Nekromanti skapa salamander???

sanarialven

Veteran
när man ska skapa en salamander rang 2 t.e.x. så slår man ju massa slag typ: 4t6 pyro, 4 transformera, 4 besv, 2 besv m.m. sen undrar jag om man missar med det första slaget kallar man upp en salamander då som blir fientligt inställd?? så kan det ju inte vara då man ju bara har alstrat filamenten.. det borde va att om man missar det sista besvärjelse slaget så blir den fientlig.. :gremconfused:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad heter besvärjelsen?

Är det en besvärjelse eller en ritual? Står den i grundregelboken är har du hittat den på Internet?

/Naug

Man Mountainman

Storsvagåret
När man kallar upp en salamander, eller vilken sorts magisk varelse som helst för den delen, gäller att du först måste lyckas med ritualen. Misslyckas något av slagen i ritualen så har hela ritualen misslyckats, och du kommer att stå där utan magiska varelser.

Lyckas ritualen, så slår du ett reaktionsslag. Det är ett slag för din egen Personlighet, och beroende på hur bra du lyckas tas du olika bra emot av den magiska varelsen. Misslyckas slaget anfaller den dig. Lyckas du, sticker den tillbaka efter en runda. På den rundan har du möjligheten att kasta besvärjelsen som kontrollerar den. Lyckas slaget perfekt, är varelsen kontrollerad automatiskt, och fumlar du så kallar han upp ett gäng polare och anfaller dig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Spela roll

"internet (tror jag) men det spelar ju ingen roll.."

Jo, det gör det. För att besvara din fråga så vill jag veta om det är en ritual eller en besvärjelse, och helst av allt så vill jag ha designdata på besvärjelsen så att jag kan se vilka besvärjelse slag som man väver Gestalta- respektive Eldharmonieffekten med.

Så, är det en besvärjelse eller en ritual?
Och om du kan peka mig till sidan du hittade den på så vore det ännu bättre.

/Naug

sanarialven

Veteran
Re: Spela roll

tyvärr så vet jag inte designdata.. men det är en besvärjelse ialla fall.. har inte vågat använda den än för SL säger att om man misslyckas med bara ett slag så kommer det upp en salamander som blir fientligt inställd..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nedkallning och kontrollering av magiska varelser

Ok, då ska jag försöka ge en förklaring och en tolkning av läget.

Hur man nedkallar en magisk varelse:
För nedkalla en magisk varelse (exempelvis en salamander) så behövs 2 st magiska effekter.
Först och främst så krävs effekten 'Gestalta' (M&M sid 114) för att ge den magiska varelsen en kropp på det fysiska planet. Denna effekt är biotropisk och kräver 1 filament per rang av det man nedkallar.
Sedan så behövs en "harmoniserande" effekt. Exempelvis 'Eldharmoni' (M&M sid 113) om man ska åkalla en salamander.

Ok, vad jag har förstått av dig är att ni har en besvärjelse som plockar ner en salamander. Denna besvärjelse har 2 st besvärjelse slag.
Dessa besvärjelseslag väver varsin effekt. Den ena väver gestalta, och den andra väver eldharmoni. Min tolkning av det hela är att båda två måste vara vävda innan en Salamander kan dyka på det matriella planet.

Sedan när Salamandern väl har blivit nedkallad, så måste man kontrollera den, vilket görs med en lämplig kontrolleringsbesvärjelse, exempelvis "Salamanderns kommando (2)" (finns i grundboken).

Så om man misslyckas med gestalta effekten, men lyckas med eldharmoni. Då kommer man ha kontakt med eldelementet, men kommer inte få till nog kropp på det fysiska planet. Alltså ingen salamander.
Liknande, om man misslyckas med eldharmoni, men lyckas med gestalta- Då kommer man kunna ge en kropp till något, men eftersom man inte har kontakt med eldelementet så blir det ingen salamander.

Slutsats:
Min tolkning är att om man missar ett av slagen så misslyckas nedkallningen fullständigt.

/Naug

samiis

Warrior
vet inget om magi, men ska man improvisera lite, så, om man nu missar alstra pyrotropislaget får man väl fram en ödla som inte brinner...

kan jag tänka mig