Nedkallning och kontrollering av magiska varelser
Ok, då ska jag försöka ge en förklaring och en tolkning av läget.
Hur man nedkallar en magisk varelse:
För nedkalla en magisk varelse (exempelvis en salamander) så behövs 2 st magiska effekter.
Först och främst så krävs effekten 'Gestalta' (M&M sid 114) för att ge den magiska varelsen en kropp på det fysiska planet. Denna effekt är biotropisk och kräver 1 filament per rang av det man nedkallar.
Sedan så behövs en "harmoniserande" effekt. Exempelvis 'Eldharmoni' (M&M sid 113) om man ska åkalla en salamander.
Ok, vad jag har förstått av dig är att ni har en besvärjelse som plockar ner en salamander. Denna besvärjelse har 2 st besvärjelse slag.
Dessa besvärjelseslag väver varsin effekt. Den ena väver gestalta, och den andra väver eldharmoni. Min tolkning av det hela är att båda två måste vara vävda innan en Salamander kan dyka på det matriella planet.
Sedan när Salamandern väl har blivit nedkallad, så måste man kontrollera den, vilket görs med en lämplig kontrolleringsbesvärjelse, exempelvis "Salamanderns kommando (2)" (finns i grundboken).
Så om man misslyckas med gestalta effekten, men lyckas med eldharmoni. Då kommer man ha kontakt med eldelementet, men kommer inte få till nog kropp på det fysiska planet. Alltså ingen salamander.
Liknande, om man misslyckas med eldharmoni, men lyckas med gestalta- Då kommer man kunna ge en kropp till något, men eftersom man inte har kontakt med eldelementet så blir det ingen salamander.
Slutsats:
Min tolkning är att om man missar ett av slagen så misslyckas nedkallningen fullständigt.
/Naug