Det viktigaste med kampanjer tycker jag är att inte överdriva våldet. Det är lätt hänt att man i heroismens namn låter spelarna buffra ihjäl drakar, demoner, onda mörkermagiker och en hel del svartfolk.
Då glöms andra saker bort, som t.ex. att det faktiskt finns andra färdigheter än de som rör vapen och magi, och det blir tråkigt i längden.
Tips på detaljer;
Använd s.k. gubben i lådan SLP's med mycket personlighet, kanske som fiende, kanske som vän. Syftet med dessa är att de ständigt ska återkomma. Sådanna är ofta väldigt roliga, speciellt om de är RP's fiender.
Exempelvis skickades en vän till mig på oss en odödlig svartnisse. Oförskämd, tjuvaktig och väldigt svår (eller omöjlig) att bli av med, som följde efter våra RP. Det var rent utsagt skitkul.
Fungerar extra bra i enormt seriösa kampanjer för att lätta upp stämningen, och ger även en slags röd tråd igenom hela kampanjen (om SLP'n har något med den att göra i övrigt d.v.s.)
Låt INTE spelarna känna att deras rollpersoner bara är kontrollerade marionetter av någon magiker eller drake som är enormt mäktig. Då blir de uttråkade och uppgivna, och kanske inte vill fortsätta på din kampanj. Låt dem istället mer fritt få avgöra vad de ska göra, och låt dem heller inte stöta på för grymt motstånd för många gånger, så att SL tvingas säga "oh! han fumlade och föll och du kapade hans huvud!" för många gånger för att hållar RP'na vid liv. Skapar också uppgivenhet och uttråkning (då man känner att man inte kan påverka spelet.. i alla samanhang).
hm.. hoppas det hjälpte.