Jag håller med Krille om att man inte skall göra rutin av att spela skräckäventyr.
Eller; så kan man dra ut det i långa kampanjer och samtidigt bredda spelet, så att vissa sessioner kan fokusera mer på äventyr, drama eller detektivarbete, så att skräcken får titta in lite då och då. CoC's långa kampanjer funkar lite så (vilket Arfert påpekar) - det går inte att köra stenhård skräck hur länge som helst, så man får göra pauser med andra inslag.
Men nu ville jag angripa något annat:
I alla de (få) spel jag läst har det just fokuserats på monster.
Jag tycker det här är lite vanskligt, för det låter som att du drar alla berättelser med inslag av monster över en kam. Det hoppas jag att du inte menar, eftersom det är ganska stor skillnad på Dawn of the Dead, Event Horizon och Låt den Rätte Komma in.
I min mening så är inte alla berättelser där något monster figurerar automatiskt "monster of the week", utan den termen avser snarare en mycket speciell, formaliserad typ av berättelser a la Buffy, Smallville, Kamen Rider och de typiska Chockäventyren.
Detta löser man inte direkt genom att ta bort monsterna i sig. Det blir ju bara (som gurgeh skrivit) "Sociopath of the week" istället. Jag tycker inte det vore en relevant skillnad.
Det är bättre att variera själva äventyrsstrukturen. Man får helt enkelt låta bli mallen "åh, något jobbigt har hänt; det måste ni undersöka. Och medan ni börjar rota i det så kommer ett mysterium att uppdagas, varpå ni dras in i en farofylld situation som kommer att sluta med en direkt konfrontation med skurken bakom mysteriumet."
Du får använda en annan mall istället. Eller åtminstone se till att du använder den här mallen på ett så clever eller engagerande sätt att spelarna ändå kommer tycka att det känns fräscht och spännande. Om man inte spelar skräcksession efter skräcksession på raken så är det enklare att lyckas.
I min mening:
Det är absolut inget fel med monster, men man ska inte tro att det räcker med monster i sig för att skrämmas.