värld utifrån steg 3. Repetera tills du är nöjd.
5) Sök externa speltestare. Hittar du inga, gå vidare. Men försök speltesta med andra än din vanliga spelgrupp. Be folk här att läsa systemet.
6) Skriv ner system och värld "på riktigt". Innan detta steg är det meningslöst att göra mer än skisser och punktlistor. Börja leta illustratörer.
7) Samla in illustrationer, layouta texten.
:gremcool: Gör en PDF, skicka till Publit.
9) Ta med en hög böcker till Gothcon, visa och demonstrera och sälj.

Mitt främsta råd dock, som gäller alla ovanstående: Prata med andra, hela tiden. Skapa mängder med trådar här på forumet. Diskutera spelstil och lösningar och sätt att bygga äventyr, beskriva miljöer, ge SL verktyg för förberedelser, etc etc. Min erfarenhet är att folk här är otroligt hjälpsamma om man bara lyckas vara tillräckligt kort och tydlig i det man frågar, och ger konkreta saker att tycka saker om.

Och håll inte saker hemliga för oss. De av oss som orkar engagera oss att hjälpa dig har nog med egna projekt. Vi kommer inte att sno ditt. Jag har c:a 10-12 spelidéer som är på steg 2, liksom. Jag har inget behov av ditt också.Så är det ofta här. Väldigt få har energin att bygga egna spel utan att ha en egen spelidé. Det är inte idéer vi har brist på.

Publit är ett print-on-demandställe med ganska låg startkostnad och bra flexibilitet och kundservice. Själv tänker jag iom mitt nästa projekt testa Vulkan istället; de har högre startkostnad iom att de kräver att man trycker 100 ex från början, men å andra sidan kan de distribuera till Adlibris och Bonus och SF-bok utan att man behöver ha egen F-skattsedel.

nicesprite

Veteran
Jag får tyvärr säga nej till det tipset, åtminstone för stunden. Tack för ett varmt välkomnande förresten! :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Här är några tips:

1) Gör spelet för dig själv i första hand, inte för att sälja det, och absolut inte för att tjäna pengar på det, för några sådana finns det knappt i rollspelsbranchen. Se istället skapandet som ett mål i sig själv och försök att designa ett spel som du själv skulle vilja spela. Om någon annan dessutom gillar det är det en bonus.

2) Tänk över din ambitionsnivå. Det är ett hästjobb att skriva ett traditionellt "stort" rollspel med en komplett beskriven värld. Det är betydligt enklare att skriva ett litet fokuserat rollspel som till exempel Supergänget, Null State, eller Medan världen går under. Nu låter det som om du är mer intresserad av världen än reglerna, och då är det antagligen ett stort rollspel som gäller.

3) Tänk på att reglerna är viktigare än man kan tro. Alltför många rollspelsmakare tror att deras favoritspel har generiska regler som kan användas till vad som helst, trots att det egentligen bara fungerar om man spelar äventyrare som planerar att slåss mycket med monster. Om du tänkt dig att rollpersonerna ska ägna sig åt någon annan typ av aktivitet bör du designa ett helt nytt regelsystem anpassat för detta.

Och välkommen till forumet.

/tobias

nicesprite

Veteran
Detta har jag förstått till fullo, och kommer att väga upp mina alternativ utifrån hur stora ambitioner jag har när spelet är i full process mot ett resultat.

De resurserna jag kommer att lägga på skapandet består främst av pengar jag köper konst till spelet för. Jag vill skapa en någorlunda färdig produkt digitalt. Layout och design har jag rika kunskaper i.

nicesprite

Veteran
Tack!

Testandet är något jag tänker köra fullt ut på. Jag tror på att testa på folk, och det är bättre att göra det för många än för få gånger!

Vimes

Sillkung
Hey! Jag tycker det skrivs för lite setting. Du verkar mer intresserad av fluff och spelvärld än regelsystemet. Kan du inte skriva en spelvärld/kampanjvärld/setting istället. Det skulle jag gilla!

(Man kan ju fortfarande skriva den till ett specifikt regelsystem, men om det är settingen som är det viktiga behöver man ju kanske inte lägga massa jobb på regler.)

nicesprite

Veteran
Tack för det utförliga svaret!

Som svar till det du skrev måste jag också klargöra något för er alla -

Jag har inte enorma ambitioner för spelet. Jag gör det främst för att det är kul, och jag tror inte heller att det är något jag kommer att kunna leva på. Jag studerar för att bli lärare på universitetsnivå, inget annat, detta är en hobby jag i första hand SJÄLV vill bli nöjd med.

Jag kan komma att avslöja delar av spelet för er, och jag gömmer det inte för att jag tror att någon ska stjäla det. Jag vill helt enkelt hålla det hemligt för stunden, för att det blir roligast så.

Print on demand är definitivt ett alternativ om jag inte lyckas/har ambitioner för att gå till en utgivare.

Förresten kommer spelet i första hand vara skrivet på engelska. Jag är en andraspråkstalare av engelska och kan språket minst lika bra som svenska. Ser rollspelsmarknaden lika hopplös ut för mig på internationell nivå som på svensk mark?

nicesprite

Veteran
Du har förstått fel - jag är intresserad av spelsystem och combat, men det är inget jag är bra på! Åtminstone inte lika bra som på fluff. Jag kommer förmodligen att blanda lite från olika spelsystem jag tycker om.

Vimes

Sillkung
nicesprite said:
Du har förstått fel - jag är intresserad av spelsystem och combat, men det är inget jag är bra på! Åtminstone inte lika bra som på fluff. Jag kommer förmodligen att blanda lite från olika spelsystem jag tycker om.
Alright!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
nicesprite said:
Ser rollspelsmarknaden lika hopplös ut för mig på internationell nivå som på svensk mark?
På det hela taget, ja. Men det stoppar inte de som verkligen vill skapa ett eget rollspel!

Caligo heter en användare här som erbjuder sina tjänster för att hjälpa till att komma ut på den utrikiska marknaden. Har ingen aning om vad denne gör eller så, men sök på användaren Caligo, så hittar du nog hans upprop!

MVH

/Magnus

nicesprite

Veteran
Tack!

Hur kommer det sig att marknaden är lika liten här som internationellt? Jag har alltid fått för mig att rollspel är sjufaldigt mycket större i bland annat USA än här i Sverige, båda som business och som hobby. Har jag fel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
nicesprite said:
Jag studerar för att bli lärare på universitetsnivå, inget annat, detta är en hobby jag i första hand SJÄLV vill bli nöjd med.
Låter som en rimlig målsättning. Och bekant =)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
nicesprite said:
Tack!

Hur kommer det sig att marknaden är lika liten här som internationellt? Jag har alltid fått för mig att rollspel är sjufaldigt mycket större i bland annat USA än här i Sverige, båda som business och som hobby. Har jag fel?
Den engelskspråkiga marknaden är naturligtvis betydligt större, men å andra sidan så är det betydligt fler aktörer som slåss om den, och den är definitivt inte tillräckligt stor för att mer än ett fåtal företag ska kunna tjäna några pengar på den. Tyvärr.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja. Efter att ha gett ut samma spel på både engelska och svenska så har jag lite att jämföra med.

Efter att ha gjort snarlika marknadsföringsinsatser på svenska och engelskspsråkiga scenen så säljer jag ungefär tre gånger bättre på den internationella scenen. Ja, det är en större marknad, men också en mer konkurrensutsatt marknad. Det är absolut möjligt att samla på sig allt som släpps på svenska under ett år. Jag tror inte att någon skulle mäkta med att samla ens det som kom under en vecka på den engelskspråkiga scenen.