Nekromanti Skapa karaktärer enkelt för nybörjare?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
jag har precis börjat på att göra en kampanj och jag kommer nästan bara att ha nybörjarspelare med i denna. Nåväl, jag tänkte göra det så enkelt för dessa som möjligt och har därför tagit bort så mycket regler som jag kan (de är jurister, så de regler som är kvar borde de klara), men jag har fortfarande problemet med att göra det enkelt för nya spelare att göra bra karaktärer, och jag pratar inte nu om rent statmässiga, utan snarare om att göra tre-dimensionella karaktärer som är roliga att spela, varvid jag ber forumet om hjälp.

Den enda ide jag har är att ge spelarna en grupp frågor för att flesha ut karaktärerna, nämligen följande:
- De klassiska (födelseort, föräldrar, syskon, hemförhållanden, religion)
- Beskriv en svår situation som din karaktär har gått igenom och hur denna hanterade den?
- Hur reagerar din karaktär på hög stress?
- Beskriv i en paragraf en normal dag för din karaktär?
- Vad värderar din karaktär högt?
- Vad är din karaktärs största bedrifter?

Men vad kan man mer göra för att få framför allt nybörjarspelare att dels göra en balanserad karaktär, en karaktär som man kan bygga plots på och en karaktär som är rolig att spela?

Craygh

Swordsman
Gör en liten ansträngning själv: Ge dem en rad korta scenarier, där de ska beskriva hur deras karaktär skulle reagera! (Eller inte reagera)

w176

Förlorad dotter
Jag skulle börja med något som inte är en fråga utan något mycket enklare.

Som en nybörjare kan det vara mycket lättare att skapa en roll om man har något att projecera sina tankar på. Och det hjälper en med tabut att "tänk om de läser in vad jag säger till att handla om mig själv".

Jag skulle ta och leta upp ett tjugotal intressanta personfoton på ansikten eller bilder som passar genren och säga att "Ni kan välja en av de här bilderna som inspiration om ni vill."

Craygh

Swordsman
Tackar, tackar! *bugar*

Sen tips på frågor som de bör ha ett hum om svaren på vad gäller deras karaktärer. Sånt som är viktigt för ens psyke utan att man tänker så mycket på det alla gånger kanske.

Fast det kan nog med fördel göras efter de små scenariona, det är nog bättre att börja mer handgripligt, och de två metoderna överlappar ju varandra en del.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hmmm, god tanke. Jag bör nog göra något för alla sinnen, typ fixa ett par olika doftande grejer, några olika texturer, ett par bilder. Gött gött.

w176

Förlorad dotter
... Doftande grejer och den stackars doftkänslige eller allergikern får huvudvärk. Om det nu inte bara är en läderhandske eller något.

android_iv

Warrior
Har spelarna formulerat koncepten kring deras rollpersoner? För när det är gjort, och om det är tillräckligt starkt, löser sig de mesta utifrån det.
(ingen direkt ordning på följande punkter)

1) Prata med spelarna om vad kampanjen kräver. Är de magiker, fattiga, klassiska äventyrare? Detta ger yttre ramar kring vad för roller som är möjliga.

2) Spelarna skapar sina rollpersons-koncept. "En hövisk riddare med svåra kärleksbekymmer", "en cynisk grisbonde", "religiöst fanatisk magiker med mindervärdeskomplex" eller vad nu spelarna kan tänkas vilja spela. Här är det bra om du som SL (eller de andra spelarna) kan hjälpa till att bolla. Du kan ha förberett några förslag ifall spelarna behöver lite inspiration.

3) Flesha ut rollpersonen. Hur ser hans/hennes familj ut? osv. Har man ett stark koncept kan det vägleda i de flesta av dessa frågor.

4) Flaggor. Fråga varje spelare rakt ut vad de tycker vore häftigt i spel. Hjälp sedan till att ge rollpersonen vad som krävs för att detta ska funka i spel. Som nybörjare kan man här annars lätt gå bort sig och välja förmågan "strid i mörker", inte för att man tycker det är koolt utan för att man är rädd att dö i en strid på natten. Eller om de vill ha kärleksdraman, se till att skapa en passionerad relation osv.

5) Svagheter. Dels beror det på vad för spel ni vill spela. Och alla tycker inte om att ge sina rollpersoner svagheter. Men i konflikt- och dilemma-inriktade rollspel (kom inte på någon bättre term) är det gyllene. En rollperson som är rädd för mörker blir mer intressant än en rollperson helt utan rädslor. Men dessa svagheter måste bollas fram och spelaren måste känna att det är intressant och häftigt att vara mörkrädd, annars är det lika bra att låta bli nackdelarna överhuvudtaget.